Mobieltjes in de tas bij basisschool de Ruimte
Mobieltjes in de tas bij basisschool de Ruimte Foto: Wil Feijen

Met de telefoon in de klas

Algemeen

Son en Breugel - De smartphone is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Op steeds jongere leeftijd komen ook kinderen hiermee in aanraking. Een gemiddelde 2-jarige weet prima hoe je swipet op een tablet of smartphone. Ook lijken kinderen op steeds jongere leeftijd een eigen smartphone te hebben, eerst alleen voor thuis, daarna ook voor op school. Maar de regering wil een verbod op de telefoon in de klas. Maar hoe gaat dit eigenlijk op de scholen zelf? Hebben de scholen in Son en Breugel echt last van telefoons in de klas? En hoe gaan zij hiermee om?

Redactie: Hanny Evers

Mobiele telefoons en ook tablets of smartwatches mogen in 2024 niet meer gebruikt worden in de klas. Mobiele telefoons leiden af en zorgen ervoor dat leerlingen slechter presteren. Scholen moeten hier zelf afspraken over maken met leraren, ouders en leerlingen zodat iedereen in de school precies weet wat wel en niet mag, aldus de rijksoverheid. De genoemde maatregelen gaan per 1 januari 2024 in voor het voortgezet onderwijs en vanaf het schooljaar ‘24-’25 ook voor het primair onderwijs. 

Een rondje langs groep 8 van basisschool De Ruimte leert dat alle leerlingen een mobiele telefoon hebben, en 6 leerlingen hebben de telefoon ook daadwerkelijk bij op school. Michiel van Dijck, schoolleider van bs De Ruimte: “De leerlingen hebben op school geen mobieltje nodig. Sommige ouders vinden het wel noodzakelijk dat hun kind een telefoon meeneemt als ze wat verder moeten fietsen.”

Duidelijke afspraken
Leerlingen mogen op dit moment een telefoon mee naar school nemen. Er zijn nog geen schoolbrede regels bij bs De Ruimte. In groep 8 is de afspraak dat de telefoon in de tas blijft. Ziet de meester de telefoon, dan moet deze worden ingeleverd. Michiel: “Helemaal verbieden van een telefoon kan niet. Sommige leerlingen hebben een medische noodzaak, zoals bij het meten van de bloedsuikerwaarde bij diabetes.”

De afspraken zoals deze op het moment gehanteerd worden, passen binnen het advies van de overheid. Michiel geeft dan ook aan waardering te hebben voor het standpunt van de overheid: “Het maakt de maatschappij bewust van het effect van het gebruik van mobieltjes en apps.”

Mediawijsheid
Bs De Ruimte zet dan ook in op mediawijsheid binnen het lesprogramma. Kinderen leren omgaan met digitale media: wat deel je wel en wat niet? Wat zijn de risico’s, ook buiten school? Denk hierbij aan reclame en fishing.

Naast de school hebben ook ouders hier een actieve rol in. Leren omgaan met een smartphone doe je vooral thuis. “Het is aan de ouders om in de gaten te houden wat hun kinderen allemaal doen en om ze hierin te begeleiden”, aldus Michiel, “net als het beperken van de schermtijd. Een tv of laptop op de kamer is een groot risico op een mindere nachtrust.”

Het beperken van het gebruik van de smartphone is voor de school een noodzaak. Toch kan de telefoon ook nuttig worden ingezet bij het maken van een digitaal woordweb of het invullen van een mentimeter. Michiel: “We willen laten zien dat de smartphone ook nuttig gebruikt kan worden.” Dit betekent niet dat de leerlingen de pauze ook met een telefoon in de hand doorbrengen, zoals op veel middelbare scholen op het moment nog de gewoonte is. Juist de sociale interactie die ontstaat zonder telefoon is enorm waardevol, net als de kleine momentjes van verveling die juist creativiteit aanwakkeren.