Voorleesontbijt in Bibliotheek Dommeldal Son en Breugel
Voorleesontbijt in Bibliotheek Dommeldal Son en Breugel Foto: Wil Feijen

Lezen, lezen en nog eens lezen

Algemeen

Son en Breugel - Met de leesvaardigheid in Nederland is het slecht gesteld. Uit recent onderzoek is gebleken dat één op de drie 15-jarigen niet goed genoeg leest om te kunnen functioneren in de samenleving. Nederlandse leerlingen lezen slechter dan leeftijdsgenoten in andere EU-landen en hebben wereldwijd de grootste hekel aan lezen, zo blijkt uit internationaal onderzoek. Wat gebeurt er in Son en Breugel om dat te verbeteren?

Redactie: Marc van Beek

Plezier in lezen, de nationale voorleesdagen
Het leesonderwijs is de afgelopen jaren te veel gericht geweest op het analyseren van teksten en het beantwoorden van vragen daarover. Dat is zeker van belang, maar inmiddels is iedereen ervan overtuigd dat dit niet ten koste moet gaan van het leesplezier, omdat dat de basis is van een goede taalbeheersing. Leesplezier begint met het voorlezen aan jonge kinderen.

De nationale voorleesdagen, die afgelopen week van start zijn gegaan, spelen hierop in. Bekende voorlezers, zoals prinses Laurentien, hebben hiervoor het startschot gegeven. Voorlezen is niet alleen gezellig, het heeft ook bewezen voordelen voor de taalontwikkeling van kinderen. Door regelmatig voorgelezen te worden, vergroten kinderen hun woordenschat en ontwikkelen ze hun fantasie en verbeeldingskracht. In Son was er vrijdagmorgen 26 januari in het kader van de nationale voorleesdagen een voorleesontbijt in de bibliotheek voor kinderen tot 6 jaar. Daar waren ongeveer 16 kinderen met hun opa’s, oma’s en ouders op af gekomen. De kinderen van de Emiliusschool hadden er zelfs hun zwemuurtje voor ingeruild.

Na het boekje ‘Help! Een verrassing!’ werd er op een picknickkleed wat gedronken en fruit gegeten terwijl de ouders geattendeerd werden op het gratis bieblidmaatschap voor kinderen. Met een toepasselijke kleurplaat werd de activiteit afgesloten, waarna sommige kinderen nog nableven om een boek uit te zoeken of zomaar even te snuffelen in de kasten.

Lezen op basisschool De Bloktempel
Nicole Roijackers is samen met haar collega-leerkracht Rob Peeters taal- en leescoördinator op basisschool De Bloktempel. Zij hebben hiervoor een opleiding gevolgd met als doel het taal- en leesonderwijs binnen de school te verbeteren en beleid hiervoor te ontwikkelen, samen met een kleine werkgroep.

De landelijke trend van afnemende taalvaardigheid, die ook binnen De Bloktempel zichtbaar is, was hiervoor de aanleiding. Vorig schooljaar werd er daarom met een nieuwe methodiek gestart om het technisch lezen op de rit te krijgen. Het uitgangspunt hierbij is lezen met plezier. Voor kinderen die nog niet kunnen lezen of kinderen die net beginnen met lezen, in groep 1 t/m 3, gebeurt dat op een aangepaste manier. 

Daarnaast wordt er in de ochtendpauze, als de kinderen fruit eten, door de leerkracht een boek voorgelezen

Vanaf groep 4 wordt er iedere dag een half uur aan lezen besteed, en niet alleen door de kinderen, maar ook door de leerkracht, die zelf een boek leest dat aansluit bij de leeftijdsgroep van de kinderen in de klas. Hierdoor krijgt de leerkracht meer kennis van de boeken die er zijn voor deze groep én wordt het goede voorbeeld gegeven. 

Daarnaast wordt er in de ochtendpauze, als de kinderen fruit eten, door de leerkracht een boek voorgelezen. Maar er wordt ook aan boekpromotie gedaan, bijvoorbeeld door een boekendans, een variant op de welbekende stoelendans: de kinderen leggen het boek dat ze aan het lezen zijn op tafel en lopen rond. Als de muziek stopt, pakken ze het boek waar ze het dichtst bij staan, lezen op de achterkant waar het boek over gaat en de eerste bladzijde. Hierdoor maken ze kennis met boeken die ze zelf misschien niet direct zouden uitkiezen in de bibliotheek. 

Ze krijgen ook de gelegenheid om een boek dat ze gelezen hebben te promoten voor de klas, niet door over de inhoud van het boek te vertellen, maar over de beleving ervan: was het grappig, spannend of met veel fantasie bijvoorbeeld. Maar niet alleen boeken maken onderdeel uit van het programma, ook het lezen en bespreken van actuele thema’s en het lezen van rekenopdrachten horen hierbij.

In het kader van de nationale voorleesdagen heeft iedere klas vorige week een boek cadeau gekregen. De leerkrachten hebben een mooi en geschikt boek uitgezocht en dit lokaal besteld bij De Traverse. Afgelopen woensdag werden deze boeken in alle klassen feestelijk uitgepakt en werd er uit voorgelezen.

Meer lezen leidt tot resultaat
Bij leestoetsen van vorig jaar, na een jaar met deze aanpak gewerkt te hebben, was het resultaat al duidelijk zichtbaar, en dit jaar is dat nog verder verbeterd. De leesvaardigheid binnen de school is aanzienlijk gestegen. Maar de grootste winst is dat de kinderen met plezier boeken lezen en het jammer vinden als het half uurtje lezen is afgelopen. Van ouders horen de leerkrachten terug dat er thuis ook meer gelezen wordt. Als Nicole Roijackers door de school loopt en iedereen aan het lezen is, kan ze alleen maar trots zijn op wat er is bereikt in de afgelopen anderhalf jaar. Hopelijk kan daarmee het tij gekeerd worden.

Op vrijdag 2 februari van 11.00 - 11.30 uur is er weer een voorleesontbijt. Deelname is gratis, na aanmelding via www.bibliotheekdommeldal.nl/activiteiten..

Voorleesontbijt in Bibliotheek Dommeldal Son en Breugel
Voorleesontbijt in Bibliotheek Dommeldal Son en Breugel
Voorleesontbijt in Bibliotheek Dommeldal Son en Breugel