Bart Boudewijns
Bart Boudewijns

De kracht van een familiebedrijf.

Zakelijk

Grote schoenenzaken hebben het moeilijk, of sluiten volledig. Firma Boudewijns echter is een bloeiend bedrijf. Reden om hierover een praatje te gaan maken met de eigenaar.
Door: Henriette van Berkel
Sinds 7 jaar is Bart Boudewijns, opvolger van zijn ouders Thea en Anton, eigenaar van de zaak. Een zaak die al 106 jaar een familiebedrijf is en een vertrouwd adres voor schoenen in Son en Breugel. Het begrip vertrouwd is dan ook een van de kernwoorden van Bart, want zegt hij: " wij bieden niet alleen kwaliteit, maar ook volledige service en 90 % van onze klanten zijn vaste klanten die vertrouwen in ons hebben. We kiezen voor persoonlijke aandacht en zorgen voor een aanbod voor het hele gezin. We willen de klant blijven verrassen door te vernieuwen, maar wel met een collectie die draagbaar en niet extreem is. Doordat je de klanten kent, kan ik samen met mijn vader op beurzen ook een goede keuze maken voor de inkoop. Elke week gaan we naar de beurs in Nieuwegein en 2 x per jaar gaan we naar grote beurzen in Milaan, Düsseldorf en Antwerpen. Daar kunnen we inhaken op de nieuwe trends en bepalen we wat bij onze formule en onze klanten past. En op het thuisfront zorgt Thea ervoor dat de administratie op rolletjes loopt, dat doet ze uitstekend".
Wat is er veranderd?
Niet alleen de tijd, maar ook het gedrag van de consument. Deze kiest niet alleen voor kwaliteit, maar is ook het massale beu en zoekt beleving in een winkel. Die vindt hij niet in de onpersoonlijke zaken in de steden, waar het aanbod teveel van hetzelfde is en het personeel minder betrokken. Bart geeft zijn personeel altijd mee: " Wees blij dat de klant voor jouw winkel kiest, jouw taak is ervoor te zorgen dat hij tevreden naar buiten gaat". Een mooie uitdaging voor de 12 medewerkers en bedrijfsleider Ad Dekkers die met Bart samenwerken.
Als gevolg van de veranderende markt heeft Boudewijns al een aantal jaren een online shop, die vanuit Son wordt beheerd en nog steeds groeit. Deze wordt veelal door klanten uit heel Nederland en België bezocht. Ook oriënteren klanten zich hier bij een nieuw seizoen, maar daarna lopen de verkopen in de winkel en online weer gelijk. Verkopen die ook afhankelijk zijn van weersinvloeden. Zodra de lente zich aandient, stijgt de verkoop.
Tijdens de crisis was wel merkbaar dat de consument toch koos voor kwaliteit maar minder kocht, ook reparaties kwamen vaker voor. Dat zal Albert Boudewijns ook gemerkt hebben. De naastgelegen zaak, en familie waar Bart nauw mee samenwerkt. Hij kan gebruik maken van de kennis en de machines van Albert, en zo voor zijn eigen klanten snel iets aanpassen als dat nodig is. Een goed voorbeeld van een win-winsituatie op dit terrein.
Plannen voor de toekomst?
Grote uitbreidingsplannen zijn er niet. Bart heeft bewust niet gekozen voor een tweede zaak, omdat hij dan niet meer dat persoonlijke gezicht kan zijn. De webshop zal zeker nog verder groeien en ook die moet te overzien blijven. Het aantal klanten neemt toe, volgens Bart komen er vanuit Eindhoven steeds meer mensen naar Son en Breugel om te winkelen, ook naar zijn zaak. Een zaak waar de gezinnen en tweeverdieners op zaterdag komen, de senioren op de andere dagen en waar voor ieder van hen tijd, aandacht en volop keuze is. Een familiebedrijf dat staat als een huis!