Afbeelding

Modelvliegclub na decennia verlost van keurslijf

Verenigingen

MVSB, ofwel de modelvliegclub Son en Breugel, kreeg na vele jaren van afwachten de kans om hun terrein aan Sonniuswijk uit te breiden. En dat betekent voor hun véél meer dan alleen maar ruimte.

"De Molshoop" is op het eerste gezicht misschien een wat merkwaardige naam voor het clubhuis van een modelvliegclub. Van de andere kant is er niet veel fantasie voor nodig, als je bedenkt wat een flinke molshoop kan aanrichten op een landingsbaan voor modelvliegtuigen. Met een toepasselijke mascotte boven de ingang geeft het clubhuis zelf een vette hint: de staart van een modelvliegtuigje dat er ogenschijnlijk is gecrasht.
Het veld van de MVSB ligt er nu strak geknipt en geschoren bij, Maar de overlast van mollen, die overigens ook nuttig werk doen met het bestrijden van een andere plaag, emelten, valt in het niet bij plaag nummer één: maïs.

Maïs
"Wij zitten al 39 jaar op deze plek" legt MVSB-voorzitter Volkert Wagenaar uit. Die plek ligt achter de oude manege en is destijds uitgebreid met een aangrenzend stuk landbouwgrond van 100 bij 60 meter. "Vanaf augustus, september wordt het echt moeilijk om hier te vliegen, omdat de aangrenzende gronden steeds worden ingezaaid met maïs, dat wordt soms wel vier meter hoog. Wij vliegen op zicht en je kunt je voorstellen dat we hier dan, met de meestal waaiende zuidwestenwind, helemaal klem zitten. Wij zelf zijn hier aan gewend maar gastvliegers schrikken zich vaak rot."
Valt daar met de buur-boeren dan niet over te praten? "Nee. Omdat hier plannen waren voor woningbouw is die grond opgekocht door projectontwikkelaars, die het nu verhuren aan loonbedrijven."

Oplossing
"We kijken al 25 jaar uit naar uitbreidingsmogelijkheden" herneemt Wagenaar. "Toevallig kwamen wij er achter dat het stuk grond naast het onze, 40 meter breed, eigendom was van de gemeente, die het destijds ook wilde ontwikkelen voor woningbouw. We zijn toen met hun gaan praten over de aankoop daarvan. De omwonenden hadden geen enkel bezwaar. Dat er weinig meer wordt gevlogen met benzinemotortjes, maar voornamelijk elektrisch, maakt de overlast natuurlijk ook veel minder. Na diverse gesprekken en veel formaliteiten – er moest bijvoorbeeld nog beleid op ontwikkeld worden - kregen we groen licht, ook kregen we in onze algemene ledenvergadering 100% steun voor onze plannen. We hebben het gefinancierd met obligaties aan onze leden, plus een stukje lening van de bank en zijn heel blij dat het erdoor is!"
"Er moet natuurlijk nog wel het een en ander aan gebeuren" vult MVSB-secretaris René van Leeuwen aan, wijzend op het nieuwe stuk grond, dat er strak maar wél omgeploegd bij ligt. "Het slootje ertussen gaan we omleggen, en daarna inzaaien met gras. Volgend seizoen kunnen we het in gebruik gaan nemen."

De club
MVSB is met haar 111 leden een van de grotere modelvliegclubs van de pakweg acht in de regio, heeft ook leden in de aangrenzende gemeentes en verwacht met de uitbreiding van het terrein, naast wat grotere modelvliegtuigen, ook wat meer leden te kunnen gebruiken. "We houden ons wel aan maximaal vier vliegtuigjes tegelijk in de lucht" legt Wagenaar uit. Is dat niet weinig, met zoveel leden? "Het klinkt misschien raar, maar modelvliegen is hartstikke vermoeiend dus dat doe je maar kort. Het sociaal gebeuren eromheen is net zo belangrijk."
"Al onze leden hebben een eigen code waarmee ieder voor zich ook altijd toegang heeft tot het terrein" vult van Leeuwen aan. "En hoewel iedereen mag komen wanneer hij wil, zijn er op bepaalde tijdstippen vooral bepaalde groepen. Bijvoorbeeld woensdagmiddag de gepensioneerden hanggroep, zet dat maar niet zo in de krant haha."
En zo weten de 'hobbypiloten' nog veel meer te vertellen over hun passie, die van de ene kant vol restricties en spelregels zit – brevet inbegrepen – maar van de andere kant verrassend weinig hoeft te kosten.
Natuurlijk kan de hype van de drones niet onbesproken blijven. Is dat vloeken in de kerk? Van Leeuwen: "Helemaal niet, wij hebben ook dronevliegers onder onze leden. Als het maar gereguleerd gebeurt. Wildvliegen kan levensgevaarlijk zijn, denk maar eens aan een snelweg."
Het interview eindigt met een spectaculaire demo door de voorzitter, die een toestel heeft dat bestand is tegen de minstens 10 Beaufort – hoger gaat de windmeter niet - van dat moment. Secretaris Van Leeuwen kijkt lijdzaam toe. "Bij de mijne hadden de vleugels er al lang afgelegen".

Het clubhuis
Volkert Wagenaar
Afbeelding
René van Leeuwen