Rob Meulenbroeks en Patricia van Buul
Rob Meulenbroeks en Patricia van Buul Foto Annemieke van Tinteren

Als geluid een probleem is

Zakelijk


Café het Raadhuis is nu ongeveer 10 maanden eigendom van Rob Meulenbroeks. Samen met zijn vriendin Patricia van Buul runt hij de horecazaak. Het zijn jonge enthousiaste ondernemers die niet bang zijn voor vernieuwingen.


Dat werd al snel zichtbaar aan de buitenkant door het plaatsen van een overdekt terras en een buitenbar. Maar ook binnen zijn er zichtbaar en onzichtbaar veel veranderingen aangebracht. Veel daarvan zijn aangebracht om lopende klachten over geluidsoverlast weg te nemen. Een bijna onmogelijke opgave, blijkt tijdens een gesprek met Rob en Patricia.

Door: Adrie Neervoort

Een café kan soms op gezette tijden voor overlast zorgen, overlast waar vaak niet direct de eigenaar van het café verantwoordelijk voor is maar de bezoekers die het café verlaten. Niet dat de café-eigenaar zich daar niet verantwoordelijk voor voelt, zij zullen er alles aan doen om de overlast te beperken. Vaak op eigen initiatief maar ook gezamenlijk met anderen in een zogeheten convenant.

Geluidsoverlast
Café het Raadshuis zou volgens een onbekend aantal klagers (2 klagers) geluidsoverlast bezorgen. Metingen zouden dit bewijzen. Naar aanleiding hiervan heeft Rob Meulenbroeks als eigenaar van het café het Raadhuis een "last onder dwangsom op gelegd van € 1000,- per overtreding met een maximum van €6000,-" Geen halve maatregelen dus wat de gemeente betreft. De gemeente heeft naar aanleiding van de klachten over het geluid de Omgevingsdienst geluidsmetingen laten verrichten. De mensen van de Omgevingsdienst zijn hiervoor opgeleid, bevoegd en maken gebruik van geijkte meetapparatuur. Hiervoor zijn richtlijnen opgesteld. De werkzaamheden worden verricht in opdracht van de gemeente. De gemeente laat dan ook weten dat er al eerder geluidsoverschrijdingen zijn gemeten.

Metingen
Rob Meulenbroeks stelt hier echter grote vraagtekens bij. Uit de door hem gedane metingen met een extern bureau blijkt hij te voldoen aan de norm, sterker nog "wij zitten gewoon onder de norm"zegt hij.
Rob Meulenbroeks vertelt enthousiast in het gezelschap van zijn hoogzwangere vriendin over alles wat hij al doet aan veiligheid en geluid in en rondom het café. Er hangen op verschillende plekken in het rondom het café camera's die zelfs via zijn telefoon te volgen zijn. Alles wordt vastgelegd en bij problemen gebruikt om juist en adequaat op te treden. De camera's hebben zeker ook een preventieve werking.
Tijdens het interview zijn specialisten binnen bezig om het geluid weer opnieuw in te regelen. Door speciale technieken proberen de techneuten zo het geluid daar te houden waar het hoort: in het café.
Geluid is bijna een obsessie voor de ondernemer geworden, in de avond maar ook de nacht loopt hij buiten zijn café metingen te verrichten om te voldoen aan de klagers. Hij kan zelfs op afstand de geluidsinstallatie binnen beïnvloeden en doet dit dan ook vaak om het effect hiervan buiten te registreren.

Investeringen
Dit alles zijn kostbare investeringen maar die wel een groet prioriteit hebben gekregen. Hierdoor zijn andere mooie plannen met het café even in de koelkast terecht gekomen. Niet leuk maar er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden. Het pand waarin het Raadhuis zit is natuurlijk niet van deze tijd net zoals de andere twee horecazaken in de directe nabijheid. Daardoor komen geluiden misschien iets meer en eerder naar buiten dan zou moeten. Maar, geeft Rob Meulenbroeks aan, met dit gegeven werk ik als ik de geluidsapparatuur instel en juist daardoor blijft de geluidsoverlast onder de norm.
Wat Rob Meulenbroeks betreft klopt er niet veel van de klachten van geluidsoverlast. Vreemd is het dat alleen hij voor geluidoverlast zou zorgen terwijl er nog twee ander horeca gelegenheden direct tegenover en naast hem zitten. Rob heeft daarom niet veel begrip meer voor de klagers. In een centrum is er nu eenmaal meer verkeer en geluid dan in een gemiddelde woonwijk. Rob Meulenbroeks kan het weten want zijn ouderlijk huis staat in het centrum en hij is opgegroeid met geluid en drukte die bij een centrum horen. Er lijkt nu dus weer een overlast probleem in het centrum te zijn ontstaan. De gemeente heeft de klachten gegrond verklaard en actie ondernomen. Er is dus weer een dossier "overlast" in het centrum van Son.