Afbeelding

Eindhovense modelbouw-vereniging EMV en Het Duits lijntje…

Toerisme

Onlangs werd ik erop geattendeerd dat achter de gebouwen van de Bevrijdende Vleugels aan de Sonseweg 39 ( bij het Boshuys ) bovengenoemde vereniging actief was met modelbouw en de daarbij behorende technieken.

EMV is de oudste vereniging van Nederland, gestart in 1937 en ontstaan uit Philips-medewerkers. Daarop besloot ik hun eens te gaan bezoeken om te zien wat er zoal gebouwd werd. Het eerste wat ik zag was dat er een complete spoorbaan aangelegd was, gebouwd door de Heer Knook. Wat begon op een pingpong tafel groeide uit tot een waar spoorwegemplacement met treinen , stations en alles wat daarbij hoort. Hier is vijftien jaar aan gebouwd. Daar de zolder van de heer Knook te klein werd, is hij met heel zijn hobby verhuisd naar de modelbouwvereniging EMV. Het was een hele klus om alles te verhuizen, nieuwe kabels aan te leggen enz. enz.

Door: Hennie van Hagen

De EMV was eerst gevestigd in Eindhoven, in een voormalig patronaatgebouw waar zij moesten vertrekken vanwege nieuwbouwplannen van een nieuwe eigenaar. Van de Gemeente Eindhoven kreeg EMV echter geen medewerking, zodat ze tenslotte bij de Bevrijdende Vleugels uitkwamen. Op 1 september 2008 werd er een overeenkomst gesloten tussen de eigenaar van het Museum De Bevrijdende Vleugels, Ronald van Pelt, en de EMV. De vereniging werd in een van de hallen gehuisvest en is in 2012 opengesteld voor het publiek, als onderdeel van een nieuw in te richten Speelgoedmuseum. Het meest indruk maakte het Duits Lijntje, dat de EMV aan het bouwen is. De Heer Bazelmans vertelde het ontstaan van het idee hiervan om een deel van dit lijntje na te bouwen . Hij vertelde zo enthousiast hierover dat ik er hem steeds aan moest herinneren dat ik kwam om een verhaal te schrijven over het bouwen zélf. De ouderen onder ons zijn wel bekend met het Duits Lijntje, maar veel jongere mensen zullen er nooit van hebben gehoord. De spoorlijn werd geopend in 1837 en het doel was het tot stand brengen van een rechtstreekse verbinding tussen de zeehavens Vlissingen , Antwerpen en Rotterdam met het Duitse achterland. Rond 1910 was Het Duits lijntje een onderdeel voor het goederen- en personenvervoer, van betekenis als internationale verbinding tussen Londen en Berlijn en verder oostwaarts tot het Russische Vladiwostok. Er hangt nog steeds een lijst met vertrektijden en stations. In de Eerste Wereldoorlog is de spoorlijn van dienst geweest als verbinding voor werknemers in het binnenland. Nederland was neutraal en kon geen handel meer drijven. Ook zijn vluchtelingen via deze lijn binnengekomen. Ook in de Tweede Wereldoorlog is Het Duits lijntje voor de Duitsers van dienst geweest en is er een pantsertrein met infanteristen doorgestoten tot Uden via deze lijn, nadat via een slinkse list de Maasbrug bij Gennep werd ingenomen. Tussen 1960 en 1970 werd de spoorlijn in fasen afgesloten en opgebroken, in 1950 was het personenvervoer al beëindigd en tussen 1978 en 1983 gebeurde dat ook met het goederenvervoer. Dat de vereniging bij de Bevrijdende Vleugels terecht kwam is dan ook niet vreemd, daar de spoorlijn te maken had met de oorlog. Men is bezig dit lijntje na te bouwen vanaf de Duitse grens bij Gennep tot aan Boxtel. Er werken zo'n 20 a 30 vrijwilligers aan dit project. Die zijn vrijwel elke dinsdag en woensdag hier mee bezig. Alles wordt ook precies nagebouwd, rails, stations, de papierfabriek De Page in Gennep. De stations worden bezocht, gefotografeerd, uitgetekend en op schaal nagebouwd. Ook het tekenwerk wordt door de mensen zelf gedaan, het lasersnijden, het in elkaar zetten van elk gebouw, bomen, seinen en dergelijke. Het industrieterrein in Veghel wordt in zijn geheel nagebouwd. De spoorbruggen, zelfs een varende veerpont over de Maas. Ik zag een vrachtauto aankomen die wachtte voor het pont die van de overkant kwam aan varen. De auto reed het pont op en vertrok naar de overkant. Het is onvoorstelbaar hoeveel elektronica er nodig is om alles te laten werken. In elke trein , elke auto zit elektronica om alles te besturen, alsook voor verlichting , seinen enzovoort. Een compleet besturingssysteem is er voor nodig. Het enthousiasme waarmee deze mensen werken is geweldig. Het project beslaat een oppervlakte van ongeveer 30 x 40 meter. Ook speelt er een sociaal aspect mee om alles te realiseren, wat betekent dat men voor opvang zorgt van mensen die door persoonlijke omstandigheden, bijvoorbeeld werkeloosheid, geen aansluiting vinden in de maatschappij. Deze mensen werken mee aan het project. Helaas ligt het op dit moment gedeeltelijk stil door financiële zorgen, wat heel erg jammer is. De kosten van een locomotief bijvoorbeeld, kan € 300,00 bedragen en van een wagon zo'n € 60,00. De Heer Bazelmans vertelde dat men meer bezoekers nodig heeft om het financieel te redden. Met woorden kan men niet vertellen wat men daar bouwt, dit moet men met eigen ogen zien. Een geweldig project wat absoluut jammer zou zijn als dit niet tot een goed einde gebracht kan worden. Ik zou dan iedereen ook willen aanraden, vooral met de kinderen, om dit te gaan bekijken. Het is een geweldig en tevens leerzaam project.
Men kan het project bezoeken op dinsdag en woensdag van 10.uu tot 16.00 uur. Verder op afspraak. Echt beslist de moeite waard. Men kan ook een bezoek aan het museum De Bevrijdende Vleugels en het project combineren. De openingstijden van het museum zijn van Dinsdag tot en met Zondag van 10.00 tot 17.00 uur.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding