De eerste in Reek die zich de luxe van een eigen auto kon permitteren was burgemeester Wientjes. Het was een Ford Sedan V8, geleverd door garage Nefkens in Gennep in 1932.
De eerste in Reek die zich de luxe van een eigen auto kon permitteren was burgemeester Wientjes. Het was een Ford Sedan V8, geleverd door garage Nefkens in Gennep in 1932. Foto: fotocollectie BHIC/Ton Cruijsen

Alle Brabantse autobezitters tussen 1898 en 1951 in kaart gebracht 

Algemeen

Van de Belgische FN die baron Van Tuyll van Serooskerken in 1901 op de kop tikte, de chique Franse Cottereau uit 1904 van de Bossche Godefridus van Lanschot tot de Linon met 10 PK, die de industrieel Henricus Grasso in 1903 scoorde. Maar ook een tot vrachtauto omgebouwde oude legertruck uit 1946, een Dodge brandweerauto, autobussen, Indians en veel Harley Davidsons mét hun trotse eigenaren… Het Brabants Historische Informatie Centrum (BHIC) heeft nu alle autokentekens van 1898 tot 1951 compleet en online gezet: snoepgoed voor auto- en motorliefhebbers!

'De auto van m'n opa': compleet! 
Tussen 1906 en 1951 zijn er ruim 99.000 "Brabantse" kentekens op naam uitgegeven en daarvan heeft het BHIC in 2015 op de site 'De auto van m'n opa' een database gemaakt op naam en woonplaats van de eigenaar. Met de nieuwe aanvulling van bijna 60.000 kentekens zijn de gegevens van Brabantse auto- en motorbezitters nu compleet. 

De eerste automobilisten 
Ook vóór 1906 waren er al Brabanders die rondreden in een gemotoriseerd voertuig. Neem de Tilburgse wolfabrikant Jos Bogaers, die al in 1895 (als eerste in Nederland!) een heuse automobiel importeerde. Of de gepensioneerde militair Emile Valckenaer die zich na veel omzwervingen op het einde van zijn leven vestigde in Teteringen en zich in 1899 een 3,5 pk Cottereau aanschafte. Welke Brabanders zich in die tijd ook een auto konden permitteren en alle verhalen en beelden die daarbij horen, ontdek je in het item 'Automobilisten vóór 1906'. 

Doe mee!
Zo kun je nu dus kennismaken met alle gemotoriseerde Brabanders tussen 1898 en 1951. Het wordt allemaal nog leuker als we van alle Brabantse kentekens ook illustraties hebben en die oude auto of motor ook echt in beeld is. Er zijn in het verleden heel veel foto's gemaakt van die voertuigen, want mensen waren gewoon trots op hun nieuwe vervoermiddel en wilden dat ook wel laten zien! Op 'De auto van m'n opa' staan nu al bijna 3.000 kentekens waar we één of meer illustraties van hebben. 
Er zijn vast nog heel veel 'schatten' te ontdekken in particuliere fotoalbums. Dus duik in je eigen familiealbums en kijk of daar foto's van auto's of motoren in zitten van vóór 1951. Stuur ze op, mét het verhaal van de auto van je opa (of oom of tante…)! Dat kan via de website 'De auto van m'n opa'. 

Bedankt
Dankzij de royale medewerking van de historische bibliotheek van de ANWB hebben we 'De auto van m'n opa' kunnen uitbouwen tot een volledig overzicht. Ook de Contactgroep Auto- en Motorrijwiel Historie (CONAM)  zijn we dank verschuldigd. Dankzij hun medewerking hebben we gebruik mogen maken van hun bron- en beeldmateriaal en daarmee de geschiedenis van automobilisten voor 1906 in Brabant goed in kaart kunnen brengen. kijk op de site: https://deautovanmnopa.nl/ voor meer informatie.