Het Kempisch Kamerkoor
Het Kempisch Kamerkoor

Koormuziek van hoog niveau

Cultuur

Een kijkje achter de schermen bij het Kempisch Kamerkoor

Door: Arjen Strik

Dinsdagavond 14 maart j.l. vond in de Sint-Genovevakerk te Breugel een 'openbare generale repetitie' plaats van het Kempisch Kamerkoor. Onder de bevlogen leiding van Cees Wouters werden de koorwerken uit de Johannes Passion ten gehore gebracht. Een kleine 80 bezoekers genoten van de prachtige koralen en fuga's en luisterden aandachtig naar de uitleg die de dirigent gaf over de totstandkoming en achtergrond van dit werk.
De Johannes Passion van J.S. Bach is samen met zijn bekende broer de Matthäus Passion de barokmuziek bij uitstek voor de lijdenstijd. Beide werken worden voor de Pasen veel uitgevoerd. 
In 2017 jubileert het Kempisch Kamerkoor met de tiende uitvoering van de Johannes Passion. Met de medewerking van Barokorkest Concerto Barocco en gerenommeerde Baroksolisten staat het concert al tien jaar garant voor een authentieke uitvoering van het hoogste niveau.
De interpretatie die Cees Wouters aan het stuk gaf was er één zonder franje, authentiek zoals hij denkt dat Bach het bedoeld heeft. Hoewel dit een koorrepetitie betrof zonder solisten en orkest, klonk het koor onder zijn strakke leiding zelfverzekerd en overtuigend. Glashelder, als één instrument en goed articulerend, openden zij de Johannes met "Herr unser Hersser". Een opening waarin al veel van de koorstemmen wordt gevraagd. Ook in de andere stukken bleek dat het koor het 'notenwerk' al ver achter zich had gelaten en veel aandacht besteed is aan techniek en afwerking. De diverse sferen en rollen werden door het koor overtuigend naar voren gebracht in een lekker strak tempi, gezongen met een grote muzikaliteit en homogene totaalklank.

Cees Wouters, een befaamd musicus, gaf tussen de koorwerken uitleg. Als een echte docent leerde hij ons dat Bach bij de compositie van dit werk het Bijbelse evangelie van Johannes als letterlijk uitgangspunt had genomen. Dat Johannes veel zakelijker was in zijn verteltrand dan Mattheus, vandaar het verschil tussen beide werken.  Ook vertelde hij dat Bach een groot wiskundige was en in het stuk allerlei mathematische thema's verwerkt heeft. Destijds was de toon "A" gestemd op 415 Hrz, terwijl dat nu 440 of zelfs meer is, vandaar de authentieke instrumenten uit die tijd. Hij zou er wel een boek over kunnen schrijven.

Het publiek was na afloop laaiend enthousiast. Cees Wouters gaf aan trots te zijn om dit unieke werk ten gehore te mogen brengen en riep iedereen te komen kijken op de officiële uitvoering met orkest en solisten op Goede Vrijdag 14 april in de St. Willibrorduskerk te Eersel. Mis het niet! Kaarten verkrijgbaar via: www.kempischkamerkoor.nl