Afbeelding
Foto: Wil Feijen

Rob Peeters: Mens- én Dierenvriend

Human Interest

Alweer 26 jaar geleden opende Rob Peeters zijn dierenartspraktijk 't Harde Ven voor gezelschapsdieren aan de Gorterstraat 8 in Son en Breugel. "Ik was een laatbloeier," zegt Rob. "Ik ben eigenlijk toevallig in dit vak gerold. Ik heb eerst 'Tropische Landbouw' in Deventer gestudeerd. Tijdens de opleiding raakte ik geïnteresseerd in de veeteelt van Suriname. Zo kwam ik in aanraking met het veterinaire-wereldje. Om een lang verhaal kort te maken ben ik daarna diergeneeskunde gaan studeren omdat het vak in al haar facetten mij erg boeide."

Door: Arjen Strik
Foto: Wil Feijen


Het is een breed vak. Rob: "Ik was 34 jaar toen ik gestart ben met deze eenmanspraktijk. Als dierenarts ben je de eerstelijnshuisarts voor het dier maar met name voor de baas. Als pas afgestudeerde zit je hoofd vol met theorie over diergeneeskunde, maar achteraf gezien moet je het vak dan nog leren. Een dierenarts heeft een veel breder spectrum dan een humaan geneeskundige. De afgelopen decenia heb ik me dan ook verdiept als 1e lijns internist, oncoloog, hematoloog, orthopeed, uroloog, chirurg en psycholoog etc.. Het vak is veel omvattender dan de meeste mensen denken. Met name het psycho-sociale aspect voert de boventoon. De interactie met de klant, is van wezenlijk belang. Dieren kunnen niet spreken.

Allereerst ben ik natuurlijk gewoon arts voor dieren en als iemand hier komt met een klacht van zijn huisdier, doe ik als het nodig is een bloedonderzoek of maak een röntgenfoto of wat dan ook, het normale verhaal. Maar voor mij is en blijft de anamnese misschien nog wel het allerbelangrijkste. Als bijvoorbeeld een hond hier aan de riem binnenloopt, ben ik al aan het kijken: hoe is de interactie met het baasje, die dingen zijn heel belangrijk. Je moet heel goed luisteren tussen de regels door, daar wordt het meeste gezegd. Daar hebben de assistenten ook een belangrijke functie in, het begint al bij het telefonisch contact met de klant. Daarna, tijdens het consult, luister ik heel graag naar het baasje. Ze komen niet voor niks naar een dierenarts. Alles wat wij zien is altijd een momentopname. Dus ik stel ook heel vaak de vraag: wat denk je zelf dat er aan de hand is? Dat de zorgvrager zich eerst verdiept heeft op internet vind ik prima, je kan dan een goede discussie met elkaar hebben. Waarbij je jouw diagnose en voorgestelde behandeling beter kunt uitleggen. Ik neem altijd ruimschoos de tijd voor een afspraak. Deze benadering spreekt de mensen aan want mijn cliënten komen niet alleen uit Son en Breugel maar ook uit de wijde omtrek."

Afspraak is afspraak
Rob vervolgt zijn verhaal; "Als een van de eerste praktijken in de regio heb ik het 'inloopspreekuur' afgeschaft. Ik werk uitsluitend op afspraak. Een voordeel is dat je minder gestresste dieren hebt. Geen wachtkamer vol met blaffende honden en blazende katten. Het was vroeger altijd een verrassing wat voor patiënten er zouden komen op het spreekuur en hoeveel. Van de dieren in de wachtkamer wisten we bijvoorbeeld niet of ze een besmettelijke aandoening hadden die we beter apart hadden kunnen zien. Na elk dier nemen we maatregelen om verspreiding van ziektes zoveel mogelijk te voorkomen. Dit helpt echter niet als er veel zieke dieren bij elkaar in de wachtkamer zitten. Het risico dat een ander huisdier ook besmet raakt, is op die manier een stuk groter. Door alleen op afspraak te werken, kan ik me beter voorbereiden en heb ruimschoots de tijd voor het dier en de eigenaar. De assistenten hebben vaak vooraf al informatie over de kwaal of klachten achterhaald.

Positef gevoel
Er zijn nog meer methodes waarmee we proberen zo stress-vrij mogelijk te werken. Eten zorgt ook bij dieren voor een positief gevoel. Met een koekje als beloning na een zo kalm en rustig mogelijk consult zorgen we voor een positieve associatie met de praktijk. Op deze manier hoeven we ook nagenoeg geen dwang te gebruiken als we het huisdier willen onderzoeken. Dat is niet mogelijk als we maar een paar minuten de tijd zouden hebben. Het komt amper meer voor dat ik na een consult met krassen op mijn handen en armen achter blijf."

Duurzaam ondernemen
Aan de ene kant ben je als dierenarts gewoon ondernemer. Je hebt je praktijkkosten, personeel in dienst, investeringen in diagnoseapparatuur. Bij- en nacholing enz.. Dus je hebt best grote financiële verplichtingen. Er bestaat geen basisverzekering voor diergeneeskunde en af en toe schrikken mensen van de rekening, waarover we ook nog eens 21% BTW moeten rekenen. Mensen moeten zich bewust zijn dat als ze een huisdier nemen dat ook kosten voor diergeneeskunde met zich kan meebrengen. (overigens slechts gemiddeld tussen de 4 en 8 % van het totale bedrag dat baasjes in Nederland aan hun huisdieren besteden wordt bij de dierenarts uitgegeven)
Mocht men een verzekering voor het huisdier overwegen, denk hier dan ook goed over na. Kies niet automatisch de goedkoopste, maar bedenk eerst wat het is dat je echt wilt verzekeren. ?Een alternatief kan zijn om zelf een soort spaarrekening te openen voor eventuele ziektekosten. Ik adviseer om maandelijks wat geld opzij te zetten (voor een kat bijvoorbeeld 10 euro, voor een grote hond 30 euro) waar als het nodig is, gebruik van gemaakt kan worden. Als alles goed is gegaan kan men aan het einde van een lang, gezond en gezellig leven van het huisdier weer beschikken over dat geld. Als dierenarts richt ik mij op de kwaliteit van leven van het huisdier, niet direct op de levensduur. Men kan dus eerlijke adviezen verwachten en geen onnodig dure behandelingen."
Rob Peeters merkt nog op: "Als praktijk proberen we duurzaam te ondernemen. Zo probeer ik zo min mogelijk antibiotica voor te schrijven en hebben we ook een uitgekiende gezonde voeding voor het dier, die we o.a. ook verkopen via onze webshop. Verder gebruiken we zoveel mogelijk groene en eerlijke producten. (bv. Fair trade) Als praktijk zijn we aangesloten bij de 'Kringdierenarts Eindhoven eo'. Dit is een uniek samenwerkingsverband van praktijken die de nacht- en weekenddiensten verzorgen om zo de kwaliteit en continuiteit te waarborgen."
Rob Peeters kan nog uren vertellen over zijn vak . Hij besluit: 'Dierenarts is een geweldig vak, we hebben heel fijne klanten en ik hoop nog jaren actief te zijn als dierenarts in deze praktijk."

Dierenartspraktijk 't Harde Ven
Gorterstraat 8
5691 ZA Son en Breugel
tel. 0499-472805
http://www.dierenartsrobpeeters.nl