Afbeelding

Lokaal nieuws heeft de toekomst

Zakelijk

In de landelijke pers staan de laatste tijd regelmatig artikelen over 'huis-aan-huis' bladen. Zo kopt de NRC vandaag (27-3): "Uitgevers willen geen huis-aan-huiskranten meer, lezers wel." Uit het artikel blijkt dat grote mediaconcerns als de Telegraaf Media Groep (TMG) en de Persgroep geen brood meer zien in gratis weekkranten. Kleinere uitgevers wel. En de lezers ook. We vroegen ons af waarom kleine uitgevers en lezers nog wel geïnteresseerd zijn in lokale bladen en de grote uitgevers afhaken.

Door: Arjen Strik

Lokaal nieuws sneeuwde onder in mediageweld
Op 1 mei staakt de Holland Media Combinatie van TMG de uitgave van "Almere vandaag" en stoot 50 huis-aan-huis bladen af Ook de Persgroep heeft aangekondigd 140 huis-aan-huis bladen te gaan reorganiseren. Zagen ze eerst de lokale bladen als hun grote geldverdieners. Tegenvallende advertentiekosten, afnemende belangstelling van de lezer en grote dure redacties draaiden deze bladen de nek om.

Kleine uitgevers
Gelooft dan niemand meer in huis-aan-huiskranten? Vraagt de NRC zich af. Jawel. Kleinere regionale uitgevers hebben de huis-aan-huiskranten weer levensvatbaar gemaakt door meer aandacht aan lokaal nieuws te geven, en te werken met minder (dure) vaste redacteuren en meer (goedkopere) freelance journalisten.

En de lezers?
Houden zij nog van het gratis huis-aan-huisblad dat een keer per week, vaak op woensdag, op de mat valt? Jazeker. Volgens onderzoek van bureau NOM dat in Nederland ook de oplagen en het bereik van kranten en tijdschriften telt, lazen 11,9 miljoen Nederlanders vorig jaar wel eens een huis-aan-huiskrant. Dat is 89 procent van de bevolking van dertien jaar en ouder. En 8,3 miljoen Nederlanders zouden elke week een lokaal nieuwsblad lezen.

DeMooiSonenBreugelKrant
We spreken met Adrie Neervoort, uitgever van de DeMooiSonenBreugelKrant. "We hebben een échte focus op de lokale samenleving. Dit komt tot uiting in de inhoud en het karakter van onze aantrekkelijk huis-aan-huis krant. We onderscheiden ons van onze plaatselijke concurrenten allereerst door een échte focus op de samenleving van Son en Breugel te hebben. Dit komt tot uiting in de inhoud, vormgeving, foto's en positieve berichtgeving van ons gratis huis-aan-huis krant. Ten tweede wordt door ons het internet benut in de vorm van een digitale editie, die dagelijks actueel is. Wij kennen Son en Breugel door en door, we staan met onze benen midden in de lokale samenleving. We zijn nu twee jaar in de lucht en merken dat we zijn uitgegroeid tot een volwassen en gewaardeerd medium. De leesintensiteit is hoog en de lezer spelt de krant vanwege de boeiende plaatselijke artikelen. Daarom worden we voor adverteerders ook steeds interessanter. Met relatief lage tarieven bereiken we voor onze adverteerders met onze 'human interest, aanpak een steeds grotere doelgroep. Lokaal nieuws heeft de toekomst."