Afbeelding

Bijzondere hobby's

Algemeen

Hobby

Onder een hobby wordt in het algemeen een ontspannende activiteit verstaan die men in zijn vrije tijd uitoefent en die men graag doet.
Hobby's worden uitgeoefend uit interesse en voor het plezier, niet als betaald werk. Voorbeelden zijn het verzamelen van bijvoorbeeld munten of het beoefenen van een sport. Het praktiseren van een hobby kan leiden tot een aanzienlijke kennis, ervaring en vaardigheid. Persoonlijke voldoening staat echter voorop. Het beoefenen van een hobby kan een kalmerend en therapeutisch effect hebben Een hobby kan ook uit de hand lopen en een obsessie vormen. (bron:wikipedia)

DeMooiSonenBreugelKrant wil u graag een kijkje in de keuken laten nemen bij mensen met een bijzondere of opmerkelijke hobby. Mensen zoals u en ik, die een hobby hebben waar ze vaak heel veel plezier en voldoening aan beleven, en soms ook anderen mee helpen.

Bent u iemand met een bijzondere hobby en wilt u dit met onze lezers delen? Mail dan naar redactie@demooisonenbreugelkrant.nl wij nemen daarna contact met u op voor een interview.

Leo van der Klein achter zijn Flightsimulator:
"Zo echt als het maar kan"

Je hebt hobby's en hobby's. Dit keer neemt DeMooiSonenBreugelKrant een kijkje bij Leo van der Klein, die er een niet alledaagse hobby op nahoudt: hij is piloot. In een vluchtsimulator op zijn hobbykamer. Werkelijk álles wat een echte piloot moet doen, doet hij. Zijn virtuele omgeving reageert daar ook weer op, wederom met álles wat er 'in real life' gebeurt. Tien tot vijftien uur per week zit hij in zijn 'cockpit'.
Of zijn vrouw dat niet vervelend vindt? "Welnee. Die stuurt me soms zelfs naar boven haha"

Is hiermee de cliché jongensdroom "ik word later piloot!" in vervulling gegaan? "Nee, bij mij ging dat heel anders. Ik had wel eens de vluchtsimulator van Microsoft uitgeprobeerd, maar die heeft niet veel mogelijkheden en ik vond het te veel spelniveau. Daar bleef het bij. Tot een vriend me uitnodigde om dat eens te proberen in een 'echte virtuele' omgeving. Dat bleek de gratis omgeving van de International Virtual Aviation Organisation ofwel IVAO. En toen was ik verkocht."

Sindsdien vliegt Leo wekelijks on line naar diverse bestemmingen, samen met een aantal enthousiaste vrienden, achter elkaar "in een treintje". Ze hebben een virtuele maatschappij opgericht: 'Fresh air Virtuele Airline'. In die club hebben de leden verschillende functies. "De meesten zijn controller, vergelijkbaar met grondpersoneel in de breedste betekenis van het woord, bijvoorbeeld luchtverkeersleider. Om een niveau te krijgen of te verhogen moet je echt wel iets doen. De IVAO geeft trainingen. Dat geldt natuurlijk ook voor de piloten, bij onze club zitten er twee, een van hen ben ik dus. Fresh air v.a. vliegt op een Boeing 737 serie"

Leo kan dus alles wat een piloot moet kunnen. Dus ook vliegen in echte Boeing 373? "Als ik dat zou mogen en durven inderdaad, maar dat gebeurt dus niet." Leo neemt plaats achter een viertal monitors met in het midden het uitzicht vanuit de cockpit naar buiten. Daar zie je zelfs de regen, die tijdens het interview buiten ook valt. "Ja, alles is realtime, het weer dus ook!" grinnikt Leo. Hij bevindt zich nu virtueel op Schiphol, en je kunt het zo gek niet bedenken of elk detail van de omgeving klopt. "Zo echt als het maar kan" aldus Leo. Een toestel moet je ook kopen, de Boeing 373 van Leo is gecertificeerd door Boeing zelf.

Het lijkt niet niks, wat je allemaal moet weten om deel te kunnen nemen. "Dat valt heel erg mee. Je leert het spelenderwijs. Het is een laagdrempelig systeem" aldus Leo. Wat het gesprek brengt op de kosten, koop maar eens een vliegtuig! "Ook dat valt heel erg mee, voor een paar tientjes heb je, afgezien van je hardware, alles wat je nodig hebt, net zoals ik. Maar je kunt het zo duur maken als je wilt, alle features zijn te koop. Als je een echte cockpit wilt bouwen kom je al gauw uit op zo'n 15.000 euro."

Leo toont een installatiehandleiding waar iedereen met een beetje verstand van computers wel mee uit de weg kan. Maar waar kun je terecht als je dat wel eens in de praktijk wilt zien? "Elke dinsdagavond is vaste clubavond. Vanaf 20.00 u lokale tijd wordt het ruime luchtvaartsop gekozen, meestal van of naar Nederland. Amsterdam (EHAM) en Rotterdam (EHRD) zijn daarbij favoriet. De G- en F-gates zijn op Schiphol de verzamelplaatsen."
Leo en zijn club zijn niet uit op ledenuitbreiding, maar dragen hun enthousiasme voor hun hobby graag uit. "Zin om een keer bij het 'treintje' aan te sluiten? Neem dan contact met ons op. Kijken en aanmelden via www.fresh-air-va.nl"


Afbeelding
Afbeelding