Simone  en Lizanne bij cafe restaurant De Zwaan die als één van de deelnemers, van elk verkocht weekmenu €2,- donneert aan de stichting 2109
Simone en Lizanne bij cafe restaurant De Zwaan die als één van de deelnemers, van elk verkocht weekmenu €2,- donneert aan de stichting 2109 Foto: Wil Feijen

Actie stichting 2109: Wij denken mee! (H)erkenning voor dementie

Human Interest


"Dementie herken je aan veel symptomen," vertelt Simone den Uijl, voorzitter van Stichting 2109. "Een van de meest voorkomende symptomen is vergeetachtigheid, bijvoorbeeld steeds dezelfde vraag stellen. Het niet opslaan van nieuwe informatie. Soms vertonen mensen opeens onaangepast gedrag, doen vreemde dingen die voorheen nooit gedaan werden. Wat door anderen onbegrepen wordt en vaak afkeurende reacties oproept, die weer leiden tot schaamte en onzekerheid bij betrokkene. Maar ook het vinden van de weg wordt moeilijker. Iemand met dementie vergeet soms acuut waar hij is en hoe hij daar gekomen is. Dolende en dwalende mensen worden vaak niet herkend als dement, soms zijn ze dagenlang vermist en letterlijk totaal de weg kwijt. Aan de buitenkant is dementie voor de omstander niet zichtbaar, ze zitten veelal niet in een rolstoel, hetgeen een adequate reactie in de weg staat."

Door: Arjen Strik

Speldje om dementie zichtbaar te maken
Om dementie zichtbaar te maken en te herkennen heeft Simone den Uijl uit Breugel twee jaar geleden de Stichting 2109 opgericht. "Ik ben al 25 jaar betrokken met deze doelgroep. Samen met mijn man runnen we 'De SteenUijl', een Dagvoorziening voor mensen met dementie binnen alle leeftijden. In de praktijk merk je bij omstanders veel onbekendheid en onbegrip over deze verschrikkelijke ziekte, vandaar dit initiatief. "We hebben een beeldmerk en speldje in de vorm van een sierraad ontwikkeld, dat mensen met dementie kunnen dragen. Door mensen met dementie herkenbaar te maken merken wij dat dit de kwetsbaarheid verkleint, het taboe doorbroken wordt en er begrip van de omgeving ontstaat, zodat mensen langer in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen." Haar man Ramon is inmiddels de kamer binnengekomen en vult haar aan: "De sociale controle is tegenwoordig een stuk minder, ons kent ons, kennen we steeds minder. Door de individualisering weten we steeds minder van elkaar." Simone vult aan: "De ziekte wordt door het dragen van het speldje voor anderen herkenbaar. Daarom staat op de voorkant van het speldje naast het beeldmerk een noodnummer en op de achterkant staat een persoonlijke code, waardoor dwalende mensen herkend kunnen worden en snel weer in hun vertrouwde omgeving thuis zijn."

Sponsoractie: Wij denken mee! 25 september t/m 23 oktober
Simone: "Over dementie bestaat nog steeds een groot taboe, zowel over de patiënt als voor de mantelzorger. Elke 7 seconden krijgen mensen wereldwijd de diagnose dementie. Dementie is inmiddels de grootste doodsoorzaak in Nederland. Elke 21 september is het wereldwijd Alzheimerdag, vandaar de naam van de stichting: 2109. Het doel van deze stichting is: Het taboe en schaamte bij dementie wegnemen. De levenskwaliteit van mensen met dementie en hun omgeving te verbeteren door dementie herkenbaar te maken via het beeldmerk van Stichting 2109. Het (h)erkenbaar maken van mensen met dementie door middel van het dragen van het speldje.

Om het speldje bekend te maken in Nederland is veel geduld, energie en budget noodzakelijk. We zijn nu twee jaar bezig en merken dat we als een olievlek steeds meer bekendheid krijgen. Maar dat kunnen we niet alleen. Vandaar dat we de actie gestart zijn: Wij denken mee! Een inzamelingsactie die loopt van 25 september tot en met 23 oktober. We hebben al heel wat toezeggingen van lokale en nationale ondernemers en middenstanders dat ze meedoen. Maar we kunnen niet iedereen persoonlijk bereiken. Daarom roepen we ondernemers op hun creativiteit te gebruiken om voor ons middels hun eigen verzonnen actie geld in te zamelen. De bijdrage wordt besteed aan educatie op lokaal niveau over het (h)erkennen van dementie. In november hebben we een bijeenkomst om ons nieuwe promotiefilmpje te lanceren en we zijn in gesprek met de provincie om een bijdrage te leveren aan een gastvrije provincie. Kortom we zijn op alle fronten actief."
Ze sluit af: "Er is promotiemateriaal beschikbaar en te bestellen. De deelname kan bekend gemaakt worden via onze website www.2109.nl of bel 06-51946084 of 'like ons' op facebook." Info over het speldje is ook te vinden op de website.