Afbeelding

Uitgelicht, motorrijden in de herfst

Algemeen

Het is alweer eind oktober, wat betekent dat de zomer officieel voorbij is. Maar dat wil niet zeggen dat ook het motorseizoen voorbij is. De herfst is voor veel motorrijders nog een mooie periode om te toeren. Wel is het een seizoen om extra alert te zijn op de weg. Wij geven je graag wat tips zodat je veilig de herfst doorkomt.

Laat je niet verblinden
Hinderlijke schittering is voor niemand een pretje, maar vooral oudere rijders kunnen hier last van hebben. Dit is best wel iets om bij stil te staan, zeker nu de gemiddelde leeftijd van motorrijders een stijgende lijn vertoont. Houd hier zelf ook rekening mee, aangezien jouw koplamp hinder kan veroorzaken voor andere weggebruikers.
Het is ironisch dat iets dat je gebruikt om licht op de situatie te werpen zelfs de kans op een ongeluk kan vergroten! Houd dus de hoeveelheid licht van je koplamp en achterlamp binnen de (wettelijke) perken.

Pas op voor nachtelijke gevaren
Omdat gedurende de nacht ons zicht en onze reactietijd niet optimaal zijn, is het belangrijk je bewust te zijn van nachtelijke gevaren. Deze gevaren zijn onder andere onvoldoende verlichte stukken weg, roekeloze en vermoeide weggebruikers en overstekende dieren. Medeweggebruikers en dieren kunnen ook bij daglicht een risico vormen, maar door het gebrek aan licht gedurende de nacht is de kans op een problematische situatie tientallen malen groter.

Draag een kras- en condensvrije helm
Een bekrast of beschadigd vizier kan bij nacht je een dubbel of driedubbel beeld geven. Vaak zie je dan niet meer welke voorwerpen uit welke richting komen. Een anticondensmiddel helpt tegen het beslaan van je vizier. Er zijn anticondensvizieren te koop. Met een pinlock vizier behoort beslaan zo goed als tot de verleden tijd.

Houd rekening met een tragere reactietijd.
Zoals je uit ervaring weet, is het moeilijk te zien in het donker. Ook vertraagt de avond onze reactietijd. Het blijkt dat het zicht van een motorrijder negentig procent van zijn reactietijd bepaalt. Omdat het zicht 's nachts een stuk minder is, is dus je reactietijd ook een stuk langer. Jammer genoeg neemt onze reactietijd ook nog eens af met het klimmen der jaren.

Zorg dat je zicht optimaal is
In het donker kun je het best achter een voertuig met goede achterverlichting gaan rijden. Zo zie je putdeksels en andere voorwerpen op de weg veel eerder dan met je eigen verlichting. Door het voertuig voor je word je ook eerder gewaarschuwd voor diepe plassen met kans op aquaplaning. Gedurende de nacht kun je je voordeel doen met het feit dat je op een motor een grotere zichthoek hebt dan in een auto. Daardoor zie je de strepen op het wegdek en lichten die reflecteren op natte voorwerpen veel makkelijker, waardoor je eerder gewaarschuwd wordt voor tegenliggers.

Zorg dat je gezien wordt
Door reflecterende tape op je helm en kleding word je in het donker beter waargenomen. 's Nachts kan de herkenbaarheid vergroot worden als de motor wordt voorzien van retroreflecterend materiaal dat de omtrek van de motor benadrukt.