Duizend euro, een deel van de inschrijvingskosten van de vier bedrijven ging via sponsoring van Rabobank naar Stichting Wensambulance.
Duizend euro, een deel van de inschrijvingskosten van de vier bedrijven ging via sponsoring van Rabobank naar Stichting Wensambulance. Foto: Rabobank

Canvas Model toont kansen voor ondernemers

Zakelijk

Son en Breugel / Oirschot – Vier regionale ondernemers sloten op donderdag 7 december het Business Model Canvas succesvol af.

Samen met medewerkers van Rabobank Het Groene Woud Zuid en partner Dinkelberg & Kuipers Accountants en Adviseurs keken zij bij d' STomerij in Oirschot terug op wat het doorlopen traject hen gebracht heeft. Hebben zij bijvoorbeeld meer inzicht gekregen in de kansen en bedreigingen voor hun bedrijf?

De eerste conclusie zou kunnen zijn dat alle vier de ondernemers het contact met de andere deelnemers als zeer waardevol hebben ervaren. Dat smaakte, net als de spijzen bij d' STomerij naar meer, en een gezamenlijke terugblik binnenkort wordt zeer gewaardeerd, aldus alle deelnemers. In vijf sessies kwamen de deelnemers tot een aantal aandachtspunten voor hun bedrijf en de gewenste situaties daar tegenover. Via een strategisch plan, soms via een langer traject, soms via een kort stappenplan, werd vervolgens naar die doelen toegewerkt.

Pijnpunten
Bij de vier nogal diverse bedrijven, Alument, Mad Science, MondiArt International en Alletha, kwamen ook zeer verschillende conclusies aan het licht. Dat varieerde van 'consolideren' en focussen op de trouwe klanten, tot het opzetten van een productiehal om minder afhankelijk te worden van toeleveranciers. Toine van den Oetelaar en Hans Dinkelberg van Dinkelberg & Kuipers begeleidden samen met een accountmanager van de Rabobank enkele ondernemers van mei tot oktober, tijdens hun traject met het Business Model Canvas. 'Vaak zie je al snel wat er speelt, maar het is vooral zaak dat de ondernemer het zelf ook ziet. Ook is het essentieel medewerkers te betrekken bij dat bewustwordingsproces.'

'Als je vervolgens één pijnpunt weet op te lossen, kan dat bijvoorbeeld weer een positief effect hebben op de aanpak van andere punten', zo licht Van den Oetelaar een stukje van de sluier van de 'Canvas-werkwijze' op. 'Het aan elkaar koppelen van bedrijven werd ook als zeer waardevol ervaren. Ondernemers zijn door de dagelijkse drukte toch vaak een beetje "bedrijfsblind" geworden. De input van een ondernemer uit een totaal andere branche kan dan verfrissende en leuke inzichten geven', zo besluit hij.

Geen gedoe
Marcel la Brijn van Alletha (cloudsoftware voor o.a. personeelszaken) vindt het Canvas Model een echte aanrader. 'Sommige dingen weet je eigenlijk al, maar toch krijg je op een simpele manier meer inzicht. Ook eenduidige strategische plannen uitzetten is nuttig, en door de Canvas-werkwijze verzand je daarbij niet in gedoe. Wij werden wel gedwongen na te denken over ons streven: vertienvoudigen in ons aantal klanten. Door de vraagstelling: "Wat als het er volgend jaar twee keer zoveel zijn?", beseften we dat het dan al zou gaan kraken in onze organisatie. Op sommige punten moesten we concluderen dat die nu nog niet kunnen en dat we ons beter kunnen focussen op waar we goed in zijn. Veel meer klanten levert niet perse veel meer op. Ook het sparren met de mensen van Alument, een bedrijf in kozijnen en dergelijke, was verfrissend. Zij bleken vaak op een andere manier tegen dezelfde problemen aan te lopen', aldus La Brijn.

In 2018 worden er voor deelname aan het Busines Model Canvas weer regionale bedrijven geselecteerd door Rabobank Het Groene Woud Zuid. Bedrijven kunnen zich aanmelden via hun accountmanager van de Rabobank of via bedrijven.hgwz@rabobank.nl.

Duizend euro, een deel van de inschrijvingskosten van de vier bedrijven ging via sponsoring van Rabobank naar Stichting Wensambulance.