Afbeelding

WIE sloopt ONS dorp? 'Poster-mysterie' opgelost

Algemeen


Son en Breugel - Overal in het dorp waren ze te zien, zwarte posters met blauwe letters met de vraag: 'WIE sloopt ONS dorp?'. Het zorgde voor de nodige onrust, met name onder de politieke partijen. Vingers werden gewezen, er was de nodige verontwaardiging. Blijkbaar voelde men zich aangesproken. De 'schuldige' bleek iemand te zijn die buiten de politiek staat, geen onbekende in Son en Breugel: Geit Emmery.

Het is het initiatief van Geit, geheel op eigen kosten, waarbij hij iedereen oproept bewust te kiezen. 'Er vindt al 25 jaar geen sociale woningbouw plaats in Son en Breugel', zegt Geit. 'Er worden dure projecten neergezet, waardoor ouderen gedwongen worden hun spaargeld aan te spreken, als ze in het dorp willen blijven wonen.' De kleuren zijn bewust gekozen, om niet geassocieerd te worden met één van de politieke partijen.

De commotie werd deels veroorzaakt door de plek waar de posters opgehangen zijn. In eerste instantie had Geit ze netjes op vrije plekken opgehangen, onderaan de verkiezingsborden. 'Binnen 24 uur waren ze verwijderd!' zegt Geit. Door wie, of waarom, is niet duidelijk. Daarom heeft Geit de posters in tweede instantie hoger gehangen, soms (deels) over andere posters heen. Ook vroegen mensen aan Geit of hij extra posters had. Geit ging daar graag op in, maar heeft natuurlijk geen controle over waar ze die posters ophingen.

Met lede ogen ziet Geit aan hoe met het culturele erfgoed in ons dorp omgegaan wordt. Vol overtuiging zet Geit zich in voor het behoud van het culturele erfgoed, om te zorgen dat ons dorp zo mooi blijft als het is. Met betaalbare woningen voor iedereen.

'Er wordt wel erg rigoureus gekapt in de bossen en het groen in ons dorp, er is zeker onderhoud nodig. Maar kan dat niet geleidelijk?' vraagt Geit zich af. Niet alleen als het gaat om het groen, ook als het gaat om bebouwing vindt er kaalslag plaats, vindt Geit. 'Er wordt van alles afgebroken, maar er komt niets voor terug', zegt Geit. Zoals de Gemeentewerf, volgens Geit had het gebouw nog jarenlang onderdak kunnen bieden aan diverse verenigingen en clubs. 'De kerk is een nóg beter voorbeeld: als het gebouw goed geïsoleerd worden, verder is het een goed gebouw', aldus Geit.

Geit is bezig met een mooi plan voor het kerkgebouw, een gedeelte blijft kerk, een plafond erin en je hebt meerdere verdiepingen. En als je bouwt op de huidige vloer, scheelt dat veel geld voor archeologische opgravingen.

'Het is niet de bedoeling om iemand aan te vallen, ik wil alleen mensen bewust laten kiezen', vertelt Geit. Ook al kiezen mensen voor kaalslag. Het is een ludieke, serieuze actie, die in elk geval voor reuring gezorgd heeft.
 

In maart 2017 plaatste wij onderstaande brief van Geit Emmery over dit onderwerp al in onze uitgave:

Dorpsidentiteit
Wat geeft een dorp een eigen identiteit? Natuurlijk , de bewoners. Deze worden geboren en sterven, komen er wonen of gaan juist weg. Daarnaast wordt de identiteit bepaald door wat er in een dorp plaatsvind, maar bovenal door de fysieke omgeving waarin dit alles zich manifesteert. Deze fysieke omgeving geeft het gevoel "thuis" te zijn, geeft rust en ontspanning in onze gestreste wereld.

Deze fysieke omgeving wordt vooral bepaald door een aantal beeldbepalende elementen. Dit kan een stratenpatroon zijn of markante bomen, een eendjesvijver…. of een niet neogotisch- en dus niet traditioneel kerkgebouw…
Talloze molens staan op de monumentenlijst, worden behouden omdat ze bijzonder en beeldbepalend zijn. zo ook talloze middeleeuwse kerktorens en hier en daar industriepanden. Ook meer en meer moderne gebouwen zijn de afgelopen decennia aan deze lijst toegevoegd. Waarom, o waarom wordt een architectonisch bijzondere constructie als onze Godstempel niet beschermd; een gebouw uit de wederopbouwperiode, rijk gedecoreerd en gaaf. Een gebouw zeer illustrerend voor het verloop van de geschiedenis van Son eind jaren 50, begin jaren 60 en de naoorlogse bouwtraditie. Moet de geschiedenis wederom uitgewist worden? Gaan we nogmaals, net als eind jaren 50 , geheel opnieuw beginnen door alle dorpseigen elementen af te breken?

Een stuk zeer eigen identiteit weggooien om er t.z.t. achter te komen dat de vernieuwing óók niet geweldig blijkt te zijn. moeten er mensen koste wat kost scoren met wéér een prestigeproject? Kom op zeg! Laten we in de huidige tijd van hergebruik en herontwikkeling geen geld weggooien door weer een kenmerkend gebouw te slopen, terwijl dit prima te herbestemmen is als o.a. cultuurtempel! Scoor eens op creatief hergebruik. Doe eens modern en kijk wat innovatief hergebruik voor moois in andere steden en dorpen heeft voortgebracht! Wij weten allemaal dat de afgebrande kerk niet meer teruggebouwd wordt, houdt jezelf niet voor de gek!

Mocht de sloop van de huidige kerk van Son worden doorgezet , hoe zit het dan met de bescherming van de archeologische ondergrond ter plaatse? Deze waarde is reeds veelvuldig aangetoond en gerapporteerd. Hoe wil men de wettelijke inspanningsplicht te streven naar bescherming in situ, rijmen met het verder vernietigen van dit bodemarchief? De heren politici hebben nog altijd niet begrepen dat archeologische monumentenzorg niet inhoudt, dat je ernstige schade moet toebrengen aan het archeologisch monument ter plaatse, door aldaar nieuwbouw te willen plegen. Dit los van de vraag wat een uitgebreide opgraving ( van o.a. een jachtkamp uit de vroege steentijd ) gaat kosten. Wellicht spreek ik teveel over monumenten en monumentale terreinen. Wellicht is het zinvol te realiseren dat monumenten monumenten zijn omdat ze zo bijzonder zijn. Waarom is er in Son en Breugel zo weinig waardering voor wat ons ( en onze omgeving ) zo bijzonder maakt???

Wat wordt in geval van afbraak, het volgende "winstgevende" project? Het dempen van de eendjesvijver met slooppuin om op de aldus verkregen vierkante meters seniorenflats te bouwen? ( Lekker kort bij het centrum, vooral duur en dus winstgevend ) .
Goeiemorgen identiteit, welkom thuis.

Geit Emmery.

Afbeelding