Afbeelding
Foto: Wil Feijen

Programmaplan voor betere dienstverlening en bedrijfsvoering

Algemeen

Son en Breugel - De digitalisering is een onderdeel van ons dagelijks bestaan geworden. Op tal van terreinen vindt technologische vernieuwing en integratie in een hoog tempo plaats. Dit maakt dat de gemeente veel vaker dan in het verleden moeten kijken of wat zij bieden nog "werkt" en verplicht de gemeente om een aantal veranderingen door te voeren.

Mede daarom hebben de Dommelvallei organisaties besloten om gezamenlijk een programma op te starten om de dienstverleningsprocessen van de gemeente zo aan te passen dat deze aansluiten aan de behoeften van de doelgroepen. Het doel daarvan is om te komen tot een betere dienstverlening en bedrijfsvoering. Dit kan een digitale of persoonlijke aanpak zijn. 

Oog voor de inwoners
Door de technische ontwikkelingen is informatie overal én snel beschikbaar. De invloed van de sociale media op de gemeente en de samenleving in zijn geheel wordt steeds groter. Inwoners worden steeds mondiger en willen inzicht en inspraak. Daarnaast is d egemeente niet meer in staat om "zelfstandig" grote maatschappelijke opgaven op te lossen. De gemeente is niet meer het middelpunt waar het om draait. De gemeente werkt samen en groeit steeds meer uit van een hiërarchische naar een netwerkorganisatie. Voor een goede samenwerking is gelijkwaardigheid, ook op het gebied van informatie, essentieel. Daarbij moet de gemeente transparant zijn. Informatie de gemeente tot zijn beschikking heeft moet worden opengesteld. Hierbij moeten is er uiteraard aandacht voor privacy en de niet digitale inwoners.

Continu proces
Het werken aan betere (digitale) dienstverlening en bedrijfsvoering is niet nieuw. Dit is een continu proces waar de gemeente Son en Breugel op diverse terreinen permanent mee bezig is. Er is een brede aanpak nodig om verbetering van de dienstverlening en bedrijfsvoering, passend bij de ontwikkelingen in de maatschappij, te ondersteunen en op gang te brengen. 

Het aanpassen van het dienstverleningsproces kent veranderingen op vele fronten; in de manier van (samen)werken, in de manier waarop contacten met de inwoners en bedrijven plaatsvindt, in de wijze waarop de gemeente inzicht en transparantie geeft in de in behandeling zijnde zaken en in de manier waarop ze sturen. Deze verandering is niet te vangen in een paar projecten en een bepaalde tijd, maar vraagt ook om kennis, kunde en het besef dat de inwoners en bedrijven in de gemeente centraal staan, aldus de gemeente Son en Breugel.