Elly (links) en Henk (rechts)
Elly (links) en Henk (rechts) Foto: Wendy Bekkers

Een bezoek aan de kapper moet een feestje zijn

Algemeen

Son en Breugel - Henk van de Ven, de nieuwe eigenaar van Haarmode Elly. Sinds 1 juni staat zijn leven op zijn kop, maar met een grote lach op zijn gezicht doet hij zijn verhaal.

Door: Henriette van Berkel

Als 17-jarige, compleet met beugel en snor, stapte Henk in 1986 als stagiaire binnen bij Haarmode Elly in de Airbornestraat. Nu, 33 jaar later is hij trotse eigenaar van dezelfde salon. De salon die hij als eerbetoon aan Elly voortzet onder dezelfde naam. Want zegt hij:" ik ben toch altijd al Henk van Elly, dus waarom zou ik veranderen? Ik wil ook niet veel veranderen, het gaat 33 jaar prima, voor klanten is het vertrouwd en dat is belangrijk."

Tijdens die 33 jaar is er wel een moment geweest waarop Henk dacht dat hij iets anders wilde gaan doen, maar het gevoel voor het kappersvak begon toch weer te kriebelen. Lang heeft dat uitstapje dan ook niet geduurd en sindsdien heeft hij zich met volle overgave op alle facetten van het vak gestort, blij met Elly als leermeester. "Ik had me geen betere kunnen wensen."

Als hij terug kijkt naar al die jaren, komen er vele anekdotes naar boven. Zoals een kind dat zijn koptelefoon niet wilde afzetten, omdat hij naar Kinderen voor Kinderen aan het luisteren was. "OK", zei Henk, "dan knip ik er toch omheen". Of als een kind niet stil wilde zitten: "dan knip ik je oren er af, want we eten elke woensdag orensoep." Heel wat jaren later zit er jonge man in de kappersstoel, die vraagt of hij nog steeds elke woensdag orensoep eet! Henk is meegegroeid met zijn klanten en zij met hem, er ontstaat een band en klanten voelen zich op hun gemak. En dan is het ook niet erg als je met je haren in de verf of in de krullen voor de spiegel zit, wat op zich behoorlijk confronterend is. Het zijn niet de mooiste plaatjes!

Die band met klanten is zo sterk, dat hem zelfs wordt gevraagd of hij bij een overleden klant het kapsel wil verzorgen. Iets wat hij heel graag wil doen als de familie dat vraagt, omdat het voor de nabestaanden belangrijk is dat zij een mooie herinnering bewaren.

Toen Elly aangaf te willen stoppen, was er nog geen sprake van dat hij de zaak zou overnemen. Hij dacht erover om dan zelf ook maar te stoppen. Maar nee, dat voelde niet goed en hij nam een andere beslissing: ik ga het gewoon doen! Toen ging alles in een sneltreinvaart en het voelde meteen goed. En, zegt Henk: "ik dacht, er verandert niets, maar alles verandert. Ik krijg geen salaris meer, dat moet ik nu zelf regelen. Ik ben nu de leermeester van de drie stagiaires die ik heb. Hen wil ik graag mijn manier van werken en het omgaan met klanten overbrengen. Want elke klant moet hier met een lach op het gezicht de deur uitgaan."

Met Elly blijft hij zeker contact houden: de afspraak voor het rondje op zaterdag op de Sonse kermis volgend jaar is traditiegetrouw alweer gemaakt.
Graag willen Elly en Henk alle klanten bedanken voor de vele lieve reacties en cadeaus die zij mochten ontvangen bij deze overname, ze waren en zijn er nog van onder de indruk. Dank, dank, dank!