het verdwenen fietspad Bijenlaan achter de Alpenlaan
het verdwenen fietspad Bijenlaan achter de Alpenlaan

Afbreken fietspad roept nog steeds vragen op

Politiek

Son en Breugel - In onze uitgave van woensdag 5 september jl. heeft u kunnen lezen dat verschillende inwoners van Son en Breugel verbaasd waren over het verdwijnen van hun fietspad. Oud-wethouder en huidig raadslid van Dorpsbelang Eef van Turnhout, geeft ons zijn visie en een historisch relaas.

Door: Adrie Neervoort

Even terug. Opeens was het asfalt verwijderd
Het bewuste fietspad bevond zich achter de Alpenlaan in Son en Breugel en is eigenlijk het laatste stukje van de Bijenlaan voor het viaduct over de A50.
In opdracht van de gemeente Son en Breugel is het asfalt van het fietspad verwijderd. Onze redactie vroeg de gemeente om uitleg en kreeg desgevraagd ook een keurig antwoord.

Een wandelpad?
Volgens de gemeente is en was de functie van het pad een wandelpad. Maar in de loop der tijd is het pad gebruikt als noord- zuid route voor fietsers, maar sinds 2016 zijn er alternatieven voor fietsers. Ook vroeg het strookje asfalt op het pad aan de Alpenlaan waarop gefietst werd, veel onderhoud, omdat er sprake was van overmatige wortelopdruk. Mede daarom had het volgens de gemeente al geruime tijd geleden – opnieuw - de functie van wandelpad gekregen.

De visie van Eef van Turnhout
Eef van Turnhout kan zich niet vinden in de uitleg van de gemeente. Volgens hem vormde het bewuste fietspad een verbinding tussen het Gentiaduct (Wildwissel en fietspad) en de Bijenlaan. Door de aanleg van de A50 is dit fietspad een aantal jaren geleden ongeveer halverwege doorgeknipt.
Volgens van Turnhout is het fietspad al erg oud en in 1991 door het SRE (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven) met een forse subsidie van het Ministerie van LNV (Landbouw, natuur en voedselkwaliteit) opgeknapt en verbreed met het oog op de realisering van de Ekkersweijer fietsroute. Dit was een nieuwe fietsroute, die destijds met de bekende zeskantige ANWB-bordjes werd aangeduid. Andere projecten die in dat kader werden uitgevoerd waren onder andere de houten fietsbrug over het kanaal bij Aqua Best en het semiverharde fietspad Hoogakkerpad, dat tussen de Watermolenstraat en de Vresselseweg ligt. Bij de realisatie van het regionale fietsknooppuntennetwerk werden deze trajecten in dat netwerk opgenomen en werden de zeskantige bordjes Ekkersweijerroute verwijderd. Dit heeft zo minstens 15 jaar geduurd.

Sloop onbegrijpelijk
Van Turnhout vindt het dan ook onbegrijpelijk dat het fietspad achter de Alpenlaan is opgebroken. De redenering was enkele jaren geleden dat het bestaande fietspad tussen de Bestseweg en het Gentiaduct (wildwissel naar het bekende Dutmellapad) zou worden doorgetrokken tot Sonniuswijk en daarmee het kwalitatief mindere fietspad achter de Alpenlaan overbodig zou worden. Het fietspad Sonniuswijk-Bestseweg-Houtens zou de fietsverbinding moeten worden tussen Sint Oedenrode, Son en Breugel en het industrieterrein. Maar het fietspad sluit als fietsvriendelijke verbinding helemaal niet aan op Sint Oedenrode en ligt voorts minstens een kilometer verwijderd van de Gentiaan en het Sonniuspark. Bovendien mogen op dat weggedeelte, dat erg smal is, ook vrachtwagens komen.
"De ideale oplossing voor de fietsers was, is en blijft het fietspad achter de Alpenlaan, dat helaas is gesneuveld. Zo ziet u maar dat ook goede initiatieven niet altijd ontkomen aan "nieuwe" en in dit geval onbegrijpelijke inzichten". Aldus Eef van Turnhout die ook van mening is dat het fietspad achter de Alpenlaan een fietspad was met hart voor onze burgers.

Geen fietspad maar waarom dan wel wettelijke verkeersborden?
Dus het fietspad dat nooit een fietspad bestemming had volgens de gemeente Son en Breugel, is volgens van Turnhout zelfs onderdeel geweest van een fietsknooppunten netwerk. En de alternatieve zijn geen bruikbare en zelfs gevaarlijke alternatieve voor fietsers. Wij kunnen alleen constateren dat het fietspad dat geen fietspad was, wel voorzien was van wettelijke verkeersborden die toch echt aangaven dat het een hier om een fietspad ging zoals in de verkeerswet omschreven. En als de gemeente toen en ook nu van mening is dat het om een wandelpad gaat, waarom is het toen geasfalteerd. Ook is, zoals van Turnhout opmerkt het alternatief niet echt verkeerveilig omdat fietser hierbij een weg moeten gebruiken die niet voorzien is van een fietspad of strook.

Wordt vervolgd
Tot zover Eef van Turnhout. Natuurlijk moet er altijd gekeken worden naar welke wegen en fietspaden in de loop der jaren overbodig zijn geworden, maar of er hier sprake is van een fietspad dat overbodig is, is maar zeer de vraag.