Afbeelding
Foto: ©pixabay

De gouden jaren van Philips platen

Algemeen

Son en Breugel / Eindhoven - Vinyl is in. Reden voor het Philips Museum voor een oog- en oorstrelende tentoonstelling over grammofoonplaten. Met hoezen, foto's, pick-ups en unieke voorwerpen toont de expositie 'Vinyl! een beeld van de hoogtijdagen van Philips' muziekindustrie. De tentoonstelling is te bezoeken van 15 februari tot 15 juli.

In 1942 kocht Frits Philips een kleine platenmaatschappij. Dit was de start van het avontuur dat uitgegroeide tot PolyGram, een van de grootste muziekindustrieën ter wereld. In klassiek, jazz, cabaret, chansons en pop bouwde Philips in de jaren '50 en '60 een grote naam op. Door een fusie met Polydor in 1972 ontstond PolyGram. Het aantal labels en artiesten breidde in de jaren '70 en '80 flink uit. Donna Summer, The Bee Gees, Elton John, Dire Straits, James Brown, Roxy Music en vele anderen brachten platen uit op labels van Polygram. De elpees 'Saturday Night Fever' en 'Grease' braken alle verkooprecords.

Hoezenkunst
Naast het verhaal van de muziekindustrie van Philips en enkele artiesten, zet de expositie de meest in het oog springende uitingen centraal: de platenhoezen. Deze waren van een artistiek hoog niveau met vormgevers/kunstenaars als Cornelius van Velzen, Dick Elffers en Marte Röling. Fotograaf Paul Huf verhief het genre in 1956 zelfs tot kunst met zijn fotoserie voor klassieke muziek.

Verzamelobjecten
De komst van de cd in 1982 luidde de neergang in van de grammofoonplaat. Philips produceerde in 1992 de laatste vinylplaat en ging volledig over op CD. In 1998 verkocht Philips PolyGram. Van een definitief einde van de vinylplaat was echter geen sprake. Tegenwoordig hebben platen een cultstatus en zijn het gewilde verzamelobjecten. Bovendien worden oude opnames heruitgegeven en brengen steeds meer bands hun muziek uit op vinyl.