Afbeelding
Foto: Bibliotheek Dommeldal

Hoe digitaal bent u?

Algemeen TIPMooiSonenBreugel

Son en Breugel - Internet is sinds jaar en dag dé informatieverstrekker voor al het nieuws uit de hele wereld en is niet meer weg te denken uit deze tijd. De één is altijd online, een enkeling maakt slechts af en toe gebruik van het internet. TIPMooiSonenBreugel peilde de mening van de respondenten over het online gebruik en waarvoor zij internet het vaakst gebruiken.

Redacteur: Emmy Grit

Dagelijks online
Uit de laatste raadpleging blijkt dat van deelnemende respondenten bijna iedereen dagelijks online is, slechts 7 procent is niet dagelijks te vinden op het 'world-wide-web'. De respondenten die dagelijks één of meerdere keren per dag online zijn, zijn voornamelijk bezig met het ontvangen en beantwoorden van hun e-mails, het regelen van de bankzaken en het opzoeken van informatie. Online kopen via internet scoort tevens hoog in dit onderzoek.

WhatsApp populairst
Actueel nieuws volgen wordt meerdere keren op een dag gedaan evenals het bezoeken van social media zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Twitter, Youtube. Het gebruik van WhatsApp springt bij social media er ver bovenuit; bijna iedereen communiceert via Whatsapp met familie, vrienden of is aangesloten bij bijvoorbeeld buurtgroepen. Respondenten geven aan dat zij via social media op de hoogte blijven van nieuwtjes, weetjes en trends maar ook het plaatsen van foto's, filmpjes en video's is favoriet. Verder scoort het onderhouden van contacten met bedrijven goed evenals het zakelijk netwerken.

Tijdens het eten
Ruim 60 procent van de respondenten geeft aan dat zij internet voornamelijk gebruiken als zij ergens moeten wachten of wanneer ze op bed of de bank liggen. Tijdens werktijd/schooltijd wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van het surfen op het net. Slechts 1 procent kijkt tijdens het eten op internet. Ondanks dat veel respondenten aangeven dat zij op vaste tijden gebruik maken van internet, is er een grote groep die niet op vaste tijden kijkt. "Het is maar net wanneer het uitkomt", geeft een van de respondenten aan.

Afspraak maken
Restaurants, supermarkten, kledingwinkels en ook de gemeente maken steeds meer gebruik van de digitale dienstverlening. Om contact te leggen met de gemeente maakt 25 procent (van de 92 respondenten) een afspraak, 11 procent pakt de telefoon en 60 procent regelt zijn/haar zaken liever online. Op social media post de gemeente Son en Breugel regelmatig nieuws over wat er speelt in de gemeente. Toch blijkt een aantal respondenten niet op de hoogte te zijn dat de gemeente op social media actief is. "Ik kom de gemeente maar sporadisch tegen op social media", geeft een respondent aan. Daarentegen weet 73 procent de gemeente wel op internet te vinden. Deze respondenten volgen de gemeente om te reageren op berichten en/of berichten te retweeten.

Nieuwssites
Het Eindhovens Dagblad, Omroep Brabant, Nu.nl en NOS.nl blijken de populairste apps en websites te zijn die bezocht worden door de respondenten. Voor het lokale nieuws wordt gebruik gemaakt van de website en facebookpagina van MooiSonenBreugel, SonenBreugelVerbindt, Seniorenraad, de gemeente Son en Breugel en Ons Son en Breugel.

Lokaal nieuws
Ondanks dat Nederlanders steeds langer en vaker online zijn, geven 45 respondenten aan bewust offline te willen gaan, 24 procent ziet dit niet zitten en een kwart is neutraal in deze stelling. Blijf op de hoogte van al het lokale nieuws uit Son en Breugel via de wekelijkse krant of via de digitale snelweg. Volg MooiSonenBreugel op Facebook: @demooisonenbreugelkrant, Twitter: @mooisonenbreugel, Instagram: @mooisonenbreugel en Website www.mooisonenbreugel.nl.

Verkeersveiligheid
Wil jij meepraten of meedenken over lokale actuele onderwerpen? Meld je dan, gratis en anoniem, aan via www.tipmooisonenbreugel.nl. De eerstvolgende raadpleging heeft het thema 'verkeersveiligheid in Son en Breugel'. Heb jij een mening, of een oplossing? Vul dan de raadpleging in die je via de email toegestuurd krijgt als je je hebt aangemeld.

Afbeelding