Afbeelding
Foto: Wil Feijen

Hoe is het gesteld met de verkeersveiligheid in Son en Breugel?

Algemeen

Een ovatonde, dertien zebrapaden in de Nieuwstraat, het open staan van de brug over het Wilhelminakanaal. Ergernissen of juist toppers als het gaat om de verkeersveiligheid in de gemeente Son en Breugel. Respondenten van het burgerpanel TIPMooiSonenBreugel hebben hun mening gegeven op de vragen die gesteld zijn in de laatste peiling met betrekking tot de verkeersveiligheid in Son en Breugel.

Redacteur: Emmy Grit

Meningen
De meningen zijn verdeeld over de vraag hoe veilig een verkeersdeelnemer zich voelt in Son en Breugel. Er zijn fietsers en voetgangers die zich niet veilig voelen in het verkeer. Verder houden automobilisten zich vaak niet aan de 30 kilometer per uur, is te lezen in het rapport. Een respondent stelt voor om het dertigkilometergebied ook daadwerkelijk als een dertigkilometergebied in te gaan richten, waardoor automobilisten gedwongen worden om 30 kilometer per uur te gaan rijden.

Knelpunten
De Nieuwstraat en de vele gelijkvloerse kruispunten zijn een doorn in het oog van veel respondenten. "Een oplossing zou kunnen zijn dat het doorgaand verkeer helemaal niet meer door de kom van Son en Breugel zou mogen rijden", geeft een respondent aan. Ook wordt als knelpunt de Veerstraat genoemd. "De Veerstraat lijkt wel een autoweg", aldus een van de respondenten. "Er komt veel zwaar vracht- en sluipverkeer door. Op vrachtverkeer wordt totaal niet gehandhaafd. Door de straatjuwelen stroopt het verkeer op, waardoor de bewoners nog meer fijnstof inademen."

Onveiliger
Volgens de respondenten die mee hebben gedaan aan het onderzoek vindt een groot gedeelte dat de verkeersveiligheid in de gemeente Son en Breugel de laatste drie jaar achteruit is gegaan. Met name de straatjuwelen zorgen bij veel inwoners voor ergernis. "Die 'straatjuwelen' zijn echt gevaarlijke obstakels die voor de nodige extra veiligheidsproblemen zorgen. Leg dan, zoals bijna in alle gemeentes, drempels aan", aldus een respondent. "De verdeling van de straatjuwelen kan ook aanmerkelijk beter", aldus een andere respondent. Enig lichtpuntje in dit onderzoek is dat de zebrapaden voorzien zijn van reflectoren.

Fietsers
Voor fietsers is de Kanaalstraat (levens)gevaarlijk. Vooral tijdens de ochtend- en avondspits is het daar erg krap, onoverzichtelijk en druk. "Het is tevens voor fietsers ronduit gevaarlijk in het centrum", aldus een respondent. Oplossingen en tips die respondenten voordragen voor deze onveilige situaties zijn onder andere dat fietspaden verbreed moeten worden, fietsoversteekplaatsen beter zichtbaar gemaakt moeten worden, een vrijliggend fietspad gemaakt moet worden op de Nieuwstraat en Kanaalstraat en dat fietsers eenzijdig de ovatonde zouden moeten passeren.

Gevaarlijkste punt
Op de vraag 'Wat is het gevaarlijkste verkeerspunt in Son en Breugel?' regent het voorbeelden. De Boslaan, Europalaan, Veerstraat, Nieuwstraat, Wilhelminalaan met alle aangrenzende straten staan in de lijst van de meest gevaarlijke verkeerspunten, samen met de klachten over de verkeersjuwelen en de zebrapaden in de Nieuwstraat. Tevens worden er veel fietspadoversteekplaatsen genoemd als onveilige verkeerssituaties. Volgens de respondenten kan er veel aangepast worden om bovenstaande verkeerspunten veiliger te maken.

Oplossingen autoverkeer
Voorbeelden voor het veiliger maken, met name voor automobilisten, zijn onder andere op een andere manier verkeersvertragers aanleggen, snelheidsverlagende drempels aanleggen, doorgaand verkeer uit het centrum weren, minder zebrapaden en de afstand van parkeervak tot zebrapad vergroten, stoplichten plaatsen bij gevaarlijke kruispunten, verlichting beter afstellen en verlichting boven de weg gericht op het zebrapad in verband met schittering. Een optie die vaak genoemd wordt, is het verwijderen of anders plaatsen van de straatjuwelen, zodat het meer een verkeersvertrager wordt. De straatjuwelen zijn slecht zichtbaar en liggen soms te kort op elkaar, wat leidt tot opstoppingen. "Door de wegversmalling met de verkeersjuwelen is het voor de automobilist kennelijk niet altijd duidelijk wie er voorrang heeft. Wellicht beter aangeven", aldus een respondent.

Dertien zebrapaden
Of de dertien zebrapaden in de Nieuwstraat de verkeersveiligheid bevorderen, zijn de meningen verdeeld. Voorstanders geven aan dat voetgangers veiliger kunnen oversteken en het verkeer op de Nieuwstraat hierdoor in snelheid en doorgang belemmerd wordt. Tegenstanders vinden dat er te veel zebrapaden op een te kleine afstand liggen. Sommige zebrapaden liggen ingeklemd tussen parkeerplaatsen waardoor je als automobilist niet altijd kunt zien of er iemand aan komt lopen.

Ovatonde
Veel respondenten vinden de veiligheid bij de ovatonde zorgelijk. "Verkeersdeelnemers die deze ovatonde voor het eerst of zelden gebruiken vinden dat het onwennig en onoverzichtelijk is en dat de bochten niet natuurlijk zijn", volgens een van de respondenten. De ovale vorm met hoge binnenkant belemmert het volledige zicht op diverse richtingen. Verder is het gevaarlijk dat fietsers van links en rechts komen. De fietsers zouden de rijrichting moeten aanhouden en niet in tegengestelde richting fietsen. Verder geven respondenten aan dat het misschien zou helpen als er verkeersborden komen die aangeven dat dit een ovatonde is en geen gewone rotonde.

De brug in Son
Op de laatste stelling: 'De brug in Son draagt bij aan onveilige verkeerssituaties' gaven respondenten aan dat de brug vaak opengaat, ook tijdens de spits. Hierdoor loopt het verkeer aan beide kanten vast. Als de brug weer dicht is en het verkeer weer op gang komt, is dat vooral voor fietsers een onveilige situatie. Eén van de oplossingen zou kunnen zijn dat de brug minder vaak opengaat tijdens spitstijden.

Onderzoeksrapport
Het onderzoeksrapport wordt aangeboden aan wethouder Boersma, zodat hij de reacties van de respondenten kan lezen. Wellicht kan deze raadpleging een bijdrage leveren aan oplossingen in de verkeersveiligheid in Son en Breugel.

Nieuwe raadpleging
Wil jij meepraten/meedenken over actuele onderwerpen, meld je dan gratis en anoniem (vanaf 16 jaar) aan op www.tipmooisonenbreugel.nl.