Afbeelding
Foto: ©pixabay.com

Gemeente gaat laconiek om met fout bij innen Onroerendezaakbelasting

Algemeen Algemeen / Son & Breugel

Son en Breugel - De gemeente heeft bij inwoners die met een automatische incasso de Onroerendezaakbelasting (OZB) betalen, teveel geld geïnd. Op Facebook laat de gemeente weten: 'Helaas hebben wij moeten constateren dat door een systeemfout bij het automatisch innen van de aanslag in de maand juni eenmalig een hoger bedrag (2,5% hoger) is afgeschreven. Op het moment dat dit door ons is opgemerkt, hebben we dit zo snel mogelijk gecorrigeerd. Het is gecorrigeerd door de resterende termijnen aan te passen: bij de volgende termijnen innen we een lager bedrag.' Tot op heden hebben gedupeerden persoonlijk geen uitleg en excuusbrief gekregen.

Redacteuren: Adrie Neervoort en Ineke van Uden

Raadslid Elly Brocken vroeg in de raadsvergadering van 4 juli al aan wethouder Boersma of het klopte dat er fouten werden gemaakt bij het innen van de OZB belasting. Op dat moment was wethouder Boersma niet op de hoogte dat er iets mis ging, maar zou er wel achteraan gaan. De redactie van DeMooiSonenBreugelKrant stelde ook diverse vragen aan de gemeente omdat inwoners verslaggevers benaderden met deze problematiek en ook hun ongerustheid meldden op het kantoor van de redactie. Uiteraard verwees de redactie de mensen naar de gemeente, maar zij gaven aan dat de gemeente nogal laconiek reageerde op hun genoemde zorgen. Deze laconieke houding ervaarde de redactie ook doordat de afdeling communicatie van de gemeente aangaf van niets te weten, de administratie door een externe organisatie werd gedaan en er een antwoord zou komen wanneer er meer duidelijkheid was. Het antwoord kwam pas drie weken later.

Op Facebook is de verontwaardiging te lezen hoe mensen de reactie en oplossing van de gemeente ervaren: 'Als er fouten worden gemaakt met teveel geld afschrijven, hoor je de gedupeerden persoonlijk aan te schrijven, excuses te maken en de oplossing voor te leggen'. Daarnaast is de tendens van de reacties op Facebook dat mensen vinden dat als je te veel geld geïnd hebt, je dat direct terug moet storten en dat niet in latere termijnen moet verrekenen. Sommige mensen hebben contact gezocht met de gemeente en geen enkele reactie gekregen.

Roswitha Megens is het eigenlijk wel zat omdat volgens haar het niet de eerste keer is dat de gemeente fouten maakt bij de automatische incasso: "Ik heb in juni direct het geld gestorneerd en dacht dat de gemeente wel contact zou zoeken. Tot op heden niets gehoord. Ik heb inmiddels de automatische incasso stopgezet. Ik heb er geen vertrouwen meer in. Ik ga maandelijks zelf wel het juiste bedrag overmaken."