Lieshoutseweg Son en Breugel
Lieshoutseweg Son en Breugel Foto: Adrie Neervoort

Verkeersonderzoek maakt verkeersdrukte inzichtelijk

Algemeen Algemeen / Son & Breugel

Son en Breugel - Heb jij ze gezien? De waarnemers die op donderdag 23 mei en dinsdag 28 mei op de invalswegen en andere waarneempunten in Son en Breugel stonden? Reed jij met een voertuig door Son en Breugel, dan heb jij deelgenomen aan het verkeersonderzoek dat de gemeente Son en Breugel heeft laten uitvoeren. Zowel in de ochtend- als avondspits en tussen elf en één uur noteerden waarnemers op negen verschillende waarneempunten in het dorp ieder voertuig dat passeerde.

Redacteur: Emmy Grit

De gemeente wilde met dit onderzoek inzichtelijk maken wat de verkeersintensiteit is in Son en Breugel. Welke voertuigen passeerden de dorpskern? Via welke weg reed het verkeer richting Son en Breugel en via welke weg verliet het verkeer het dorp? Was Son en Breugel de eindbestemming van het inkomend verkeer? Hoeveel vrachtverkeer reed er door de gemeente en welke route werd gereden? Hoe groot was het aandeel herkomst- en bestemmingsverkeer ten opzichte van het doorgaand verkeer op de negen invalswegen?

Negen waarneempunten
Op basis van de kentekens werd het doorgaand verkeer gemeten. De waarnemers noteerden behalve het kenteken van het voertuig ook het tijdstip dat de voertuigen de waarneempunten passeerden. Door het vergelijken van deze gegevens werd duidelijk zichtbaar of het voertuig lokaal-, herkomst-, bestemmings- of doorgaand verkeer betrof. Het resultaat bij het waarneempunt in de Veerstraat liet duidelijk zien dat vooral het lokale verkeer gebruik maakte van deze straat. De voertuigen die via de Veerstraat reden, waren afkomstig uit Breugel en hadden een bestemming in Son of omgekeerd. Het doorgaand verkeer gebruikte de Veerstraat nauwelijks als doorgaande route tussen de A50 en Lieshoutseweg.

Doorgaande route
Bij de gemeente Son en Breugel was al een sterk vermoeden dat het dorp als doorgaande route richting de A50 en A2 werd gebruikt door verkeersdeelnemers uit zowel Son en Breugel als de omliggende dorpen. Uit het onderzoek blijkt dat het gedeelte Lieshoutseweg – Gentiaanlaan de drukst bereden route is in de ochtend- en avondspits. Verkeer vanuit Nederwetten rijdt in de ochtendspits Son en Breugel binnen via de Stakenburgstraat, om vervolgens via de Veerstraat, Wilhelminalaan en Boslaan richting de A50 en A2 te gaan. In de avondspits is dit net andersom. De Stakenburgstraat kent een hoge verkeersintensiteit, zowel in de ochtend- als avondspits. De Nieuwstraat is de derde veelgebruikte weg om Son en Breugel binnen te komen of te verlaten. Wat opvalt in het onderzoek is dat de Nieuwstraat tussen elf en één het drukst is. Op de Lieshoutseweg en Stakenburgstraat is het dan juist een stuk rustiger.

Problemen niet verleggen
"Ik was niet verrast door de uitkomst van het verkeersonderzoek. Het bevestigt wat we al wisten; er rijdt veel doorgaand verkeer door Son en Breugel", geeft wethouder Boersma aan in een reactie. "Nadat 'De Ruit' was afgeblazen is het project Bundelroutes als alternatieve oplossing bedacht die tot stand kan komen door regionale samenwerking. De colleges van burgemeester en wethouders van de omliggende gemeenten en Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant hebben besloten om vijf vervolgprojecten op te zetten die ervoor zorgen dat knelpunten in het verkeer in deze regio sterk verminderen. Eén van de oplossingen in het project Bundelroutes is de tweede ontsluiting van Ekkersrijt. We kunnen nu wel maatregelen treffen in Son en Breugel, maar dan verleggen we het probleem. Het verkeer moet namelijk wel weg kunnen en niet verplaatst worden naar een andere straat in ons dorp. Daar schieten we niets mee op."