Afbeelding
Foto: Wil Feijen
Foto's

Een vette en hilarische komedie van de Vestzakkomedie

Algemeen Voorstelling/Theater

Son en Breugel - ABBA zong al dat geld grappig is. De Vestzakkomedie bewees de waarheid van dit liedje. In hun tweeëndertigste voorstelling 'Vette vis bij de erfenis?', ging het gezelschap weer helemaal los. Het resultaat was een hilarische, herkenbare en verrassende voorstelling. Episch, komisch en tragisch tegelijkertijd. Het centrale thema was dat 'geld niet gelukkig maakt'. Een boodschap die de toeschouwer niet kon missen en leidde tot instemmend gelach en veel gegniffel.

Redacteur: Arjen Strik
Fotograaf: Wil Feijen


Een onverwachte erfenis
Het stuk 'Vette vis bij de erfenis?' gaat over status, onderdrukking, manipulatie, jaloezie, verraad en geld. Een onverwachte erfenis staat centraal. Een erfenis van een grote waarde, maar zonder cash, zeg maar liquide middelen. Op zijn sterfbed schonk de gegoede heer Schoonbeke zijn bezit, dat uit een villa met landgoed bestond, aan zijn buitenechtelijke zoon. De zoon was een simpele visboer uit Antwerpen. Dit leidde tot afschuw en ongeloof van de verwende zussen van de overleden miljonair. De dames lieten het er echter niet bij zitten en probeerden met allerlei middelen de visboer te bestrijden, zij waren immers de gegoede dames die recht hadden op de erfenis en voortgang van hun luxeleventje in deze mooie Bouhuis-villa.

Overtuigend
Hoewel de Vestzakkomedie een lokaal amateur toneelgezelschap is, zou zij de grote zaal van het Parktheater makkelijk kunnen vullen en boeien met het niveau van hun spel. Een uitvoering van grote klasse vol intriges en dwaze ontwikkelingen. Overtuigend, humoristisch, soms gemeen en dan weer inlevend. Een functioneel decor en snelle wisselingen van de scènes maakte dat het publiek op het puntje van hun stoel bleef zitten. De hoofdrol werd vertolkt door Erik Schultink. Hij speelt al jaren bij de Vestzakkomedie, maar de visboer is zijn eerste hoofdrol. Een rol die hij met verve en volle overtuiging bracht. In een sappig Antwerps dialect, 'Amaai, zeg maar Bart', ontdekte hij zijn erfenis met bijbehorende lusten en lasten. Gastregisseur Lilian van Overbeek geloofde bij de repetities in improvisaties van de spelers. Dat was te zien. Het spel was overtuigend en naturel. De karakters waren goed gecast.

Geld maakt het lelijkste in ons wakker
De onbekende zussen haalden alles uit de kast om de visboer en anderen te overtuigen dat hij de verkeerde erfgenaam is. Hun snode plannen werden echter gedwarsboomd door het personeel, dat het juist wel goed kon vinden met de nieuwe huisbaas. Wat bijzondere en humoristische scènes opleverde. Zoals het verrassend einde waarbij, geholpen door een garnalenkroket, de rollen totaal omgekeerd waren. Ach, geld maakt het lelijkste in de mens wakker en dat weten de acteurs goed uit te beelden. Zoals ABBA 'Must be funny, in the rich man's world' al zong in hun bekende lied Money, money, money.

Vette vis bij de erfenis?
(Oorspronkelijke titel: 'My fair genteman')
Auteur: Hugo Renaerts
Regie: Lilian van Overbeek
Tekstbewerking: Lilian van Overbeek en Jasper van Rosmalen
Voorstelling gezien 20 november in het Vestzaktheater

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding