Bart Boudewijns
Bart Boudewijns Foto: Annemieke van Tinteren

Boudewijns Schoenen in een nieuw jasje

Algemeen zakelijk

Son en Breugel - De laatste verbouwing dateert al uit 2011: de winkel werd met een aantal vierkante meters uitgebreid en er kwam een compleet nieuw interieur, waarin de klant een goed overzicht kreeg van de collectie. Het geheel werd gecompleteerd met functionele zitbanken voor het passen van de schoenen.

Redacteur: Adrie Neervoort
Fotograaf: Wil Feijen

Nu, acht jaar later, komt er een nieuwe ingrijpende verbouwing. "Ondanks dat het aantal vierkante meters gelijkblijft en er geen grote wijziging in de indeling plaatsvindt, gaat er toch veel veranderen", vertelt eigenaar Bart Boudewijns. "De verandering zit vooral in de 'look en feel'; nieuwe materialen en kleuren, in combinatie met de modernste ledverlichting, maken de toch al moderne winkel helemaal up-to-date." Na de verbouwing is alles niet alleen nog mooier, maar ook duurzamer. Hierin voelt de ondernemer een verplichting.

Andere beleving
Zwarte kleur met hout en planten maakt het plaatje na de verbouwing compleet. Dit geeft een hele andere beleving. Bart gelooft in een fysieke winkel. Hij wil die voor de klanten nog aantrekkelijker maken. Het is een praktische, maar ook een bewuste keuze dat de ruimte niet groter wordt. "Wij zijn een regiowinkel met een dorpskarakter, wat wij koesteren. Wij willen geen winkel waarin je 'verloren' loopt."

Verlichting
Na de verbouwing zorgt de ledverlichting voor de juiste uitbelichting van de schoenen, zodat de details en de kleur van de schoen goed zichtbaar zijn. Ook geeft de verlichting eromheen de juiste sfeer. Het licht is zelfs aan te passen aan het seizoen. "Zo kan de kleurintentie van de hoofdverlichting aangepast worden aan de zomer als er buiten veel licht is en aan de donkere winterse dagen", aldus Bart.

Internet
Tevens wordt de website vernieuwd. Daar zit nog de grootste groei, al is deze niet meer zo sterk als enkele jaren geleden. Bart: "Verkoop op internet heeft nog een grotere groei, omdat de markt voor de fysieke winkel niet verder kan groeien. We hebben te maken met een marktaandeel dat verzadigd is. Internet hoort erbij; je moet de winkel en het online gebeuren goed mengen. Klanten willen nog steeds in een echte winkel de schoenen zien en voelen. Je moet er wel voor zorgen dat je het juiste aanbod hebt en dat er genoeg keuze is."

Voorraad collega
Een internetondernemer kan niet alles bieden, maar online kun je er wel veel vinden. "Wat je nu ziet is dat veel fabrikanten voorraden makkelijk toegankelijk maken voor de ondernemer. We kunnen zelfs gebruikmaken van de voorraad van collega's. Op deze manier kunnen we razendsnel beschikken over datgene wat we niet hebben en dit alsnog aanbieden aan onze klanten." De winkel profiteert van de voordelen en de snelheid van internet, zonder daarbij een afnameverplichting te hebben. "Wij hebben geen last van het eventueel terugsturen van bestelde goederen. In de praktijk neemt de klant wat wij bestellen bijna altijd af. Wij kunnen het product en de wensen van onze klanten perfect koppelen."

Maat en naam
Acht enthousiaste medewerkers kennen de klanten en de mogelijkheden van de merken. "Wij denken in schoenen. Zo weten we eerder de maat dan de naam van een klant. Daar ligt, bij wijze van spreken, meer onze aandacht", lacht Bart. Volgens de gedreven ondernemer veranderen collecties veel sneller. Waar vroeger een zomer- en een wintercollectie standaard waren, zijn er nu ook andere momenten waarbij nieuwe collecties worden aangeboden.

Verbouwing
De klanten moeten nog even geduld hebben. Vrijdag 31 januari sluit de winkel haar deuren om deze op woensdag 26 februari weer te openen. Tussentijds kunnen de klanten terecht in de noodwinkel op het parkeerterrein achter de winkel. De uitverkoop gaat door tot de sluiting op vrijdag 31 januari 2020.