Links Wim Schoonen met naast hem Jeroen Claeijs
Links Wim Schoonen met naast hem Jeroen Claeijs Foto: Rabobank
advertorial

'Coole' uitvinder, succesvol in samenwerken

Zakelijk

Cool Food Ideas & Rabobank. Son en Breugel herbergt tal van inspirerende ondernemers en is niet voor niets 'Sterkste MKB-gemeente van Nederland 2019'. Neem nu Wim Schoonen van Cool Food Ideas. Hij bracht al vele mooie uitvindingen voor de koelbranche succesvol op de markt. De uitvinder kent als geen ander het belang van samenwerking, om tot een goed eindresultaat te komen. Ook in de Rabobank heeft hij een waardevolle partner gevonden. 

Het stereotiepe beeld van 'de uitvinder' als een wat warrig ogend type in een bruinige stofjas gaat niet bepaald op voor Wim Schoonen (50), gehuwd, vader van een dochter en een zoon en wonend in het dorpse Son en Breugel. "In de koelbranche word ik misschien wel een beetje als een 'Willy Wortel' beschouwd hoor", zo lacht Schoonen. "Maar het is toch vooral ondernemen, op verschillende niveaus. Je hebt te maken met innovaties natuurlijk, maar ook met verschillende partijen met verschillende belangen, commercie, productie, financiën: noem maar op. Maar juist die diversiteit maakt mijn business ook zo interessant en leuk", stelt de ondernemer.

Prototypes
Zijn onderneming Cool Food Ideas in Nuenen, een koploper in industriële koelingsinnovaties, is bepaald geen standaard bedrijf. "Ik houd bij mijn uitvindingen al rekening met de markt en waaraan deze behoefte heeft. Wat we maken moet duurzamer en beter zijn dan al bestaande toepassingen. Daaraan koppelen we een businessplan, waarin we ook de financiële aspecten grondig doorlichten; het totaalplaatje moet kloppen." Maar ook bij het uitvinden zelf, wordt alles minutieus doorlopen, zo vertelt Schoonen. "Het begint natuurlijk met een idee en vervolgens maak ik een studiemodel. Dat is echt nog 'houtje-touwtje' op dat moment. Vervolgens plegen we een zogenaamd nieuwheidsonderzoek, om te achterhalen of wat we willen maken ook echt een innovatie is. Daarna: het aanvragen van patent en het vervaardigen van prototypes die we laten testen. Het produceren kunnen we vervolgens zelf op ons nemen, maar we kunnen er ook voor kiezen dat in licentie te laten doen. Het is vaak een heel lang traject", ondervond Schoonen al vaak.

IJsblokjes
Merkbaar zeer trots is de ondernemer op de Cuby. "Met de Cuby kunnen we ijsblokjes voor de retail en horeca  op een andere manier bevriezen en verpakken." Dat klinkt nog vrij simpel, maar er zit zeer ingenieuze techniek achter, met een bijzondere warmtewisselaar. Uiteraard gaat Schoonen niet precies onthullen hoe het Cuby-procedé werkt, maar een kleine tip van de sluier kan wel omhoog. "De meeste producenten (her)circuleren water tijdens het vriesproces, maar dan krijg je nooit mooie heldere blokjes. Onze machine werkt substantieel anders, wij sluiten water op waardoor de blokjes mooi helder worden en al in vijf minuten bevroren zijn. Bovendien maakt de machine mooie compacte 'tabletjes', die heel goed te verpakken zijn, met maar liefst 38 procent volumevoordeel. Zo bespaar je op opslag en vervoer, maar ook op water en energie." 

Partners
De Cuby producten van de protomachine worden  inmiddels verkocht in Nederland, België en Duitsland. "Dat doen we met name om feedback van de afnemers te krijgen om eventueel nog verbeteringen door te voeren aan de nieuwe productielijn die we nu aan het bouwen zijn", aldus Schoonen. Bij de verder uitrol van de Cuby zocht Schoonen de samenwerking met een Italiaanse firma om de ijsblokjesproducten door te ontwikkelen en te verkopen en een Nederlandse onderneming om machines te bouwen. "Ik geloof in goed partnership. Ieder heeft toch zijn eigen specialiteiten en doet waarin hij goed is. Alles alleen willen doen kan belemmerend zijn. Goede samenwerkingsverbanden zijn bij ons vaak de sleutel tot succes gebleken. En als een product slaagt, tja…, dat zijn toch wel de mooie momenten", erkent Schoonen met een lach.

Son en Breugel & Rabobank
Wim Schoonen voelt zich al weer twaalf jaar zeer goed thuis in Son en Breugel. "We kochten een stuk grond in de natuur en konden de woning helemaal naar onze voorkeur vormgeven. Het is belangrijk om ons er prettig te voelen, want we werken ook veel thuis. We wonen in een prachtig dorp, waar je zo naar het mooie centrum wandelt, of door de groene omgeving kan fietsen. Er zijn veel voorzieningen, zoals bijvoorbeeld een goede bank", zo prijst Schoonen. "Ik kom er niet meer zo vaak binnen als vroeger: je kunt veel dingen ook thuis via internet regelen natuurlijk. Toch heb ik een fijn contact met de Rabobank in ons dorp. Mijn accountmanager Jeroen Claeijs komt bijvoorbeeld geregeld bij ons op het bedrijf langs. Dan kun je ook wat eenvoudiger dingen laten zien. Fijn dat Jeroen daar energie in steekt: wij zijn toch een vrij complex, niet bepaald standaard bedrijf, dat een deel van de opbrengsten  herinvesteert in nieuwe innovaties en activiteiten. In die zin ervaar ik onze Rabobank ook als een zeer waardevolle partner, die echt gevoel heeft bij wat we doen. En die letterlijk en figuurlijk dichtbij is", zo besluit de Son en Breugelse uitvinder.

Uitvindingen
Alle uitvindingen van Wim Schoonen hebben met koeltechniek te maken, maar zijn toch behoorlijk divers. Zo bedacht hij een systeem om waterstof terug te koelen tot min veertig graden Celsius, waardoor er sneller en rendabeler met waterstofvoertuigen getankt kan worden. Ook vond hij een systeem uit om bierglazen te bevriezen met koude lucht, een vinding die in licentie wereldwijd wordt verkocht. Een melkkoeler die de melk al bij de melkrobot terugkoelt naar twee graden Celsius staat ook op zijn naam. Die komt dit jaar op de markt.

'Rol pakken bij ontwikkeling'
"Wim Schoonen is natuurlijk een bijzondere ondernemer, die het zakelijke mooi met het uitvinden combineert", vertelt accountmanager Jeroen Claeijs van Rabobank regio Eindhoven en Marktteam Son en Breugel. "Wat hij bijvoorbeeld erg goed doet, is het zoeken van de juiste partners om zijn uitvindingen te vermarkten. Mooi om zo'n ondernemer in je portefeuille te hebben! Al Wims activiteiten zijn niet eenvoudig in één gesprek te vatten. Het is dus zaak de relatie goed te houden, zodat we vanuit de bank kunnen meedenken: wat is er nodig om te kunnen groeien? Bij Wim speelt vaak ook een duurzaam doel. Dat ondersteunen we graag. De kasstroom uit dergelijke innovatieve projecten laat soms wat langer op zich wachten. Daar kunnen we met de Rabobank iets in betekenen door slimme financieringsoplossingen te bieden en ons netwerk aan te spreken. Ook onze 'achtergestelde innovatielening' kan hier goede ondersteuning bieden. In onze Brainport regio, maar bijvoorbeeld ook op industrieterrein Ekkersrijt zien we allerlei mooie, innovatieve ontwikkelingen. Daar willen wij als bank ook onze rol in pakken. Vandaar dat we dé financiële partner voor Brainport willen zijn, bijvoorbeeld met een investering van 1 miljard in de Brainportbedrijven." 

Ben je een ondernemer met een goed innovatief idee en zoek je een lening voor de opstart van je bv? Met een Achtergestelde Innovatie Lening (AIL) kun je op tijd beginnen met de uitwerking van je plannen. 
Voor meer informatie: https://www.rabobank.nl/bedrijven
 

Links Wim Schoonen met naast hem Jeroen Claeijs