Afbeelding
Foto: Wil Feijen
Foto's

Woon-WmoBeurs-bezoekers ontdekken elleboogbegroeting

Algemeen Zorg

Son en Breugel - Bij binnenkomst in De Bongerd is de organisatie duidelijk voorbereid op het coronavirus: een mand vol pakjes papieren zakdoekjes en een bordje met 'Elkaar een hand geven kan achterwege blijven'. Van de verwachte vijfhonderd bezoekers kwam ongeveer de helft. De mensen die kwamen, waren gericht op zoek naar informatie over onder andere langer thuiswonen, hoe je je financiële situatie kunt regelen en ze lieten zich voorlichten over de nieuwste snufjes.

Redacteur: Peter Marijnissen
Fotograaf: Wil Feijen

Michelle Driessen van de LEVgroep zorgde mede voor de organisatie van de beurs en legt uit waarom de Wmo WoonBeurs wordt gehouden: "De meeste standhouders die hier staan, bieden praktische hulpmiddelen aan om langer thuis te kunnen blijven wonen. We merkten dat hier veel behoefte aan is. De beurs is wel uitgebreid: er staan niet alleen hulpmiddelen, maar ook wordt aandacht besteed aan het geestelijke welzijn. Als je geestelijk goed in je vel zit, dan kun je ook langer thuis wonen. Sommige mensen vinden dit heel zweverig, maar het gaat over plezier beleven. Bijvoorbeeld, als een dame van de kapper komt en haar haren zijn gedaan - wat voor leeftijd ze ook heeft - dan doet dat de mens toch goed. Daarom vinden wij dit ook een belangrijk onderdeel van deze beurs."

Ruimere opzet beurs
Zondag 8 maart werd de Woon-Wmo Beurs voor de vijfde keer gehouden. Dit jaar met achtenveertig standhouders en er werden twee lezingen gehouden waar veel interesse voor was. Dankzij de ruimere opzet en minder bezoekers was het voor de aanwezigen prettig winkelen voor advies, hulpmiddelen en andere diensten. Een stel op leeftijd vertelt: "De beurs ziet er heel professioneel uit en is overzichtelijk. Het is niet zo druk en er is ruim de tijd om bij de stands te staan. We waren hier twee jaar geleden ook, maar het was toen zo druk dat we weg zijn gegaan. Nu zijn we ook gerichter aan het zoeken." Zijn vrouw vult aan: "Als ik alleen zou zijn omdat mijn man er niet meer is, wil ik graag geholpen worden met bijvoorbeeld financiële zaken." Het ouder echtpaar heeft geen kinderen en de familie woont ver weg. Op de beurs zijn ze op zoek naar instanties die te zijner tijd kunnen helpen. De man: “Het probleem is dat het moeilijk te voorspellen is wat je over vier of vijf jaar aan hulp nodig hebt. Nu is dat nog niet nodig, we zijn nog fit; we fietsen veel en doen aan fitness."

Domotica en e-health
Voor de presentatie over domotica, die werd gegeven door de ‘digidokters’ Kees van Hee en Gerard van Loon, was veel belangstelling. Het 'huis van de toekomst' is nu al mogelijk, met elektronica voor calamiteiten, controle en comfort. Denk aan brandalarmering, bewegingssensoren voor verlichting en automatische gordijnen. Volgens Kees gaan zorgrobots thuis helpen in de toekomst; dit werd duidelijk door de film die hij liet zien met zijn 'robot ROSE'-project aan de TU/e. Kees licht toe: “Dit soort robots kunnen echt helpen, in tegenstelling tot de sociale robots die alleen maar ’een beetje kunnen bewegen en amuseren’. De nieuwste aanvulling op domotica is e-health. In de toekomst worden zoveel data over de patiënt verzameld, dat hij/zij het niet meer kan lezen en de dokter geen tijd meer heeft om het uit te leggen. Daar gaat kunstmatige intelligentie helpen om veranderende patronen te herkennen in de data en de dokter een seintje te geven als er wat aan de hand is.

Nieuwe personenalarmering
Digidokter Gerard van Loon vertelde wat nu mogelijk is rondom de personenalarmering, voor veilig thuis en onderweg. Het ouderwetse kastje met kettingknop wordt nog steeds veel aangeboden door zorginstanties. Dit werkt alleen maar thuis en de spreek-luisterverbinding is er alleen in de kamer waar het kastje staat. Een mevrouw uit de zaal had dit systeem aangeschaft en gaf aan dat zij onvoldoende werd geïnformeerd over hoe het systeem werkte. Als zij boven in huis is en de spreekverbinding is beneden, dan werkt dat niet goed in noodsituaties. Gerard beveelt het Wuzzi Alert-horloge aan, dat overal in huis en ook buitenshuis werkt. Contact met familie of een centrale is altijd mogelijk met een druk op de knop. Buurtzorg heeft als enige thuiszorgorganisatie ervaring met dit systeem.

Tevreden met opkomst
Ad van de Hurk, voorzitter van de werkgroep, was tevreden over de opkomst van de standhouders en het publiek. Ad: "Ik heb met een aantal standhouders gesproken en ze hebben niets gemerkt van de lagere opkomst. Ze hebben meer mensen gesproken bij hun stand dan twee jaar geleden."

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding