Dave (l) en Ferrie (r), beide directeur van FeDa Security Solutions ondersteunen met hun bedrijf gemeente Son en Breugel, de horecaondernemers en de politie
Dave (l) en Ferrie (r), beide directeur van FeDa Security Solutions ondersteunen met hun bedrijf gemeente Son en Breugel, de horecaondernemers en de politie Foto: Wil Feijen

Horeca en gemeente ondersteund door FeDa Security Solutions

Algemeen Algemeen / Son & Breugel

Son en Breugel - Door de coronacrisis is de evenementenbranche compleet stil komen te liggen. Hierdoor heeft FeDa Security Solutions uit Valkenswaard te maken met een flinke omzetdaling. Het bedrijf wordt door de overheid gecompenseerd, maar op hun lauweren rusten wilden Ferrie en Dave, beiden directeur van het bedrijf, niet. Omdat ze nu minder werkzaam kunnen zijn in hun eigen branche, willen ze graag een bijdrage leveren aan de maatschappij om te helpen waar nodig, door hun kennis en expertise over crowd management en crowd control in te zetten. Zij hebben hiervoor een intensieve samenwerkingsvorm gerealiseerd met gemeentes, politie en horecaondernemers.

Redacteur: Emmy Grit
Fotograaf: Wil Feijen

Ferrie: “Ons bedrijf is al jaren actief in de evenementenbeveiliging en werkt nauw samen met de overheid en hulpdiensten. Bij grote evenementen ontzorgen wij een organisatie, van A tot Z. Juist in de tijd dat op andere plekken handen tekort zijn, hebben wij gekeken naar de mogelijkheden waar wij ons steentje aan kunnen bijdragen.”

Vragen en zorgen
Nadat bekend was geworden dat de horeca vanaf 1 juni, onder strikte voorschriften, weer open mocht gaan, kwamen er vragen bij het bedrijf binnen. Gemeentes én horecaondernemers moesten nadenken en plannen maken om zich optimaal voor te bereiden. Zij hadden daarbij nog veel vragen en zorgen over de heropening. “We zijn in gesprek gegaan met onder andere de gemeentes Bladel en Valkenswaard en later kwam daar Dommelvallei bij, waar Geldrop-Mierlo, Nuenen c.a. en Son en Breugel onder vallen. We helpen en ondersteunen de gemeentes en de ondernemers met onze kennis over veiligheid door een bijdrage te leveren in de advisering in het voortraject en ze te ondersteunen tijdens de openingstijden van de horeca. We kijken naar waar de mogelijkheden liggen, in plaats van naar de beperkingen”, legt Dave uit. 

Ondersteunen
De gemeente Son en Breugel is de samenwerking met andere gemeentes aangegaan, waardoor de capaciteit van toezichthouders groter is geworden. Ferrie en Dave benadrukken dat hun inzet zonder winstoogmerk wordt uitgevoerd. Ze lichten dit toe: “Alleen de gemaakte onkosten worden door de gezamenlijke gemeentes betaald. Je kunt hierbij denken aan het laten rijden van drie auto’s waar we met ons personeel gezamenlijk gebruik van maken.”

Extra toezichthouders
Negen geselecteerde medewerkers van het bedrijf zijn officieel beveiligingsbeambten maar officeel niet bevoegd om te werken in het openbare gebied. Een toezichthouder van de gemeente is dat wel. Ferrie: “Ons personeel en wijzelf zijn speciaal voor dit project door de gemeente Son en Breugel aangesteld als toezichthouder en zijn herkenbaar aan een opvallend hesje dat wij over onze kleding dragen.”

Tussenlaag
Het bedrijf heeft als doel om te fungeren als een ‘tussenlaag’ tussen gemeente, politie en de horeca. Ferrie legt uit: “We willen samen met de ondernemers en gemeente voorkomen dat de richtlijnen worden geschonden. Wie controleert of de tafels en stoelen anderhalve meter van elkaar blijven staan? Wie controleert of de gasten niet te dicht bij elkaar gaan staan? Het kan voorkomen als er alcohol in het spel is dat de maatregelen minder goed opgevolgd worden. Hierop houden wij onder andere toezicht.” De communicatiemedewerker van de gemeente hierover: “Op deze manier hebben we extra capaciteit om ondernemers optimaal te ondersteunen met tips, adviezen en begeleiding bij het juist inrichten van de anderhalve-metersamenleving. De inzet is er vooral op gericht om handhaving te voorkomen.” 

Gesprek aangaan
Als de nieuwe toezichthouders zien dat een richtlijn niet of niet helemaal goed wordt nageleefd, dan gaan zij samen met de ondernemer zoeken naar de oplossing om het wel volgens de richtlijnen te doen. Dave: “Maar we spreken ook bezoekers aan op hun gedrag als zij zich niet aan de voorschriften houden. We zoeken steeds naar oplossingen om het besmettingsgevaar zo klein mogelijk te houden.”

Steentje bijdragen
“Wij doen dit omdat we hulpverleners in hart en nieren zijn en stilzitten geen optie voor ons is. Wij vinden het fijn om op deze manier ons steentje te kunnen bijdragen aan de maatschappij”, aldus beide enthousiaste heren.