Op het terras bij 't Hart van Son tijdens Eerste Pinksterdag
Op het terras bij 't Hart van Son tijdens Eerste Pinksterdag Foto: Wil Feijen

Tips en adviezen van toezichthouders leiden horecaondernemers de juiste weg

Algemeen Algemeen / Son & Breugel

Son en Breugel - Ruim twee weken kan er alweer genoten worden van een hapje en een drankje buiten de deur. De Son en Breugelse horecaondernemers hebben de richtlijnen opgevolgd en de juiste maatregelen genomen, zodat hun gasten volgens ‘het nieuwe normaal’ hiervan gebruik kunnen maken. Het wordt de ondernemers niet altijd makkelijk gemaakt met de vele regels die in dit coronatijdperk zijn opgelegd.

Redacteur: Emmy Grit

De ondernemer kan alles nog zo goed geregeld hebben, men is ook afhankelijk van het gedrag van de gasten. In Eindhoven heeft dit al geresulteerd in het sluiten van een aantal cafés. Ondernemers hebben er zelf voor gekozen om hun deuren te sluiten, omdat zij zich een boete van 4.000 euro niet kunnen veroorloven. De anderhalve meter was hier het probleem en gasten bleven staan in plaats van te gaan zitten aan de tafels. In Son en Breugel is geen sprake van sluiting van horecagelegenheden.

Gezelschappen
De anderhalve meter afstand is in de restaurants en op de terrassen geen punt van discussie, wel de samenstelling van de gezelschappen, laat Sander Buitelaar, eigenaar van restaurant Il Ponte weten. “Gezelschappen van vier personen van wie je ziet of zelfs weet dat zij niet tot één gezin of huishouden behoren, proberen toch aan één tafel te gaan zitten. Ik spreek de mensen hierop aan. De meerderheid reageert begripvol, maar er zijn helaas ook andere reacties. Dat maakt het ondernemen voor ons nu een stuk lastiger.”

Aan tafel 
Rick Geven van restaurant ’t Kleijn Geluck laat in een reactie weten dat er in zijn restaurant voldoende zitgelegenheid is voor zijn gasten. “In tegenstelling tot een café blijven onze gasten aan hun tafel zitten. Er is geen reden om door de zaak heen te lopen.”

Samen oplossing zoeken
Frits Driessen, beleidsmedewerker integrale veiligheid en handhaving van de gemeente Son en Breugel, is erg positief over de afgelopen weken: “De ondernemers hebben aan de voorkant geïnvesteerd om ervoor te zorgen dat het voor de bezoekers duidelijk is hoe ze moeten lopen en waar ze moeten staan en mogen gaan zitten.” De afgelopen weken kreeg Frits ook vragen als de richtlijnen niet duidelijk waren. Samen met de nieuw aangestelde toezichthouders van FeDa Security Solutions heeft hij tips en adviezen aan de ondernemers gegeven. Sancties zijn nog niet uitgedeeld. “Daar willen we ook zo lang mogelijk van weg blijven. We merken wel dat het voor de ene ondernemer lastiger is dan voor de andere. Dit heeft vooral met de inrichting van de zaak te maken, maar zeker ook met het publiek. Dit betekent dat we juist die ondernemer die het lastig heeft iets meer helpen.” De ondernemers weten dat de toezichthouders er voor hen zijn en dat wordt op prijs gesteld. “Er is ons veel aan gelegen om gezamenlijk met de ondernemers op te trekken, zodat ze weer op een goede manier door kunnen starten. Zeker in het begin is het van belang om duidelijkheid te geven, zodat iedereen weet, dus ook de bezoekers, wat de regels zijn en wat we van elkaar kunnen verwachten. Als je slap begint, maak je het jezelf alleen maar moeilijk.”

Verwarrend
Christopher Ge van restaurant Indonesia vindt sommige maatregelen verwarrend. Hij vertelt hierover: “Ik vind het goed dat er regels zijn en dat die nageleefd moeten worden. In onze zaak doen wij er alles aan om volgens de protocollen te werken. Ik heb er wel moeite mee dat bepaalde regels niet voor iedereen duidelijk zijn.” Een voorbeeld: Een bezoeker van het restaurant gaat naar buiten om, staand, op het terras onder de luifel een sigaret te roken. Dit mag dus niet, de bezoeker moet op het terras gaan zitten. Christopher: “Als een toezichthouder dit ziet, dan krijg ik een waarschuwing, terwijl de bezoeker niet wordt aangesproken. Het kan voorkomen dat er op het terras geen zitplaats vrij is, waardoor de bezoeker blijft staan om zijn sigaret te roken. Het voelt voor mij dubbel als ik hiervoor een waarschuwing krijg.”

Toegankelijk
Joyce Leermakers, bedrijfsleidster bij De Sonse Haven, laat weten dat ze blij is dat haar gasten mee willen werken om de maatregelen goed toe te passen. Joyce: “Wij doen onze uiterste best om ons terras en restaurant voor iedereen toegankelijk te maken. We komen samen met onze gasten altijd tot de juiste oplossing.”

Eigen verantwoordelijkheid
De bezoekers van restaria De Smickel hebben, net als bij de andere horecagelegenheden, begrip voor de maatregelen. Eigenaar Thijs van Leeuwe merkte dat de bezoekers voorzichtig en terughoudend waren in het begin. “Nu weten ze ons weer goed te vinden. We kunnen weer een praatje maken met hen en dat maakt het werk meteen weer een stuk leuker. Iedereen is zich bewust van de situatie waarin wij ons bevinden en neemt hierin zijn eigen verantwoordelijkheid.” Dat de gemeente wordt ondersteund door FeDa Security Solutions vindt Thijs een goed initiatief. “We moeten dit met z’n allen doen en voorkomen dat het besmettingsgevaar zich verder uitbreidt.”

Politieagent spelen
Dat het in een café anders is dan in een restaurant, dat ervaart Linda van Asseldonk van café ’t Hart van Son. “We waren echt blij dat we weer open mochten en dat we iedereen weer mochten ontvangen. Onze bezoekers hebben echt respect voor alle regels, alleen zodra er alcohol in het spel is, blijkt dat de regels toch moeilijker vol te houden zijn.” De bezoekers in het café en op het terras mogen niet staan, maar moeten aan een tafel zitten. Regelmatig moet Linda haar bezoekers aanspreken of ze willen gaan zitten. “Soms voel ik mij net een politieagent. Als ik gasten vraag of ze weer willen gaan zitten, doen ze dat meteen. Ze hebben allemaal begrip hiervoor. Maar even later zie je dan toch dat mensen weer gaan staan.”

Elkaar helpen
De eerste twee weken had Linda nog geen ervaring met de toezichthouders van FeDa, maar inmiddels wel. “We merken dat ze er zijn om ons te helpen, om samen te kijken hoe we de regels het beste kunnen naleven.” Linda wil graag openblijven; hierbij hebben zij de hulp nodig van hun bezoekers. “Als zij zich aan de richtlijnen houden, krijgen wij geen waarschuwingen of boetes.”