Hans en Henny voor hun zaak in Son en Breugel (archieffoto)
Hans en Henny voor hun zaak in Son en Breugel (archieffoto) Foto: Annie Maessen

De Soepkom op weg naar een nieuwe uitdaging

Algemeen zakelijk

Son en Breugel - Henny en Hans Merks begonnen op 1 september 2014 lunchroom De Soepkom in Son en Breugel aan de Airbornestraat 8a. Na meer dan twintig jaar ervaring in de horeca was dat een bijna logische, maar wel gedurfde stap voor het bekende stel.

Redacteur: Adrie Neervoort

Vanaf de start van de lunchroom konden de gasten er terecht voor ‘home made’ producten, waarin ook nog eens veel Sonse streekproducten zijn verwerkt. Het bleek vanaf de start een succes; de lunchroom werd een geliefde plek voor veel klanten en ook de voorverpakte soepen, pastasauzen, stoofpotten, ragouts, confituren en tafelzuren vonden hun weg naar de klanten. Tevens ontwikkelden zij eigen nieuwe producten zoals diverse soepen en tafelzuren, maar ook het 'Sons kaatje', advocaat uit Son en Breugel.

Een ambachtelijk assortiment
Hans: “Producten zoals kip en vlees die bij bereiding van de gerechten worden gebruikt, kopen we rechtstreeks van de boer, net zoals de typische seizoensproducten. Dit maakt de exclusiviteit van de producten van De Soepkom uniek.” Henny en Hans zijn altijd op zoek naar exclusieve leveranciers die voldoen aan hun eisen, waardoor hun ambachtelijk assortiment steeds vernieuwend en smaakvol blijft.

Terugkijken én vooruit
Nu, zes jaar verder, kijkt het stel terug én vooruit. Ze zijn trots op wat ze in die zes jaar hebben bereikt. Zij hebben inmiddels een grote klantenkring opgebouwd en werden starter van het jaar in 2016. In juni 2019 hebben ze een tweede lunchroom geopend aan de Koestraat 4a in Oirschot. De realiteit is ook dat de lunchroom in Son en Breugel een aantal beperkingen kent. Zo is er geen mogelijkheid voor een terras en is het aantal zitplaatsen voor een lunchroom beperkt.

Coronavirus
Vanwege de maatregelen omtrent het coronavirus is de lunchroom een hele periode gesloten geweest. Nu zij weer open zijn, kunnen zij door de maatregelen maar een beperkt aantal gasten ontvangen. Tijdens deze coronaperiode ontwikkelden Henny en Hans een nieuwe service voor hun klanten: de maaltijdservice, een heerlijke maaltijd aan huis bezorgd voor een vriendelijke prijs. De vraag oversteeg de verwachtingen, en het zette hen ook aan het denken.

Soepkom 2.0
De lunchroom had door het beperkte aantal zitplaatsen en de overige maatregelen niet meer de uitstraling en de sfeer die zij wilden. Ook bleken steeds meer klanten hun producten te komen halen en thuis te nuttigen. Dit bracht het ondernemende stel voor een dilemma: hoe nu verder met de winkel in Son en Breugel? Wat moet er anders en wat kan er anders? “Uiteindelijk kwam er een plan, een soort ‘Soepkom 2.0’”, vertelt Hans. “We denken dat er in Son en Breugel ruimte is voor een nieuw concept met oude elementen. Er is gedurende de jaren veel verdwenen als het gaat om verse en eerlijke producten in het aanbod voor de consument. Wij willen dit met de Soepkom 2.0 terugbrengen in Son en Breugel.” Lunchen is dan helaas niet meer mogelijk, maar er komt wel iets moois voor terug. Binnenkort kan men terecht voor een assortiment rauwkost en salades, kant-en-klaarmaaltijden, groente en fruit van topkwaliteit, zowel gesneden als vers, belegde broodjes, gevulde stokbroden, versgebrande noten, meer gemaksproducten, en alles huisgemaakt.

Vakantie
“Het plan is er. We gaan het nu verder uitwerken en dan gaan we het na de vakantie in week 35 uitrollen. In week 34 zijn we gesloten om de noodzakelijke verbouwingen te doen”, aldus Hans.

Meer hierover leest u na de zomerstop in de uitgave van woensdag 19 augustus.