Logo mooisonenbreugel.nl
   | Fotonummer: 17a7a8
Foto: Wil Feijen
School

Leesplezier is de sleutel tot meer lezen

Son en Breugel - In het kader van de Kinderboekenweek was Nelleke de Laat, kennismaker en medewerker mediawijsheid en leesbevordering van bibliotheek Dommeldal, woensdag 7 oktober te gast bij basisschool De Krommen Hoek. In drie verschillende tijdsblokken las zij leerlingen uit de onderbouw, middenbouw en bovenbouw voor uit een boek, passend bij de Kinderboekenweek. Het thema dit jaar is ‘En toen’.

Redacteur: Emmy Grit
Fotograaf: Wil Feijen

Jaarlijks wordt de Kinderboekenweek gehouden om kinderen van de basisschool ervan bewust te maken dat lezen en voorlezen erg belangrijk is. Nelleke: “Ieder kind kan op zijn/haar eigen manier en niveau lezen. Ook voorgelezen worden is erg belangrijk, vooral bij de jongste leerlingen. Door te lezen vergroten kinderen hun woordenschat en leesvaardigheid, en het is ook belangrijk voor het inlevingsvermogen van de kinderen. Veel basisschoolleerlingen zijn vaak online op social media te vinden en laten een boek links liggen en dat is ontzettend jammer.” Of zoals J.K. Rowling (schrijfster van de Harry Potter-boeken) het zegt: “Ik geloof niet in de magie in mijn boeken, maar ik geloof wel dat er iets magisch kan gebeuren als je een goed boek leest.”

Activiteiten
Om het lezen te stimuleren houdt bibliotheek Dommeldal verschillende activiteiten, waaronder het voorlezen op basisscholen tijdens de elfdaagse Kinderboekenweek. “Het is de kunst om de leerlingen, ongeacht leeftijd, bij het verhaal te betrekken. Bij de jongste leerlingen doe je dat op een andere manier dan bij de oudere. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het gebruik van intonatie, zoals het verheffen van je stem, de mimiek die je gebruikt bij het voorlezen en het opbouwen van de spanning.” De jongste leerlingen werden voorgelezen uit het boek ‘Deze ridder zegt nee’. Met volle aandacht luisterden ze naar Nelleke. “Bij deze jongste groep is het belangrijk om een interactie te hebben met de leerlingen; ze moeten geprikkeld worden om mee te doen, en je moet ze bij het verhaal betrekken. Ook het laten zien van de plaatjes die in het boek staan, hoort daarbij. Tijdens het voorlezen gaf ik ze uitleg over bepaalde woorden; juist hierdoor blijven die woorden hangen en worden ze nieuwsgierig naar de rest van het verhaal.”

Uitdagend maken
Het boek ‘Stoere Steffie en de tijdmachine’ stond centraal voor de leerlingen van de middenbouw, en de bovenbouw werd voorgelezen uit het boek ‘Over vroeger en nu’. Nelleke: “Het is een uitdaging om kinderen van de hogere groepen enthousiast te maken om goed naar een verhaal luisteren. Zij vinden lezen over het algemeen saai. Door tussentijds vragen te stellen en de spanning op te bouwen, kun je ze betrekken bij het verhaal. Maar ook leerlingen de ruimte geven om te vertellen wat ze van een bepaald stuk van de tekst vinden, kan de betrokkenheid vergroten.”

Beelddenker
Baby’s worden als beelddenkers geboren. Woorden zijn dan nog van ondergeschikt belang. In de loop van de maanden en jaren gaan woorden beelden ondersteunen, waardoor jonge kinderen woorden gaan visualiseren en erover kunnen gaan fantaseren. Door te lezen of voorgelezen te worden wordt dit alleen maar sterker ontwikkeld.”

Troost en inspiratie
Nelleke adviseert aan ouders van basisschoolleerlingen om regelmatig naar de bibliotheek te komen. Door het aanbieden van verschillende boeken leren ze dat lezen én voorlezen leuk is en plezier geeft, maar ook troost en inspiratie kan bieden. “Dat zien we ook jaarlijks terug op de voorleeswedstrijden. De leerlingen die uitgekozen zijn om te mogen voorlezen, genieten volop hiervan. Dat zou je toch ieder kind gunnen!”

Meer berichten