Screenshot van Jacqueline (m) met haar vriendinnen in tv-commercial
Screenshot van Jacqueline (m) met haar vriendinnen in tv-commercial Foto: ©Alzheimer Nederland

Commercial Alzheimer Nederland met Son en Breugels tintje

Algemeen Zorg

Son en Breugel / Landelijk - Jacqueline Mulder (48) speelt de hoofdrol in de tv-commercial van Alzheimer Nederland. Ook haar Sonse jeugdvriendin is in die commercial te zien.

Redacteur: Sanne van de Sande

Jacqueline is in Son en Breugel opgegroeid, waar haar ouders nog steeds woonachtig zijn. Ze ging naar basisschool De Vijverberg en was als kabouter lid van de Margaretha Sinclair-groep. Later speelde ze hockey bij HTC Son. Als stewardess heeft ze veel van de wereld gezien en een aantal jaren in China en Duitsland gewoond. Daar heeft ze haar bedrijf, sieraden gebaseerd op kunst, opgericht.

Werken met mensen met dementie
Inmiddels woont ze al zeven jaar in Rotterdam. Daar werkt ze als welzijnsmedewerkster in een Martha Flora-huis, een kleinschalig particulier verzorgingshuis waar mensen met dementie wonen, vergelijkbaar met De Kleine Heide in Son en Breugel. Jacqueline: “Ik ben er voor onze bewoners door naar hen te luisteren, naar hun verhalen en behoeften. Bij moeilijke momenten probeer ik hen daaruit te halen, al dansend, of bijvoorbeeld door met hen samen te gaan koken.” Muziek speelt een grote rol: “Bewoners willen soms niet geholpen worden met de dagelijkse verzorging, maar met muziek en dans lukt dit spelenderwijs vaak toch.”

Campagne Alzheimer Nederland
1 op de 5 mensen krijgt dementie, onder vrouwen is die kans zelfs 1 op 3. Met de campagne ‘Wat alz… jij het bent?’, wil Alzheimer Nederland mensen ervan bewust maken dat dementie niet over ‘die ander’ gaat; het kan ons allemaal raken, onszelf of onze dierbaren.

Herkenbaar
Jacqueline hoorde op haar werk van de campagne en wilde daar graag aan bijdragen. “Ik moet dagelijks veel ballen in de lucht houden, heb zorgen over mijn kinderen en ouders en vergeet regelmatig even iets. Dan denk ik weleens: stel je eens voor dat ik het zelf niet meer zou weten. Ik denk dat veel mensen dit zullen herkennen. Daarnaast maak ik door mijn werk van dichtbij mee hoe groot de impact van dementie is.”

Eigen gezin
Alzheimer Nederland wilde zo realistisch mogelijk een gezinssituatie weergeven; daarom werd ze tijdens de opnames omringd door haar eigen gezin, met zoon Koen en dochter Annabel. “Ik kon daardoor echt mezelf zijn. In het laatste shot zie je ook mijn vriendinnen; één van hen is mijn Sonse jeugdvriendin Ireen van der Lande. Alleen mijn zoon Teun ontbreekt in de commercial; toch draagt hij zeker zijn steentje bij aan de campagne. Hij maakte voor Alzheimer Nederland een mooie rap: ‘Dement, bevroren in de tijd met cement’.”

Commercial
“De commercial laat mooie en minder mooie momenten zien, zoals een liefdevol moment met mijn partner terwijl hij het eten bereidt, het verjaardagsfeestje van mijn zoon in de tuin, samen op de bank met mijn dochter, terwijl ik haar door haar haren kriebel en een fijne wandeling bij ondergaande zon met mijn hond over de dijk. Een minder mooi moment is er ook, wanneer ik mijn winkel moet sluiten vanwege een faillissement. Tot slot zie je mij met mijn vriendinnen in een restaurant, genietend en lachend, totdat ik opeens besef: 1 op de 3 vrouwen krijgt dementie. Op dat moment kijk ik recht in de camera en vraag ik me af: wat als ik het ben? Dan zou ik al deze mooie en minder mooie momenten kwijtraken.”

Positieve reacties
Mensen vinden de commercial mooi en zijn er erdoor geraakt. Een enkeling is geschrokken en denkt dat Jacqueline zelf dementie heeft, maar gelukkig is dat niet zo.

Help jij mee?
“Het is belangrijk om te beseffen dat onze generatie de middelen heeft om te zorgen dat er een oplossing komt. Als iedereen bijdraagt, dan kunnen we er samen voor zorgen dat dementie een volgende generatie bespaard blijft,” aldus Jacqueline.

Doneren kan via de online collectebus van Alzheimer Nederland: www.alzheimernederland.nl of door de QR-code te scannen.

Afbeelding