
Nieuw logo voor gemeente Son en Breugel
Son en Breugel - De gemeente Son en Breugel communiceert steeds vaker via de digitale weg met hun inwoners en ondernemers, zowel via de e-mail, de website, het klantportaal en sociale media. Ook de werkprocessen binnen de gemeente verlopen bijna volledig digitaal. Doordat in digitale documenten het bestaande logo van de gemeente niet goed tot uiting kwam, heeft de gemeente een nieuw logo laten maken dat digitaal-proof is, met een prijskaartje van 10.000 euro.
Redacteur: Emmy Grit
Kirstin Burgerhof, (online) communicatieadviseur van de gemeente Son en Breugel, is op dit moment bezig met het integreren van het digitale logo op onder andere de website en de socials van de gemeente Son en Breugel. “Het ontwerpen van een nieuw logo kost altijd geld. Maar het was nodig. Daarom had de gemeenteraad geld hiervoor gereserveerd in de begroting”, vertelt Kirstin. Voordat het nieuwe logo tot stand is gekomen, is er veel werk aan vooraf gegaan. “Er is eerst gekeken naar de kernwaarde van het logo en welke richting de gemeente op wilde gaan. Het belangrijkste uitgangspunt van de gemeente voor de aanpassing van het logo is het herkenbare blauwe wapen met de gele zon.”
Boodschap
Vervolgens werd een boodschap in het logo verwerkt. Kirstin: “Het hart van de zon hebben we betekenis gegeven; kleine mensfiguren staan voor de inwoners van onze gemeente, de gebouwen als de fundering van de gemeente en de schrijfwijze van de letters zijn gemoderniseerd. Met deze wijziging komen de aangepaste lijnen en vormen digitaal nu goed tot uiting.”
Logo maken
Het ontwerpen van een logo gaat niet zonder slag of stoot. Zo werd eerst een moodboard gemaakt, waarna er meerdere voorstellen zijn gedaan. “Uit deze voorstellen hebben wij een keuze gemaakt, waarna het logo op details werd aangepast en werd het uiteindelijke logo door ons goedgekeurd”, aldus Kirstin. “Vervolgens zijn diverse ontwerpen gemaakt voor huisstijldragers, zoals de gemeentepagina. Al met al een hele klus”. Aan al deze handelingen hangt het prijskaartje van 10.000 euro die gegund is aan een artdirector uit Mariahout, een buurdorp van Son en Breugel. Deze artdirector is gespecialiseerd in huisstijlen, had een aansprekend portfolio.
Communicatiemiddelen
Het logo komt op alle nieuwe (digitale) communicatiemiddelen, zoals de sociale media, website, klantportaal, e-mailondertekening, presentaties enz. Ook de nieuwe elektrische auto is straks voorzien van het nieuwe logo.
Geleidelijke overgang
Het aangepaste logo zal steeds vaker in de communicatie van de gemeente terug te vinden zijn. Er wordt door de gemeente bewust gekozen voor een geleidelijke vervanging van huisstijldragers met het aangepaste logo, zo passen ze het logo aan bij vervanging of nieuwe bestelling. Er is geen sprake van het vernietigen van voorraden.