De onveilige verkeersituatie op de Stakenburgstraat
De onveilige verkeersituatie op de Stakenburgstraat Foto: Wil Feijen

Buurtbewoners zijn onveilige verkeerssituatie in Stakenburgstraat zat

Algemeen Algemeen / Son & Breugel

Son en Breugel - Al vanaf 2004 wordt er door bewoners van de Stakenburgstraat bij de gemeente aan de bel getrokken in verband met de onveilige verkeerssituatie voor fietsers en voetgangers ter hoogte van huisnummers 19a en 20. De bewoners vragen zich opnieuw af of er eerst iets ernstigs moet gebeuren, voordat er iets aan de onveilige situatie gedaan wordt.

Redacteur: Hennie van Hagen
Fotograaf: Wil Feijen

Aschwin van Hoorn, een van de bewoners die zich al jarenlang bezighoudt met deze kwestie, vertelt: “De oversteekplaats bij de wegversmalling voor fietsers en voetgangers is zeer onoverzichtelijk. Het fietspad vanaf de Hooijdonkse brug eindigt daar en de fietsers moeten de straat oversteken, net voor een bocht in de weg. Ook voetgangers moeten hier oversteken, terwijl er helemaal geen voetpad is. Hierdoor komen zowel fietsers als voetgangers in de problemen, vooral door het verkeer dat vaak met hoge snelheid Breugel verlaat.”

Alternatieven
Maar ook voor de groepjes fietsende schooljeugd zijn er grote risico’s. Landbouwvoertuigen en vrachtverkeer worden regelmatig door snelverkeer ingehaald, met alle gevolgen van dien. De bewoners hebben meerdere keren voorstellen gedaan om de straat veiliger te maken, zoals de bestaande drempel wijzigen, zodat deze moeilijker te passeren is, maar ook het aanleggen van sluisjes in de straat voor de woningen met bijvoorbeeld bloembakken, en een inhaalverbod.

Onderzoek gedaan
In 2006 is er contact geweest met de gemeente Son en Breugel en in 2007 heeft de gemeente samen met een onderzoeksbureau een onderzoek gedaan door observaties te houden in de straat. “De gemeente kwam tot de conclusie dat er geen noodzaak was om verkeersmaatregelen te treffen”, aldus Aschwin. Verder gaf de gemeente aan dat, vanwege de ombouw van het knooppunt Ekkersrijt tot ontsluiting Kennedylaan (eind 2009/begin 2010) een reële kans aanwezig was dat er beduidend minder gebruik zou worden gemaakt van de wegen Hooijdonk en Stakenburgstraat.

Ter plekke bekeken
Ook zouden de financiële middelen ontbreken om de noodzakelijke maatregelen mogelijk te maken, staat in een van de antwoorden te lezen die de bewoners van de gemeente hebben ontvangen. Aschwin: “Wij waren nogal verbaasd over dit antwoord. Daarna is er in 2007 en 2008 opnieuw contact geweest met verschillende ambtenaren van de gemeente, maar dat heeft ook niets opgeleverd.” Daarop werd tien jaar later, in 2017, opnieuw contact gezocht met de gemeente. Aschwin: “Helaas bleven reacties deze keer ook uit. In september 2019 is er een afspraak gemaakt met wethouder Boersma, die ter plekke de situatie is gaan bekijken en erkende dat er een gevaarlijke verkeerssituatie is. De gemeente heeft beloofd om ermee aan de slag te gaan.”

Vier grondeigenaren
In juli 2020 heeft Aschwin opnieuw contact opgenomen met de gemeente omdat er nog steeds niets was ondernomen. De bewoners zijn inmiddels dertien jaar verder en de verkeerssituatie is nog steeds onveranderd, terwijl de verkeersintensiteit de laatste jaren verdubbeld is. Als het aan de bewoners ligt, dan kan de straat een stuk veiliger worden gemaakt. Aschwin: “Het voetpad vanuit Breugel dat tussen de bomen en de huizen ligt, zou verlengd kunnen worden; de sloot die naast de weg ligt zou dan gedempt moeten worden en enkele bomen zouden gerooid moeten worden. Of de gemeente zou een strook grond van een wei, van maximaal 1 meter breed, moeten aankopen van vier eigenaren, waarop een fietspad/voetpad aangelegd zou kunnen worden. Drie van de vier eigenaren zijn bereid om een stukje grond te verkopen, maar de vierde eigenaar wil hier niet aan meewerken.” Volgens Aschwin zou wethouder Boersma met deze eigenaar in gesprek gaan. In een reactie laat wethouder Boersma weten dat hij gesproken heeft met de vier eigenaren van de grond en dat één van de vier eigenaren inderdaad niet bereid is om mee te werken, waardoor het niet mogelijk is om de infrastructuur aldaar te wijzigen.

Geen reactie ontvangen
De bewoners vragen zich af of er eerst ongelukken met ernstige gevolgen moeten gebeuren, voordat de gemeente dit onveilig stuk van de Stakenburgstraat gaat aanpassen. Aschwin: “Wij hebben tot op heden niets meer vernomen van de gemeente. Wij zijn er echt helemaal klaar mee, we voelen ons niet gehoord. We doen een oproep aan de gemeente: doe nu eindelijk iets aan deze onveilige verkeerssituatie voordat het te laat is.”

Aschwin van Hoorn