Edwin
Edwin Foto: MooiSonenBreugel

Als routekaart van ‘zeer ernstig’ naar ‘ernstig’ gaat, is er hoop voor rijschoolhouders

Algemeen zakelijk

Son en Breugel - Ook Edwin Sanders zit niet bij de pakken neer: “Als rijinstructeur moet je iedere vijf jaar een aantal verplichte theoretische bijscholingen doen. Tijdens de lockdownperiodes heb ik onder andere de online bijscholingen ‘Reglement verkeersregels en verkeerstekens’, ‘Lerend leren in de praktijk’ en ‘Autisme en AD(H)D en aanverwante stoornissen’ gevolgd.

Edwin begrijpt dat de maatregelen nodig zijn om het virus eronder te krijgen, maar het hakt er zowel voor hem als rijschoolhouder als voor de leerlingen behoorlijk in. Vooral voor zijn leerlingen is het natuurlijk super vervelend. “Ze mogen al zo weinig. Geplande examens en toetsen moeten worden uitgesteld en het feit dat we meerdere maanden niet hebben kunnen lessen zal ook zijn weerslag hebben op het startniveau na de lockdown”, aldus de rijschoolhouder.

Voorzorgsmaatregelen
Hij geeft aan na de vorige lockdown met een behoorlijk pakket aan extra voorzorgsmaatregelen de lessen te hebben hervat, zoals een mondmasker, het desinfecteren en luchten van de auto, de gezondheidsvragen vooraf én de wekelijkse boodschap ‘heb je klachten, zeg de rijles af’. Edwin: “In mijn ogen werkte dit goed en waren deze maatregelen voldoende, al is het nooit waterdicht en hoop je maar dat een leerling zich ook echt afmeldt als hij of zij klachten heeft. En op dit punt moet ik mijn leerlingen echt een compliment geven.” Bij het CBR waren de maatregelen soortgelijk; het voor- en nagesprek vonden buiten plaats, de gezondheidsvragen vooraf, de auto reinigen en ventileren voor de examinator, en het mondmasker. Edwin: “Dus wanneer de situatie volgens de routekaart van het kabinet van ‘zeer ernstig’ naar ‘ernstig’ gaat, zouden we in mijn ogen op deze manier weer kunnen gaan rijden.”

Niet stil zitten
De eerste lockdown betekende voor de rijschoolhouders negen weken de auto aan de kant en nu is er nog geen groen licht in zicht. Wanneer ze vanaf 2 maart weer mogen rijden, betekent dit dat ze deze periode elf weken stil hebben gestaan. “Hierdoor mis je nagenoeg een half jaar omzet. Dit is vooral financieel, maar ook mentaal een steeds grotere aanslag. Financieel gezien vooral omdat mijn vrouw en ik beiden ZZP’er zijn”, legt Edwin uit.

Cijfers
En om even in de cijfertjes te blijven, legt Edwin het volgende voor: “De praktijkexamens, tussentijdse toetsen en rijtesten gaan in ieder geval tot en met dinsdag 2 maart niet door bij het CBR. Hierdoor komen nog eens 120.000 examens, toetsen en rijtesten te vervallen bovenop de 310.000 uit de periode van 15 december tot en met 9 februari. Na de verlengde lockdown kan alles worden ingehaald. Hiervoor zijn tot en met mei plekken vrijgehouden.”

Stuwmeer
Edwin geeft aan zich net als zijn collega-rijschoolhouders zorgen te maken over de gang van zaken rond de examens: “Na de 1e lockdown ging het na een paar rommelige maanden weer vrij snel de goede kant op met de termijnen voor de praktijkexamens en tussentijdse toetsen. De theorie-examens vormen een groter probleem, doordat het CBR slechts vijftig procent van de capaciteit kan benutten door de anderhalvemetermaatregel. Nu komt er voor de tweede keer een groot stuwmeer van vervallen examens bij, plus natuurlijk de leerlingen die nog een theorie-examen moeten inplannen. Hoe het CBR dit wil gaan oplossen is voor ons nog onduidelijk.”