Tijn (l) en Aimy (r)
Tijn (l) en Aimy (r) Foto: Wil Feijen

Leerlingen groep 8 bereiden zich op eigen manier voor op volgende stap

Algemeen School

Son en Breugel - De basisschool saai? “Ja”, antwoorden Tijn (11) van De Stokland en Youp (11) en Ties (10) van De Krommen Hoek, om er meteen aan toe te voegen: “Maar nu we weer les op school krijgen, besef ik dat school helemaal niet saai is, omdat we op school fijn les krijgen en uitgedaagd worden.” De elfjarige Aimy van De Stokland vond de online-lessen thuis erg saai en is erg blij dat zij weer dagelijks naar school mag: “Ik ga graag iedere dag naar school, die weken dat wij thuis les kregen vond ik erg saai.”

Redacteur: Emmy Grit
Fotograaf: Wil Feijen

De lockdown heeft de mening van de jonge leerlingen aardig bijgesteld en zij zijn op een andere manier naar het onderwijs gaan kijken. Youp: “Tijdens de eerste weken van de lockdown in maart 2020 vond ik het wel leuk om thuis te mogen blijven, maar dat veranderde snel. Ik begon mij te vervelen en wilde dolgraag weer naar school. Ik miste mijn klasgenoten, maar ook hoe er les werd gegeven op school.” Ties vond de aanpak tijdens de eerste lockdown, toen ze nog in groep 7 zaten, anders dan in de tweede lockdown: “In maart 2020 begonnen we niet klassikaal met videobellen. We kregen opdrachten met weinig uitleg. Dat was heel anders dan tijdens de tweede lockdown vanaf half december 2020; wij begonnen met een ‘meet’ met alle leerlingen en de begeleiding was veel beter.”

Gemotiveerder op school
Aimy miste voornamelijk het contact met haar klasgenoten en het klassikaal les krijgen: “In de klas steek je veel meer op en ook het leren uit boeken gaat veel beter dan alleen maar via het beeldscherm.” Ook de concentratie tijdens de online-lessen liet vaak te wensen over; op school gaat dat veel beter. Door het coronavirus zijn de leerlingen zich bewust geworden hoe belangrijk school is, en voornamelijk groep 7. De leerlingen zijn gemotiveerder geworden sinds ze weer op school zitten. “In groep 7 krijg je nog veel nieuwe lesstof, in groep 8 is het voornamelijk herhalingen”, aldus Aimy. Ze kijken alle vier toch tevreden terug op de tweede lockdown: “Daar was alles veel beter geregeld: we hadden dagelijks contact met elkaar, al was dat af en toe te kort, en we werden beter uitgedaagd als we een opdracht af hadden.”

Veranderingen
Nadat de leerlingen weer op school zijn begonnen, is er wel het een en ander veranderd: de leerlingen van groep 8 van De Krommen Hoek zijn verhuisd naar het gymlokaal waar de tafels twee-aan-twee staan en op De Stokland staan de tafels in groepjes van twee, vier of vijf leerlingen. Ook het buitenspelen is anders ingedeeld, tot tevredenheid van zowel de leerkrachten als de leerlingen. De vier leerlingen vinden het vooral fijn dat de regelmaat weer terug is nu ze weer dagelijks naar school gaan en dat ze langere tijd met school bezig zijn. De online-lessen duurden over het algemeen tot 12.00 uur, waarna ze vrij waren. Aimy: “Soms kregen we extra online-lessen aangeboden; daar heb ik gebruik van gemaakt.” Tijn kon zich moeilijk concentreren tijdens de online-lessen en heeft geen gebruik gemaakt van de extra aangeboden lesstof. “De concentratie was soms ver te zoeken en de verveling sloeg snel toe, omdat je niet veel kon afspreken. Ook moesten we in onze eigen ‘bubbel’ blijven, en dat zorgde soms voor irritaties”, vertelt Youp. Die irritaties zijn er op school niet en de concentratie is ook weer op orde. Op school zijn ze vaak tot 14.00 uur met lessen en andere activiteiten bezig.

Voorbereiden
In de tussentijd hebben de leerlingen zich ook nog moeten voorbereiden voor de volgende stap in hun jonge leventje: het voortgezet onderwijs. Voor de eerste lockdown kregen de leerlingen van De Stokland informatie op hun eigen school: er stonden kraampjes, bemand door mensen van het voortgezet onderwijs. “We kregen via hen informatie over de verschillende scholen”, aldus Tijn. Daarnaast hebben Aimy, Youp en Ties, toen ze nog in groep 7 zaten, de open dagen bezocht. De drie hebben een aantal scholen bezocht, waardoor zij zich beter hebben kunnen oriënteren op de verschillen tussen de scholen. De keuze in groep 8 werd hierdoor gemakkelijker. Ook hebben ze minilessen gevolgd op verschillende scholen. Tijn heeft zich alleen in groep 8 voorbereid, ook door het volgen van minilessen en net als Aimy, Youp en Ties de online-opendagen bezocht. Verder hebben de leerlingen van groep 8 vanuit school een aantal scholen bezocht, waardoor zij zich hebben kunnen voorbereiden. Ties en Youp volgen respectievelijk hun broer en zus wat betreft de keuze voor het voortgezet onderwijs. Ook Aimy en Tijn hebben een keuze gemaakt en alle vier zijn inmiddels ingeschreven op die school.

Uitvliegen
Dat ze nu gaan uitvliegen en uit hun vertrouwde omgeving gaan, vinden Ties en Youp best wel jammer, maar ze staan ook wel open voor een nieuwe uitdaging. “Het is best wel spannend om te beginnen op een nieuwe school waar je bijna niemand kent”, vertellen ze alle vier. Waar ze een beetje tegenop kijken is het feit dat ze straks van lokaal naar lokaal moeten voor de lessen, terwijl ze nu de lessen in een vast lokaal volgen.

Afscheid basisschool
Voordat ze uitvliegen staan er nog een aantal mooie activiteiten op het programma, zoals de musical. De rollen zijn inmiddels verdeeld en ze zijn ook al aan het oefenen; Youp en Ties zelfs al tijdens de online-lessen, en op De Stokland zijn ze begonnen toen de leerlingen weer op school waren. Of er een afscheidskamp gehouden kan worden is op dit moment nog niet duidelijk, maar ze zullen vast een afscheid krijgen dat ze zich nog lang zullen herinneren.

Ties (l) en Youp (r)