De bankpas van het Son en Breugelse echtpaar werd ingenomen en ingeknipt
De bankpas van het Son en Breugelse echtpaar werd ingenomen en ingeknipt Foto: @Politie Nederland

Opgelicht: zorg dat het jou niet overkomt

Algemeen Algemeen / Son & Breugel politie

Son en Breugel - “Wij willen ons verhaal vertellen, zodat we anderen kunnen waarschuwen en hopen dat er niet nog meer slachtoffers vallen.” Aan het woord zijn de heer en mevrouw Van Houten, die afgelopen maand financieel zijn opgelicht door een ‘bankmedewerker’ en een ‘ICT’er’. Op het moment van de oplichting was het erg vertrouwd en aannemelijk dat het echtpaar dacht dat ze geholpen werden door de juiste mensen; nu weten ze wel beter. Op aanraden van Sander Peters en Thijs Moons, wijkagenten in Son en Breugel van team Dommelstroom, doet dit Son en Breugelse echtpaar hun verhaal.

Redacteur: Emmy Grit

“Wat ze mijn man hebben aangedaan, is nog vele malen erger dan het geld dat we kwijt zijn”, begint mevrouw Van Houten te vertellen. Door zijn ziekte is hij door de oplichting nog verder in de put geraakt. Hij is erg onrustig en slaapt slecht. “De oplichters nemen het geld van je af, maar maken nog meer stuk, en probeer dat maar een plek te geven, dat valt niet mee. Ik ben behoorlijk boos dat ik niet goed heb kunnen inschatten wat er op dat moment gebeurde”, aldus meneer Van Houten.

Demonstratie
Terug naar half april. Het echtpaar had een afspraak met een bekende firma in hun agenda staan voor een demonstratie van relaxstoelen. Door het coronavirus kon deze afspraak niet in de showroom plaatsvinden, waardoor ze dit bij hen thuis kwamen doen. “Wij hadden een fijn gesprek gehad en hebben een stoel uitgezocht. De man die de demonstratie bij ons hield, sprak met ons af dat hij de e-mail met bevestiging meteen zou opsturen”, aldus meneerVan Houten. De e-mail kwam niet binnen, waardoor meneer twijfels begon te krijgen en dacht dat er iets aan de hand was, waarna hij contact zocht met het bedrijf. Het werd keurig netjes opgelost, meneer kreeg de e-mail en de stoel kon betaald worden.

Telefoontje
Vrij snel daarna kreeg mevrouw Van Houten een telefoontje van de ‘fraude-afdeling’ van hun bank: “Degene aan de telefoon vertelde mij dat er ‘gerommel’ op onze bankrekening was en dat er een ‘virus’ in de computer zat, dat storingen gaf. Omdat mijn man met de computer bezig was, heb ik de telefoon aan hem gegeven.” Het gesprek werd voortgezet en er werd uitgelegd wat hij moest doen. “Het klonk allemaal erg vertrouwd, aannemelijk en begripvol. Degene die aan de andere kant van de lijn zat, wist al mijn gegevens en op vragen die ik had gaf hij heldere en duidelijke uitleg. Hij vertelde dat er acties gaande waren op onze rekening en dat er ‘gerommel’ was in de computer: een virus zorgde ervoor dat e-mails niet aankwamen. Zonder twijfel nam ik alles voor waar aan, en ik werd meegezogen in zijn verhaal, vooral omdat ik net van tevoren moeilijkheden had met de e-mail van de stoelleverancier. Het kwam allemaal erg overtuigend over, maar helaas weet ik nu wel beter.”

Virus verhelpen
Meneer en mevrouw Van Houten weten nu dat de demonstratie van de stoel, de e-mail die niet ontvangen werd én de oplichting absoluut niets met elkaar te maken hebben; het is een toevallige samenloop van omstandigheden. Tijdens het telefoongesprek wist de oplichter hem ervan te overtuigen dat ze naar de bank moesten komen, maar door de ziekte van meneer ging dit niet. “Dat was geen probleem, zijn ‘ICT-collega’ was toevallig in Son en Breugel en zou wel langskomen. Even later stond deze man bij ons binnen en ik was in de veronderstelling dat hij zou helpen met het virus dat in de computer zou zitten”, aldus de bijna 90-jarige.

Bankpassen ingeknipt
Volgens de ‘ICT’er’ moest er snel gehandeld worden, omdat er dus meldingen waren dat er gerommel op de bankrekening was. Binnen enkele minuten vroeg hij mijn bankpas en die van mijn vrouw omdat deze vernietigd moesten worden: de passen werden ingeknipt.” Later bleek dat de knip niet door de magneetstrip en chip was gezet, waardoor de passen nog gebruikt konden worden. Omdat er een virus in de e-mail zat, had hij ook de telefoon nodig van meneer Van Houten, die in goed vertrouwen afgegeven werd. “Ik kwam er later achter dat hij mijn telefoon niet terug had gelegd op mijn bureau, maar had genomen. Ook de scanner van de andere bank waar wij een tweede rekening hebben, bleek te zijn meegenomen. De ‘bankmedewerker’ stelde zijn vragen op zo’n manier dat het leek alsof hij op de hoogte was dat wij nog een rekening hadden bij een andere bank”, aldus de aangeslagen senior. Niet snel daarna is de ‘ICT’er’ weggegaan en richting een bank in Son en Breugel gereden om vervolgens bijna 10.000 euro van de rekening af te halen. In de tussentijd was meneer nog steeds met de ‘bankmedewerker’ aan de telefoon dat een afleidingsmanoeuvre bleek te zijn. “Het voelde niet goed en op een gegeven moment zei ik dat mijn vrouw en ik naar de bank zouden komen; daar werd positief op gereageerd door degene die ik aan de telefoon had, maar niet lang daarna werd de telefonische verbindingen abrupt afgebroken. Ik hield een raar gevoel hieraan over”, aldus meneer Van Houten.

De echte fraude-afdeling
Tien minuten nadat het geld van de rekening was verdwenen ging de telefoon opnieuw: de echte fraude-afdeling van de bank. “Ondanks dat het telefoongesprek hetzelfde begon als het eerste gesprek, had ik hier meteen een goed gevoel over. De bankrekeningen werden geblokkeerd en procedures werden opgestart. Ook werd het telefoonnummer van de fraude-afdeling van de andere bank doorgegeven, zodat die rekeningen ook geblokkeerd konden worden. Dat hebben wij precies op tijd gedaan; er hadden reeds pogingen plaatsgevonden om geld van die rekening af te halen, maar dat is niet gelukt”, vertelt mevrouw van Houten.

Aangifte
Er werd aangifte gedaan van deze oplichting. Sander bezocht het echtpaar en heeft hen begeleid: “Bij ‘high impact crimes’ (woninginbraken, woningoverval, straatroof en geweldsmisdrijven) vindt er altijd na het eerste bezoek van de politie een herbezoek plaats. Dit gebeurt vaak door de wijkagent. Ik heb het echtpaar Van Houten in contact gebracht met Slachtofferhulp. Zij zijn de experts op het gebied van een goede en gedegen begeleiding en ondersteuning, ook op de langere termijn.” De heer Van Houten bevestigt inderdaad dat ze bezoek hebben gehad van een medewerker van Slachtofferhulp: “Het was een erg fijn gesprek.” Slachtofferhulp heeft het echtpaar geholpen bij het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten.

“Ondanks dat wij zijn opgelicht, blijven wij vertrouwen hebben in de mensheid. Er zijn meer goede mensen dan slechte mensen op de wereld, maar helaas hebben wij twee slechte mensen getroffen”, sluit het echtpaar af.

* De naam van het echtpaar Van Houten is gefingeerd; de echte naam is bij de redactie bekend.