Het kantoor van de Rabobank in Son en Breugel
Het kantoor van de Rabobank in Son en Breugel Foto: MooiSonenBreugel

Lezerspodium: Rabobank neemt de benen

Algemeen Lezerspodium

Son en Breugel - Met stijgende verbazing hebben wij kennisgenomen van de misleidende kop boven het artikel, liever te betitelen als advertorial, in DeMooiSonenBreugelKrant van 1 september 2021, waarin de Rabobank met allerlei drogredenen zijn vertrek uit Son motiveert: “Mensen vinden hun weg online..., daar bewegen wij in mee. Rabobank blijft vertrouwd dichtbij.”

De kop had beter andersom kunnen luiden: De bank neemt de benen en u zoekt het maar uit. Maar ja, sinds Trump schijnt het moeilijk schijn en zijn te onderscheiden. De waarheid is dat de banken een monopoliepositie hebben opgebouwd en kunnen doen en laten wat ze willen in het hier te lande woekerende neo-liberale klimaat onder leiding van de VVD en aanverwanten. Sancties van regeringswege zijn er niet of worden niet gehandhaafd. Op papier bestaat er voor banken een zgn zorgplicht, wat in de praktijk al jaren een lachertje is. Op papier bestaat er ook nog zoiets als een bankier eed die ervoor zou zorgen dat klantenbelang voorop staat; nooit meer iets van gehoord.

Wat voorop staat is een ongelimiteerd winststreven ten koste van de klanten die met van alles en nog wat ongevraagd opgezadeld worden. En dan de coöperatieve gedachte van wat eens de Boerenleenbank was? Daar is niets van over sinds lokale vestigingen geen zelfstandige bankvergunning meer hebben en derhalve zonder protest kunnen worden gesloten. We betalen al jaren steeds meer voor steeds minder. “Vertrouwd dichtbij...”? Door een zee van slecht afgestelde stoplichten naar slecht bereikbare Emmasingel en 7,50 euro parkeergeld (centrumtarief). Je moet maar lef hebben (of minachting voor klanten) om zoiets te durven beweren. 

De waarheid is dat klanten de prijs betalen voor automatisering waar met name de banken zelf dik en dik van profiteren én laten betalen en dat een grote categorie ouderen in de kou achterblijven. De selectie van kritiek in uw krant van 8 september getuigt daarvan. Boven het Rabo-artikel van 1 september had beter zeer duidelijk advertorial kunnen staan. Van wie is dit artikel eigenlijk, want al evenmin is glashelder uit wiens koker dat komt.

W. Zwetsloot
Son en Breugel