De QR-code wordt gescand en een groen scherm verschijnt
De QR-code wordt gescand en een groen scherm verschijnt Foto: Wil Feijen

Son en Breugel wijkt niet af van landelijk coronacheck-beleid

Algemeen Coronavirus

Son en Breugel - Even spontaan iets drinken, lunchen of dineren in een horecagelegenheid is sinds 25 september gekoppeld aan een geldige QR-code in de CoronaCheck-app op de smartphone of uitgeprint op papier. De horecaondernemer is vanaf die datum verplicht om dit aan zijn gasten die binnen plaatsnemen te vragen. Gasten die op het terras plaatsnemen, hebben geen QR-code nodig. Tegen de invoering van deze maatregel was veel weerstand vanuit Koninklijke Horeca Nederland.

Redacteur: Emmy Grit
Fotograaf: Wil Feijen

Het beleid in Son en Breugel wijkt niet af van het landelijke als het gaat om de controle van de QR-code. Iedere horecaondernemer handelt naar eer en geweten en past het op zijn of haar manier toe. In Nederland, maar zeker ook in Son en Breugel, houden veel horecaondernemers zich aan deze maatregel die is opgelegd door het demissionair kabinet. De belangrijkste reden waarom horecaondernemers de QR-code controleren, is dat zij geen boete willen riskeren.

QR-code laten zien
Van alle gasten die de horeca in ons dorp bezoeken, laat een groot gedeelte spontaan de QR-code zien als horecapersoneel daar om vraagt. Thijs van Leeuwe van Restaria De Smickel: “Gasten die gebruik maken van de horeca kennen de regels en weten dat een QR-code verplicht is en tonen hier begrip voor.” Toch komt het ook nog voor dat gasten die niet in het bezit zijn van een QR-code of een negatieve uitslag binnen plaatsnemen, waarop de ondernemer of het personeel dan moeten vragen of zij het pand willen verlaten. “Het is zuur als je gasten niet mag helpen omdat ze geen QR-code kunnen laten zien, terwijl iedere horecaondernemer de gasten juist nodig heeft”, laat Joyce Leermakers van de Sonse Jachthaven weten.

Onbegrip
Emmeline Lokkart van ’t Sons Bakhuys: “Een gast die in het bezit is van een QR-code is begripvol, maar iemand die geen code heeft soms helemaal niet. Het is al voorgekomen dat wij afgesnauwd werden en de opmerking kregen ‘dat jullie meedoen met deze onzin’, terwijl het niet onze keuze is, we krijgen het opgelegd door de overheid.”

Groen scherm
Veel Son en Breugelse horecaondernemers laten weten dat de controle goed te doen is. De QR-code wordt gescand en binnen enkele tellen is er een groen scherm te zien. “Door de controle vormen zich wel wachtrijen bij de ingang. Ook lopen wij tegen hogere personeelskosten aan om deze controle uit te voeren”, aldus Marthony Gevers, beheerder van De Bongerd.

Dubbel gevoel
Dat veel Son en Breugelse horecaondernemers zich houden aan de opgelegde regels, houdt niet in dat ze het met de regelgeving eens zijn. “Het is krom”, vertelt Chris Ge van restaurant Indonesia, “want als men bij ons in het restaurant eten komt bestellen, hoeft men geen QR-code te laten zien. Zit iemand op het terras en hij/zij wil van het toilet gebruik maken, dan moeten we wel een QR-code vragen. Dat voelt erg dubbel, maar we doen het wel.” Een aantal collega’s beaamt dit en heeft dus dezelfde problemen.

Coronamaatregelen buurthuizen
Bezoekers die gebruik maken van buurthuizen of gemeenschapshuizen waarin een caféfunctie is, moeten vanaf 25 september ook een geldig coronatoegangsbewijs tonen.

Bezoekers zijn vanaf die datum alleen welkom op vertoon van:
• Een volledig digitaal vaccinatiebewijs (via de smartphone) of
• Een herstelbewijs Covid-19 (niet ouder dan 6 maanden) of
• Een negatief testbewijs (niet ouder dan 24 uur ) of
• Een schriftelijk bewijs met QR-code

Een schriftelijk bewijs met QR-code is via https://coronacheck.nl/nl te verkrijgen of telefonisch aan te vragen via 0800-1421, waarna u uw papieren versie thuisgestuurd krijgt. Door deze maatregelen te nemen zijn een vaste zitplaats en de anderhalve meter afstand binnen niet meer nodig. Bezoekers die geen van de hierboven genoemde bewijzen kunnen tonen, zullen helaas de toegang geweigerd worden.