Samen met bewoners op zoek naar oplossingen
Samen met bewoners op zoek naar oplossingen Foto: Wil Feijen

Bewoners Hendrik Veenemanstraat zijn bestaande situatie meer dan zat

Algemeen Verkeer

Ton Nagtzaam ergert zich als bewoner van de Hendrik Veenemanstraat aan de huidige onveilige verkeerssituatie in deze straat. Daarom zocht hij contact met Voor U!, en deze partij organiseerde een brainstormavond over de verkeersituatie in de Hendrik Veenemanstraat in Son en Breugel.

Redacteur: Adrie Neervoort
Fotograaf: Wil Feijen

Helga Helders, fractievoorzitter van Voor U!, vroeg wel om enige terughoudendheid als het om de mogelijke uitvoering van oplossingen gaat, want de eerste stap is om het op de politieke agenda van de gemeenteraad te krijgen. De verkeersveiligheid van de Hendrik Veenemanstraat staat al jaren op de agenda van de bewoners. Alweer meer dan 10 jaar geleden was er een groep bewoners die op verzoek van de gemeente meedacht aan oplossingen om de straat verkeersveilig te maken. Op het verplaatsen van een uitrit van een fietspad en een tijdelijke digitale snelheidsaanduiding na is er niets veranderd.

In discussie met elkaar
Een twintigtal bewoners van de Hendrik Veenemanstraat en twee vertegenwoordigers van de Kanaalstraat, een straat met soortgelijke problemen, gingen in groepjes, gewapend met een plattegrond en viltstiften, in discussie met elkaar, om zo elk voor zich het probleem en de oplossing in kaart te brengen. Daar waar nodig werden ze geholpen door de presentator van de avond Ton Geerts en enkele bestuursleden van Voor U!

Geluidsoverlast
Al snel werd duidelijk dat verkeersveiligheid niet alleen over snelheid ging, maar ook over het soort verkeer dat gebruik maakt van de Hendrik Veenemanstraat. Zo blijken zware landbouwvoertuigen en vrachtwagens met opleggers waarop graafmachines staan zeer frequent deze straat te gebruiken als af-en-aanrijroute naar hun bestemmingen. Behalve dat volgens de bewoners de ondergrond van het wegdek daar niet op is berekend, geeft dit vervoer ook bovenmatig veel geluidsoverlast in de woonwijk. Volgens één van de bewoners begint de herrie al om 6 uur in de ochtend.

A50
Wat betreft veel bewoners van de Hendrik Veenemanstraat is het plan dat doorgaand verkeer over de A50 moet gaan rijden dan ook volledig mislukt. Zo blijken de tractoren geen gebruik te mogen maken van de A50 in verband met hun maximumsnelheid en kiest ook het verkeer komende vanuit Sint-Oedenrode en Lieshout ervoor om door het centrum van Son en Breugel, en dus ook door de Hendrik Veenemanstraat, naar Eindhoven en Ekkersrijt te rijden. Eén van de bedrijven die gebruik maakt van de Hendrik Veenemanstraat met zwaar materiaal dat onder het langzaam verkeer valt is de firma Kuijpers Grondwerken. Langzaam verkeer mag geen gebruik maken van de A50 en dus is de route via de Hendrik Veenemanstraat voor dit bedrijf de beste route om bijvoorbeeld naar Ekkersrijt of Eindhoven-Noord te rijden.

Andere oplossing gekozen
Wat dan wel weer bijzonder was volgens de aanwezigen, was dat in de tijd dat de brug in Son en Breugel was afgesloten de tractoren en ander zwaar verkeer plotseling een andere route hadden gevonden, want zij reden toen tijdelijk niet meer door de bewuste straat. Dit zou betekenen dat er dus een alternatieve route is waar geen gebruik van wordt gemaakt. Kuipers Grondwerken laat weten dat er geen alternatieve route was en dat tijdens de afsluiting van de brug het materiaal tijdelijk op de werklocatie bleef staan en het personeel met ander vervoer naar huis ging.

Tijd voor meten
Niet alleen de verkeersveiligheid komt door het verkeer in het gedrang, ook het leefklimaat laat in de straat te wensen over door luchtverontreiniging, zo laat een bewoner van een appartement aan het einde van de straat bij de kruising van de Wilhelminalaan weten. Hij vertelt over het zwarte gruis dat op verschillende plaatsen in zijn appartement ligt, en dan houdt hij de ramen nog zo veel mogelijk dicht door de herrie van het verkeer. Het is tijd voor meten vinden de aanwezigen, want hoe zwaar is de verontreiniging nu eigenlijk en hoeveel verkeer komt er door de straat; niemand die het weet, ook de gemeente niet volgens Helga Helders.

Constructiefout
Enkele bewoners van de straat vinden dat hun straat eigenlijk een constructiefout is. Daarbij wijzen zij op de vele putten die midden op de rijbaan liggen; normaal zouden die volgens hen aan de zijkant van een straat liggen. Tevens zou er tijdens de aanleg van de Hendrik Veenemanstraat qua fundering gekozen zijn voor de goedkoopste oplossing, en niet voor gebroken puin als fundering; hierdoor is de weg niet geschikt voor zwaar verkeer. Ook het laten uitkomen van een oversteek van een fietspad op het meest onoverzichtelijke punt van de straat, direct na een bocht, is niet doordacht. Het aanleggen van een voetpad aan één zijde van de straat heeft als gevolg dat auto’s die vanaf eigen terrein de weg op willen, direct op de weg staan zonder zicht te hebben op het naderende verkeer. Maar ook het parkeren langs de weg maakt het er niet veiliger op.

Oplossingen
De oplossingen die vanuit de bewoners komen zijn ondermeer een vrijliggend fietspad, het invoeren van eenrichtingsverkeer, een inrijverbod op bepaalde tijden, en het centrum autovrij maken waardoor de doorsteek vanuit de Hendrik Veenemanstraat naar Eindhoven en Ekkersrijt niet meer een gemakkelijke route is. De genoemde voorstellen ontlokten bij een aanwezige oud-bewoner van de straat, en nu woonachtig aan de Europalaan in Son en Breugel, de opmerking dat je het probleem niet moet verplaatsen, want dan rijden ze straks allemaal door de Europalaan.

Afstand kleiner maken
Een avond met veel inspraak en ideeën, waarbij Voor U! in de praktijk heeft laten zien wat zij bedoelen met ’de afstand tot de politiek kleiner maken’. De inwoners van de Hendrik Veenemanstraat vonden in ieder geval een luisterend oor bij Voor U!