Afbeelding
Foto: Wil Feijen

De levenscirkel van Frans de Koning

Human Interest

Son en Breugel - Zo trots als een pauw is Frans de Koning over zijn aanstelling onlangs bij SWZ Zonhove. Als medewerker van het Serviceteam voorziet hij de klanten en medewerkers van verrukkelijke koffie in een propere vergaderomgeving. Hij was als vrijwilliger betrokken bij Kado&Zo en hoorde van de vacature bij het Serviceteam op een voor hem wel heel vertrouwde locatie. Hij is nu gedetacheerd via Carrousel als medewerker Serviceteam bij een locatie van SWZ, Zonhove, in Son. Bij Zonhove liggen zijn 'roots' en hij is blij nu wat terug te kunnen doen. "Zo lijkt de cirkel weer rond", zegt hij filosofisch.

Foto: Wil Feijen

Tekst: Arjen Strik

Leren knokken en opkomen voor zichzelf

Frans is in 1953 geboren in Breda en kwam uit een groot gezin van tien kinderen. Als klein kind had hij al veel medische problemen. Zo had hij een stoma, die qua verzorging erg bewerkelijk was. Zijn moeder kon dat allemaal niet zo goed meer aan in het drukke gezin. Hij werd uit huis geplaatst en kwam als peuter terecht bij Moederheil in Breda. Toen hij wat groter werd, is hij overgeplaatst naar Zonhove in Son. Hij woonde daar van 1960 tot 1972.

Op school kwam men er ook achter dat Frans leerproblemen had. Een beperking met name op het gebied van het lezen en schrijven. Tegenwoordig heet dat Dyslexie', maar destijds dacht men dat je dan een lage intelligentie had.  Dus is hij lang voor 'dom' versleten. De problemen met een stoma en de taalachterstand hebben hem als mens gevormd en hem leren knokken om zichzelf op de kaart te zetten.

Bij Zonhove werd veel gedaan aan sportieve vorming en creativiteit en daardoor heeft Frans zijn talenten verder kunnen ontwikkelen. Frans is een gevoelig mens, met aandacht voor de ander, zorgzaam, zeer muzikaal en punctueel. "Voor mij is Zonhove de basis voor mijn zelfstandigheid geweest en heeft veel voor me betekend. Dus voor mij is de cirkel rond en ik ben blij dat ik nu wat terug kan doen als 'Service medewerker', in deze mooie organisatie en dit geweldige Serviceteam"

Serviceteam en Carrousel

Carrousel creëert kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Kansen om jezelf te ontwikkelen en mee te kunnen doen in de maatschappij. Naast het begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, draagt Carrousel zorg voor het creëren van werk(ervarings)plekken, zowel binnen- als buiten de muren van Zonhove.

Frans werkt via het Serviceteam bij de Koffieservice in het hoofdgebouw van Zonhove. Bij het Serviceteam werken naast Frans, medewerkers die zich bezighouden met schoonmaakwerkzaamheden, ophalen van de was op het terrein, bardienst tijdens activiteiten, het maken van bestellingen. Kortom ze ondersteunen bij alle voorkomende werkzaamheden op het terrein van Zonhove.

Facebookpagina: carrouselwerkt

Webpagina: https://meedoensenb.nl/leer-werkcentrum-de-carrousel