Foto: Stichting ELE Rallly Robin Verheggen
Foto: Stichting ELE Rallly Robin Verheggen

Stof happen en de geur van rubber op Kerkplein

Sport sport

Son en Breugel - Met 58 edities van de fameuze ELE Rally kunnen we zonder overdrijven stellen dat onze Brabantse zandgrond een prima voedingsbodem is gebleken voor rallyminnend Nederland. Waar er die eerste jaren vanuit Eindhoven een deelnemersveld vertrok met hobbyisten in volkomen standaardauto’s, is er tegenwoordig op geen enkele manier sprake van auto’s die zo uit de showroom rollen. Destijds dus pure amateurs die voor de gezelligheid een rit naar Luik (B) maakten en weer terug richting de finish in Eindhoven.

Lokale helden staan op scherp
Om het verschil met de moderne rallyauto’s anno 2023 goed te illustreren zullen we u binnenkort trakteren op een inkijkje bij de opbouw van een volbloedrallykanon van de Sonse eigenaar Ronald van Loon. Na zijn recente Dakar-avontuur afgelopen januari heeft deze ambitieuze coureur komende maanden zijn zinnen gezet op een debuut in de hoogste klasse van de rallysport in Nederland. De ELE Rally is voor Ronald geenszins nieuw na drie eerdere deelnames, maar nu zal het een uiterst serieus karakter krijgen met zijn recente aankoop van een Hyundai R5.

Daarbij heeft Hyundai Motorsport een vierwielaangedreven i20 gebouwd van 1.230 kg met een surplus aan koppel en vermogen. Deze is door het Oase-rallyteam van Ronald compleet gestript en wordt nu voor de ELE Rally volledig naar eigen wens opnieuw opgebouwd. Een klus van formaat, maar half werk is niet aan deze snelle dorpsgenoot besteed. Tijdens het eerste weekend van juni moet zijn nieuwe project dus zijn afgerond zodat hij voor café De Zwaan van het startpodium kan rollen, met hopelijk een finish in de top 15.

Organisatie kijkt uit naar 2 en 3 juni
De vooruitzichten zijn prachtig, met gewijzigde klassementsproeven en een vol deelnemersveld met aansprekende auto’s die tot ieders verbeelding spreken. Met het groeiende aantal ingeschreven equipes voor het (Open) Nederlands Rally Kampioenschap, het Nederlands Historic Rally Kampioenschap, en de ELE Retro Rally belooft het een fascinerende editie te worden. Het maximale aantal deelnemers voor deze 58e editie is vastgesteld op 125.

“In het organiseren van een moderne autorally gaat enorm veel tijd zitten”, schetst voorzitter van het organisatiecomité Radboud van Hoek. “Het is dan ook prachtig om te zien dat vrijwel alle puzzelstukjes op z’n plek zijn gevallen. Natuurlijk blijven er uitdagingen, zoals een passende servicelocatie, maar dankzij de inzet van veel mensen met hart voor de ELE Rally komt het uiteindelijk goed. Wij kijken enorm uit naar de start van het Nederlands rallyseizoen in dit sportminnende dorp aan de Dommel.” Voor meer info surf naar www.elerally.nl.