Afbeelding
Foto: Wil Feijen

Broeierige Voorlichting van Beraad Vliegverkeer

Algemeen

Son en Breugel - Eindhoven Airport nadert de 43.000 vliegbewegingen per jaar die door het kabinet toegestaan zijn en verwoord staan in de gebruiksvergunning van het luchthavenbesluit.

Redacteur: Arjen Strik
Fotograaf: Wil Feijen

Gebruiksvergunning
Deze gebruiksvergunning loopt per 31 december af. Er liggen forse groeiscenario's voor Eindhoven Airport tot 100.000 vluchten per jaar. Maandag 28 januari hield het Beraad Vliegverkeer moet Minder (BVM2) een voorlichtingsavond in Braekland in Son en Breugel waar zo'n 70 belangstellenden aanwezig waren.

Grenzen overschrijden
Hans Gaillard was als burgemeester de eerste spreker. Hij schetste dat in 2003 het een militaire basis was met kleine vliegtuigen voor de burgerluchtvaart. Nu is het een kleine militaire basis met een komen en gaan van grote vliegtuigen voor de commerciële luchtvaart. Dat roept ook bij de gemeente vragen. "Zitten we hier nu wel op te wachten? Zijn we bezig grenzen te overschrijden?", vraagt burgemeester Gaillard zich af. Hij schetste het belang van de luchthaven voor de Brainportregio. Uit de zaal kwam de opmerking dat 80% van de vluchten een vakantiebestemming heeft en niets met Brainport te maken heeft. De burgemeester gaf aan dat de gemeenteraad 7 februari met een visiedocument zal komen gebaseerd op een evenwichtige luchthaven met een balans in nut en overlast.

Ingewikkelde materie
Klaas Kopinga van VBM2 gaf een technische uitleg over de vliegroutes, de landings- en stijgingsbewegingen, de indeling van het luchtruim en de openingstijden van het vliegveld. Er kwamen vragen waarom niet over Ekkersrijt en tussen Son en Nijnsel wordt gevlogen. Dat bleek met de belangen van Woensel Noord en militaire vliegbasis Volkel te maken te hebben. Bernard Gerard, de voorzitter van VBM2 vervolgde de presentatie. Hij gaf aan dat VBM2 een manifest had opgesteld om de huidige problemen tegen te gaan met voorstellen tot verbetering qua geluidsoverlast en openingstijden.

Stil en schoon
Er komen stillere en schonere vliegtuigen, waardoor geluidsoverlast en emissie CO2 minder wordt. De openingstijden dienen teruggebracht te worden van 24.00 uur naar 23.00 uur. De kerosine dient synthetisch te worden. Als algemene maatregel wil VBM2 dat er BTW geheven gaat worden op kerosine. Dat schijnt de belastingbetaler € 170,00 op jaarbasis te schelen.

Proefcasus
Er is onlangs een proefcasus gestart onder leiding van verkenner Pieter van Geel, oud-politicus, over de vraag: 'Welk perspectief over de toekomst van Eindhoven is wenselijk en realiseerbaar'. De proefcasus moet concreet invulling geven aan de transitie naar een slimmere en duurzamere en meer op kwaliteit gestuurde luchtvaart en luchthavenontwikkeling, waarbij een gezonde balans is tussen economische groei en de belasting van de leefomgeving. Ze geven hun eindadvies eind april van dit jaar aan de regering.

Broeierig karakter
De voorlichtingsbijeenkomst VBM2 in Son en Breugel had een wat broeierig karakter en was zowel van de kant van de sprekers van BVM2 als het publiek gespeend van gezond wantrouwen. Hoewel Klaas Kopinga aangaf gematigd positief te zijn, maar eerst zien en dan geloven. "We zijn al zo vaak een oor aangenaaid."