De Doormanlaan in Breugel
De Doormanlaan in Breugel Foto: Adrie Neervoort

Fietsstraat Doormanlaan Van Gentlaan terug naar de tekentafel

Algemeen

Son en Breugel - Tijdens de vergadering van de Commissie grondgebiedzaken werd het plan voor een mogelijke fietsstraat Doormanlaan Van Gentlaan afgewezen.

Redacteur: Adrie Neervoort

De fietsstraat zou een veilige(re) fietsroute van het centrum van Breugel naar het centrum van Son moeten worden. Daar dachten de commissieleden duidelijk anders over. Want is een fietsstraat met tweerichtingsverkeer wel de meest veilige oplossing zo direct bij een school?, vroegen de leden zich hardop af. Nee, was dus het oordeel, want waarom was het alternatief van een vrijliggend fietspad niet verder uitgewerkt?

Wethouder Jan Boersma verduidelijkte de keuze voor een fietsstraat. De keuze was gebaseerd op basis van de gesprekken en verzamelde informatie van onderzoeksbureau Kragten. Deze concludeerde na onderzoek in opdracht van de gemeente dat een fietsstraat op deze plaats een betere oplossing is dan een vrijliggend fietspad. Ook de Fietsersbond had zich uitgesproken over de fietsstraat/vrijliggend fietspad.

Toch waren de commissie leden hierdoor niet overtuigd, ook al had de fietsersbond een telling van het aanwezige fietsverkeer op het traject gedaan. Bleef de vraag wanneer en waar die telling dan precies was gedaan. De wethouder kon deze vragen niet beantwoorden. Ook het argument dat de fietsstraat en een vrijliggend fietspad qua verkeersveiligheid en sociale veiligheid nagenoeg gelijk score, werd betwijfeld.

Het college stelde tevens dat bij een fietsstraat veel meer groen behouden zou blijven en de kosten aanzienlijk lager zouden zijn. Joris van Dam (PvdA/GroenLinks) vroeg zich af waarom in het plan met de fietsstraat dan een 'groenstrook' bij de school versteend zou worden om ouders te laten parkeren om hun kinderen naar school te brengen. Dit kost toch groen en maakt het alleen maar onveiliger.

Jan Frans Brouwers (Dorpsbelang) twijfelde er zelfs over of er bij de bewoners van beide straten wel draagvlak was voor een fietsstraat. Hij had namelijk ander geluiden gehoord van de bewoners.

De commissieleden gaven dan ook aan wethouder Boersma de opdracht mee om te gaan onderzoeken of een vrijliggend fietspad met daarnaast een versmalde rijstrook ook een optie zou kunnen zijn.