Logo mooisonenbreugel.nl
De plastic bekers liggen wekelijks op straat   | Fotonummer: a00545
De plastic bekers liggen wekelijks op straat (Foto: Wil Feijen)
Algemeen / Son & Breugel

Gemeente Son en Breugel gooit 1650 euro over de balk

Son en Breugel - Als je meedoet met een wedstrijd, dan wil je winnen. Toch? In ieder geval ga je je best doen om te scoren tijdens de wedstrijd. De gemeente heeft een actieve beleidsmedewerker milieu. Deze medewerker heeft Son en Breugel ingeschreven voor de wedstrijd 'Schoonste winkelgebied van Nederland'. Voor drie locaties: De Van Gentlaan, Centrum Son en Ekkersrijt'. Voor elke locatie moest de gemeente 550 euro inleggeld betalen. Als je dat geld ervoor over hebt, dan wil je toch ook rendement van deze wedstrijd? Helaas, daar is verder niet over nagedacht…

Redacteur: Ineke van Uden
Fotograaf: Wil Feijen

Eerder plaatste DeMooiSonenBreugelKrant een persbericht dat ons dorp in de race is voor de titel 'Schoonste winkelgebied van Nederland'. Daarop reageerde de afdeling communicatie van de gemeente Son en Breugel richting de redactie dat zij niet op de hoogte waren van deelname. Na wat speurwerk weet de gemeente inmiddels dat een beleidsmedewerker milieu de gemeente Son en Breugel met drie locaties à 550 euro inleggeld heeft opgegeven voor deze wedstrijd. Een mooi streven. Maar is het niet vreemd dat het blijft bij 1650 euro betalen aan de organisatie van deze wedstrijd en dat je verder niet in actie komt? Geen PR plan hebben hoe je inwoners en ondernemers van Son en Breugel kunt betrekken om het doel te bereiken. Namelijk: een schoon winkelgebied.

Schone winkelstraat
Tussen mei en eind augustus komt onaangekondigd een observatieteam die de winkellocaties komt beoordelen en het winkelend publiek vraagt hoe schoon zij het winkelgebied ervaren. Het publiek wordt ook gevraagd wat mogelijke verbeterpunten voor dat winkelgebied zouden kunnen zijn. Martijn van Weert van Stichting Nederland Schoon: "Ons doel is om zwerfafval te minimaliseren. Deze wedstrijd is een middel om winkelend publiek en ondernemers te attenderen op hoe zij met zwerfafval omgaan. Winkelen in een schone straat is veel prettiger. Een schoon winkelgebied zorgt voor een langer verblijf van de consument, een hogere omzet, geeft een gevoel van veiligheid en een positieve sociale houding.Schoon houdt schoon."

Gemiste kans
De organisatie van 'Schoonste winkelcentrum Nederland' heeft veel pr-materiaal wat de gemeente had kunnen gebruiken voor deze wedstrijd. Helaas heeft de gemeente Son en Breugel er tot vandaag nog niets aan gedaan. En ook al gaat het niet altijd om winnen, als je 1650 euro betaalt, heb je toch van te voren wel nagedacht over wat je met deze wedstrijd zou willen bereiken? Uw verslaggever heeft de gemeente gevraagd om in contact gebracht te worden met de medewerker die waarschijnlijk met goede bedoelingen Son en Breugel had opgegeven. Maar helaas, ook hier is geen gevolg aan gegeven.

Winst te behalen
In het centrum van Son is in ieder geval nog wel wat winst te behalen wat betreft zwerfafval tegengaan. Een ondernemer die vroeg in de ochtend bij zijn winkel komt, treft het afval aan van mede-ondernemers en van bezoekers/publiek van de winkelstraat. Hij begint zijn dag met de stoep schoon te vegen.

Kans laten liggen
Jammer dat de gemeente deze kans heeft laten liggen om aandacht te vragen voor de wedstrijd. Niet om te winnen. Maar voor bewustwording. Hier lag een kans om inwoners en ondernemers mee te nemen in een ludieke wedstrijd. Als je de foto's bekijkt wat je dagelijks op straat in de Nieuwstraat ziet liggen dan weet je bijna al zeker 'Son en Breugel wordt geen winnaar van deze wedstrijd'. Son en Breugel verliest dubbel op. De wedstrijd én 1650 euro.

Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037618&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooisonenbreugel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=569" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>