80 kleine schilderijtjes vormen het eindresultaat
80 kleine schilderijtjes vormen het eindresultaat Foto: Annie Maessen
Foto's

Kunstvereniging Ars Longa maakt tachtig schilderijen in vijf uur

Algemeen Kunst

Son en Breugel - Ongeveer vijftig leden van kunstvereniging Ars Longa verzamelden zich vrijdag 22 november in De Plint in Son en Breugel. Zij werkten samen aan een schilderij van ruim drie meter breed en tweeënhalve meter hoog. Dit kunstwerk werd samengesteld uit tachtig kleine schilderijtjes. De ochtend begon met het uitdelen van voorgespannen linnen op een frame van dertig bij dertig centimeter, een paar kwasten en het aanbieden van acrylverf op een plastic wegwerpbordje in slechts twee tinten; zwart en wit.

Redacteur: Leo Hokke

Het idee was enkele maanden geleden ontstaan naar aanleiding van de vierhonderdvijftigjarige sterfdag van Pieter Bruegel de Oude. Dat idee werd uitgewerkt tot een 'SamenSchilderDag' door Annelies Schoth, Ad van Etten, Hans Werner, Geert Bruinsma en Eddy Odijk. Pieter Bruegel de Oude was een Brabantse kunstschilder. Hij was de vader van Pieter Brueghel de Jonge en van Jan Brueghel de Oude. Zelf schreef hij zijn naam en tekende hij zijn werken van 1559 tot aan zijn dood als Bruegel. Zijn kleurrijke schilderijen van het ruwe boerenleven bezorgde hem de bijnaam Boerenbreugel. De schilder liet veertig schilderijen na, waaronder 'De Toren van Babel'.

Schildersproject
Pieter Bruegel schilderde de toren driemaal; zijn eerste versie is verloren gegaan. De twee behouden werken, beide vermoedelijk uit 1563, zijn enorm gedetailleerd. Hoe mooi is het dat Pieter Bruegel veertig schilderijen heeft nagelaten en dat dit aantal nu door leden van Ars Longa werd verdubbeld. Tachtig paneeltjes die tezamen het schilderij 'De toren van Babel' vormen. In totaal namen ruim vijftig kunstenaars deel aan het schildersproject, verdeeld over drie shifts. Het doel was om vier uur in de middag klaar te zijn met het kunstwerk.

Eén-tachtigste deel
In het licht van een aantal bouwlampen zaten de schilders aan geïmproviseerde tafels te schilderen. Verstoten van elke vorm van luxe zat iedere schilder met zijn 'eigen' opdracht in een kille leegstaande nieuwgebouwde hal. Op deze plek was ooit eens de bibliotheek gevestigd. Een reproductie van 'De toren van Babel' was in tachtig vierkantjes geknipt en op iedere schilderstafel lag zo'n fragment.

Juiste verhouding
Elk vierkantje werd in zwart-wit en afgeleide tinten nageschilderd op een linnen frame. De kleine schildersdoeken waren genummerd en na voltooiing kregen zij een plaats op het grote tableau. Zo zag men stapje voor stapje het doel van deze kunstdag ontstaan.

Voltooien
Om exact vier uur werd het laatste schildersdoek opgehangen en was het project voltooid. Het hele kunstwerk wordt aangelicht door spotjes en is voor velen een blikvanger. Hans Werner sprak een slotwoord en opende officieel het kunstwerk, waarna Theo Smit zijn gedicht 'Babel' voordroeg. Het kunstwerk is van buitenaf de komende maanden te bewonderen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding