Logo mooisonenbreugel.nl
René Linssen in de lege sportruimte    | Fotonummer: 2d7ae7
René Linssen in de lege sportruimte (Foto: Ingezonden)
Coronavirus

Aan het woord: twee zorgkanjers

Son en Breugel - Hoewel beide Son en Breugelse therapeuten niet werkzaam zijn in een Brabants ziekenhuis staan René Linssen van Bodycare Verbeek en Bart van Gerven van fysiotherapie Van Gerven nog dagelijks in contact met hun patiënten.

Redacteur: Ivo van Hoek

René (37) is samen met twee collega fysiotherapeuten werkzaam en hun afspraken verlopen momenteel alleen nog via beeldbellen en op telefonische afspraak. Bart (44) is onder andere als praktijkeigenaar en manueeltherapeut met nog 21 collega’s verantwoordelijk voor zijn patiënten. Vanaf dinsdag 24 maart zijn alleen nog behandelingen in zijn praktijk mogelijk bij noodzakelijke acute hulp. Daarnaast is de praktijk bereikbaar en worden de klanten digitaal geholpen via een eenvoudige app.

Hoe gaan jullie als professionals om met de huidige spagaat waarin zorgverleners dagelijks zitten?
René: Het is inderdaad lastig om constant heen en weer geslingerd te worden tussen veilig behandelen en niet behandelen. Elke opvolgende maatregel deze maand werd namelijk strenger.

Bart: Uiteraard wierpen de maatregelen vragen op bij mijn collega’s om te blijven behandelen. Wij hebben in deze periode de richtlijnen van de RIVM, Rijksoverheid en onze beroepsgroep KNGF aangehouden; meer konden we niet doen. Al met al zorgden de maatregelen en onduidelijkheid voor grote onzekerheid.

Konden jullie eind februari, in het begin van het virus, alle patiënten nog behandelen?
René: We konden toen nog wel onze patiënten behandelen met alle veiligheidsoverwegingen in ’t achterhoofd.

Bart: Op dat moment was er bij ons nog weinig aan de hand, maar naarmate de dagen vorderden belden meer patiënten af, logisch! Voor 24 maart werd geadviseerd fysiotherapeutische behandelingen voort te zetten als er geen klachten van koorts, hoesten, niezen en keelpijn waren. Vanuit de beroepsgroep kwam de oproep om schouder aan schouder met huisartsen en medici te staan en daarmee een bijdrage te leveren aan het verlichten van deze crisis. Het wegvallen van onze zorg uit de keten heeft namelijk gevolgen voor het zelfstandig en optimaal functioneren van patiënten.

Dan komt de regel van 1,5 meter afstand. Als je een patiënt behandeld kom je dicht bij elkaar en heb je zelfs fysiek contact.

Hoe hebben jullie dit gedaan? 
René: Dat is moeilijk, maar er is toen vanuit het ministerie en onze beroepsgroep besloten onze werkzaamheden voort te zetten waar mogelijk. Er is op dat moment wel al extra oefentherapie ingezet.

Bart: Uiteraard zijn vele van onze behandelingen onmogelijk uit te voeren zonder aanraking en is 1.5 meter niet te handhaven, zonder gebruik van beschermend materiaal. Toen zijn we overgeschakeld op een eenvoudige app waarmee we meer op afstand contact houden met de patiënt.

Wat doen jullie aan bescherming en hygiëne? 
René: We hebben de hele praktijk ‘corona-proof’ gemaakt. Met extra desinfecteermiddelen en een speciale handenwasplek proberen we het besmettingsgevaar omlaag te brengen.

Bart: Uiteraard volgen we de richtlijnen en hygiënemaatregelen van het RIVM op. Op dit moment mogen we alleen acute patiënten ‘hands on’ behandelen en maken daarbij gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. Patiënten kunnen vertrouwen op de deskundigheid van onze fysiotherapeuten bij de inschatting welk type behandeling veilig is.

Op maandag 23 maart zijn er maatregelen bijgekomen voor kappers, schoonheidsspecialisten en andere zogenaamde contactberoepen, waaronder de fysiotherapie.

Mag je nu helemaal geen patiënten meer in je praktijk ontvangen?
René: Op dit moment ligt de praktijk praktisch stil. We houden alleen nog contact met patiënten via beeldbellen. In het uiterste geval als er sprake zou kunnen zijn van structurele schade bij niet behandelen zou je iemand met extra beschermende kleding kunnen behandelen.

Bart: Bij hoge uitzondering is acute zorg mogelijk in de praktijk of aan huis. Aanvankelijk kwam de overheid vorige week met het bericht dat deze behandeling alleen in overleg met de arts kon. De volgende dag bleek direct dat deze uitspraak een hogere belasting voor de artsen opleverden en dus is deze versoepeld en mogen we op basis van onze professionaliteit de juiste keuze maken. Hiervoor is een stappenplan opgesteld door onze beroepsgroep. Dus als iemand belt naar onze praktijk dan zal de secretaresse de juiste therapeut terug laten bellen, zodat die de juiste inschatting kan maken. Via onze z.g. Physi App kan de therapeut in contact blijven met de patiënt. De therapeuten zijn hier erg enthousiast over en wij merken dat patiënten dit ook als prettig ervaren. Uiteraard kunnen wij niet elke klacht digitaal verhelpen en soms hebben we afspraken tot nader orde verschoven na 6 april.

Hoe kijk je naar de nabije toekomst?
René: Deze maatregelen duren minimaal tot 6 april. Hierna komt de regering waarschijnlijk met een nieuw pakket en mochten ze onverhoopt het beleid versoepelen dan is onze praktijk zo veilig mogelijk ingericht om te behandelen.

Bart: De huidige werkwijze in onze praktijk is voor iedereen nog even wennen en verandert bijna dagelijks. Hoe wij nu te werk gaan is afgestemd op de actuele situatie en de allerlaatste maatregelen van de overheid. Komen er nieuwe maatregelen dan nemen we die direct mee in ons beleid.

Dit interview is gemaakt voordat de verlening van de maatregelen op dinsdag 31 maart bekend werden gemaakt.  

Meer berichten

Wat vindt u?

Doet u in deze tijd bewust uw boodschappen wat meer bij de lokale ondernemers



Reageren!
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6037618&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=mooisonenbreugel.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=569" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>