Foto: Gert van de Bosch
Foto: Gert van de Bosch

De Stoerderij MudRace, niet zo maar Stoer

Human Interest

Rond de klok van 10.00 uur loop ik het erf op van de Stoerderij aan de Van den Elsenstraat 56 in Son en Breugel, het bedrijf van Arjan Swinkels.


Door: Adrie Neervoort

De Stoerderij is gevestigd op de boerderij van zijn ouders waar hij ook is geboren, 36 jaar geleden. Zoals het hoort bij een Brabantse boerderij, loop ik achterom en kom de keuken binnen. Daar zit de moeder van Arjan aan de tafel, bezig met de boodschappenlijst. Arjan komt mij tegemoet vanuit de huiskamer, nodigt mij uit daar te komen zitten voor het interview.
Het is één van de vele interviews die Arjan al heeft gedaan, zo blijkt. Want in 5 jaar tijd heeft hij zijn bedrijf De Stoerderij al vele malen gepromoot via interviews in kranten, maar ook menige cameraploeg is al langs geweest. Dus alles is al verteld, zou je denken. Dat blijkt echter niet het geval want De Stoerderij is een dynamisch bedrijf dat altijd in beweging is. Drijvende kracht achter dit alles is dus Arjan Swinkels.

Waterbuffels
De Stoerderij houdt zich bezig met het houden van waterbuffels en het verkopen van producten die deze - voor Son en Breugel - bijzondere dieren leveren, zoals melk, yoghurt, ijs en vlees.
De waterbuffels hebben Aziatische roots maar komen uit Italië. In Italië levert de waterbuffel onder andere melk voor een van bekendste producten van Italië: Mozzarella.
Arjan doet veel om zijn bedrijf en dus de producten onder de aandacht te brengen. Zo deelt hij zijn leven op de stoerderij via Facebook en geeft hij rondleidingen. Het is zelfs mogelijk om een buffel te adopteren. Het bedrijf bestaat in zijn huidige vorm alweer vijf jaar.

Mudrace
Sinds drie jaar is er ook elk jaar de MudRace. Daarbij lopen de deelnemers een parcours door water en blubber met de nodige obstakels. Degene die in een aantal rondes telkens hoog eindigt maakt de meeste kans om in de finale terecht te komen. Daar wordt uiteindelijk beslist wie kampioen is. De Mudrace is erg populair en daardoor komen er elk jaar weer meer deelnemers en publiek naar De Stoerderij.
Vooral voor het publiek is het genieten geblazen van de capriolen van de deelnemers. De gezelligheid is op de MudRace belangrijk, maar natuurlijk willen de deelnemers winnen, is het niet van zichzelf dan wel van die ander. Nieuw dit jaar bij de MudRace is de afstand. Die is dit jaar ingekort en daardoor is er nog meer contact met het publiek. Ook dit jaar belooft het weer een spektakel van modder te worden.

Eerlijke producten
Arjan Swinkels gebruikt de MudRace tweeledig. Hij vindt het als actieveling en sportman een mooi gebeuren en het laat veel mensen kennis maken met zijn bedrijf. Mensen die misschien normaal gesproken niet op zijn erf zouden komen. Swinkels wil door verschillende activiteiten op De Stoerderij een breed publiek bereiken. Hierdoor kan iedereen op zijn of haar manier kennis maken met De Stoerderij en haar producten. Want, zegt Arjan, "Er kan meer dan het standaard ding, dat geldt ook voor voedsel." Bij de Stoerderij kijken ze dan ook anders naar voedsel dan de doorsnee consument op dit moment gewend is. De Kudde van 39 buffels produceert dus verschillende eerlijke producten, je weet wat je eet en drinkt. Steeds meer mensen weten dit te waarderen en vinden de weg naar bedrijven zoals dat van Arjan. Dit komt natuurlijk ook omdat de producten ook bij een aantal winkeliers in ons dorp en in de regio te koop zijn, zoals het Stoerijs.
De Mudrace is dus de gelegenheid om kennis te maken met De Stoerderij en haar producten. Geen tijd? Kijk dan 3 juli op www.destoerderij.nl
DeMooiSonenBreugelKrant wenst publiek en deelnemers aan de MudRace een Stoer gezellige dag.