Afbeelding
Foto: Wil Feijen

Verbinden en ontwikkelen Leerlingen zijn ontdekkers en docenten hun coaches

Human Interest

Per 1 mei neemt directeur Willem van den Heuvel afscheid van het onderwijs en zijn basisschool 'de Bloktempel,' waar hij ruim 44 jaar actief was als respectievelijk leerkracht, intern begeleider, adjunct directeur en de laatste 4 jaar als algemeen directeur.

De Bloktempel is een brede basisschool gelegen in de wijk de Gentiaan. In 2015 is de nieuwbouw in gebruik genomen, waarmee de school de leerling een moderne onderwijsomgeving biedt, compleet met geavanceerde ICT mogelijkheden. De Bloktempel staat voor geborgenheid, veiligheid, warmte en rust om te leren en na te kunnen denken. Een wijkgerichte school die midden in de samenleving staat en partijen met elkaar verbindt.

Door: Arjen Strik

In het kader van zijn naderende afscheid spreekt DeMooiSonenBreugelKrant met Willem van den Heuvel. Het gesprek gaat ondermeer over veranderingen in, en de toekomst van het basisonderwijs. We vragen naar zijn ervaringen van de afgelopen veertig jaar. Willem is een gepassioneerd verteller en sleept ons zelfs mee, om zijn verhaal te onderbouwen, naar een lokaal waar groep 7 van meester Lars bezig is met een opdracht. Om de werking van de tablets en het 'touch screen' schoolbord uit te leggen, vraagt hij meester Lars ons uit te leggen, hoe hij als docent, elk kind monitort op zijn laptop.
De kinderen zijn niet verrast dat Willem binnenstapt. Hij legt de situatie even uit en vraagt naar de ervaringen van de leerlingen met deze school. Veel vingers gaan de lucht in en het antwoord lijkt wel een reclamespotje. 'Een fijne school, veilig, goede meesters en juffen, gezellig, fijn gebouw, we vertrouwen u, jammer dat u weggaat.'. "Kijk", zegt Willem trots, "daar doe ik het nu voor."

Straf uit onmacht
"Toen ik begon als meester in begin zeventiger jaren, was het klassikale onderwijs de gebruikelijke onderwijsvorm. De onderwijzer had vanuit zijn hiërarchie een natuurlijk gezag. De deur ging dicht en zijn klas was zijn eigen koninkrijk. De leerkracht had de kennis in pacht, was onaantastbaar en klassikaal werd de kennis er in gestampt. En 'wee je gebeente', als je daar tegen in ging als leerling. Oubollig strafwerk of erger was het resultaat, vaak uit onmacht of frustratie van de leerkracht." Dat is ondenkbaar nu. De leerkracht is coach, verbinder en inspirator en begeleidt de leerling die verantwoordelijk is voor zij eigen leerproces."

Betrokkenheid van de ouders
"De maatschappij verandert en het onderwijs ook. Er kwam een verschuiving in het onderwijs van kennisoverdracht naar competentiegericht leren en een andere manier van communiceren, zoals bijvoorbeeld het invoeren van kind-oudergesprekken. Ook door de invoering van de ouderparticipatie is de rol van ouders bij onderwijsontwikkeling ingrijpend veranderd. Ze kunnen nu meedenken, meepraten en zelfs betrokken zijn bij het nemen van besluiten. Het is onmogelijk om onderwijsontwikkelingen te realiseren zonder de betrokkenheid van ouders.
We zijn een brede school, een didactisch kindcentrum, waar kinderopvang en primair onderwijs samenwerken en gezamenlijk verantwoordelijk zijn. Het lijkt een perfecte mix van onderwijs, opvoeding, ontwikkeling, opvang en ontspanning. Maar dat kost ook veel energie en afstemming."

Een achtbaan aan emoties
"Mensen denken wel eens 'in het onderwijs is het goed geregeld'. Je hebt lange vakanties en je hebt geen stress.
Directeur zijn van een basisschool is een enerverende functie, het is geen job van 's morgens 8 tot 's avonds 5. Ik ben er eigenlijk constant mee bezig. Overdag is het een achtbaan aan emoties die langskomt. We hebben het over mensen, zowel ouders, kinderen, leerkrachten, die je in vertrouwen vertellen over hun zorgen of problemen. Die vertrouwensfunctie moet je verdienen. Het is geweldig als je merkt dat je hem hebt, maar dat kost veel energie. Ik moet 's avonds altijd eerst even bijkomen en de dag van me afschudden."

Pensioen en dan?
"Mijn opvolgster is Kelly Hulshoff-Bensen. Ik ben druk doende met de overdracht. Het is goed dat een jonge vrouw de leiding overneemt en een visie ontwikkelt en vertaalt naar de toekomst van de Bloktempel. Ik heb alle vertrouwen in haar en zal haar niet voor de voeten lopen. Er zullen voor mij nog een aantal leuke afscheidsactiviteiten plaatsvinden. Daarna ga ik eerst genieten van mijn vrije tijd en me bezighouden met de dingen waar ik de afgelopen jaren niet of nauwelijks aan toegekomen ben."