Ronald van Loon samen met klassementsleider en tweevoudig Dakar winnaar Nasser Al-Attiyah
Ronald van Loon samen met klassementsleider en tweevoudig Dakar winnaar Nasser Al-Attiyah Foto: ©Ronald van Loon
Foto’s

Heet woestijnavontuur voor drie dorpsgenoten

Algemeen sport

Son en Breugel - In Jeddah (Saudi-Arabië) was vrijdag 14 januari de finish van de zwaarste en meest epische rally op aarde: de Dakar. Ondanks dat er dit jaar geen coureurs uit onze gemeente aan deelnamen was Son en Breugel wel degelijk vertegenwoordigd met een aantal dorpsgenoten. Zij maakten allen deel uit van de rallykaravaan door de woestijn in het Midden-Oosten. Hieronder drie korte verhalen hoe deze avonturiers de legendarische veertigste editie beleefd hebben.

Redacteur: Ivo van Hoek

Autosportondernemer Roel Engel uit De Gentiaan heeft inmiddels alweer 11 Dakar-edities op zijn palmares staan. Zijn eerste editie in 2011 was als bezoeker in Buenos Aires in Argentinië. Roel: “Van het één kwam al snel het ander en een jaar later mocht ik als assistentie mee met de serviceploeg van het Sonse Team De Rooy, dat jaarlijks met meerdere trucks aan de start staat. Mijn taak betreft zo’n beetje alles wat niets met techniek te maken heeft. Dat gaat vooral om logistieke zaken zoals het organiseren van vluchten, hotels en transfers, tot aan faciliteren van valuta’s omwisselen, versneld transport, visums, boodschappen, etc. Inmiddels heb ik zoveel ervaring opgedaan dat meerdere teams bij mij komen vragen of ik een oplossing kan bedenken voor hun probleem.”

Vraagbaak
De laatste jaren rijdt Roel voornamelijk met gasten rond op de proef (special stage), het gedeelte dat in wedstrijdverband op volle snelheid door de deelnemers wordt afgelegd. Daartussen beweegt de rallykaravaan zich ook vele honderden kilometers op verbindingsstukken waar geen competitie plaatsvindt. “Dit jaar had ik bijvoorbeeld in mijn 4x4 Volkswagen Touareg twee fotografen bij me die namens het online-autosportmagazine www.rallymaniacs.com foto’s maakten tijdens de wedstrijd. Aansluitend kom ik aan op het bivak en sta voor alle VIP-klanten klaar en probeer als vraagbaak hun organisatorische plooien glad te strijken”, aldus Roel.

Snuffelstage
De tweede inwoner uit ons dorp woont op de Hendrik Veenemanstraat en beschouwt deze editie als één grote snuffelstage. Als 4x4-rallycoureur is Ronald van Loon zeer zeker gepokt en gemazeld, met diverse woestijnrally’s die hij al gereden heeft. “Aangezien wij als rallyteam Oase Motorsport in 2023 ons debuut willen maken bij het meest legendarische en zwaarste rallyevenement op aarde, leek het mij slim nu al op verkenning te gaan. ‘Wie zich vergeet voor te bereiden, bereidt zich voor om vergeten te worden’ is daarbij een toepasselijke spreuk.”

Budget met meerdere nullen
Samen met de Sonse teammanager heeft Ronald ervoor gekozen om de Dakar Rally live te bezoeken. “Wij zijn perfect ontvangen door Roel Engel van GPT Rally en zodoende konden we alle ins & outs bekijken die van belang zijn om als deelnemer de finish van deze loodzware rally te halen. Wat vooral opviel waren de lage temperaturen na zonsondergang (circa 6 graden). Verder is de lokale bevolking zeer vriendelijk en enorm behulpzaam. De rally is extreem professioneel opgezet, maar rallyrijden op Champions League-niveau betekent ook automatisch een budget met meerdere nulletjes. We gaan komend jaar met veel enthousiasme stoeien met ons sponsorbudget en de techniek, zodat we volgend jaar aan de start kunnen staan van Le Dakar 2023”, zegt hij enthousiast.

Ervaren kracht
Tot slot aan het woord een rallyveteraan die zijn sporen ruimschoots verdiend heeft als stille, maar zeer ervaren kracht binnen het rallytruckteam van die andere dorpsgenoot Gerard de Rooy. Sinds Le Dakar in 2009 verhuisde van Afrika naar Zuid-Amerika is John Peeters uit ’t Zand een gewaardeerd teamlid bij het Sonse IVECO Team.

Uitgebreid
John: “Tijdens mijn eerste editie in Argentinië bestond ons team uit veertien man en slechts twee rallytrucks plus twee servicetrucks. Inmiddels verzorgen wij de service voor totaal vijf rallytrucks en zes servicetrucks, met totaal veertig personen in die onmetelijk grote zandbak rondom Riyad in Saudi-Arabië. Met totaal 13 Dakar Rally-edities, plus de Africa Race en de Silkway Rally van Moskou naar Xian in China, maken ze mij de pis niet meer lauw.” De optelsom van al die toewijding en ervaring binnen hun hechte en professionele team heeft ervoor gezorgd dat ze er al tweemaal met de Dakar-winst vandoor zijn gegaan. Daarnaast grossiert het Team De Rooy in talrijke top 3-noteringen, en dit jaar zelfs met vier trucks in de top 10.

Bivak inrichten
John: “Mijn specifieke taak betreft het logistiek indelen als we ’s avonds op bivak aankomen. We zetten dan alle servicetrucks op zijn plek en richten het bivak verder in met tenten, banken en gereedschap voor onze monteurs. Als de rallytrucks tegen de avond binnendruppelen staat alles klaar en kan het onderhoud starten. Vanuit mijn rijdende magazijn voorzie ik de monteurs van onderdelen. Die service loopt meestal heel de nacht door, waarna we alles weer opruimen en het gereedschap terug in de servicetrucks verdwijnt.”

Rijk en bevoorrecht mens
Slapen is iets waar in principe weinig tot geen tijd voor is, en daarom plannen ze dat zoveel mogelijk onderweg, als zij zich verplaatsen van A naar B. “Ofwel eerst een ontbijt in de tent van de organisatie en dan het vertrek naar de volgende bivaklocatie. Ondanks dat het een loodzwaar evenement betreft voor ieder teamlid blijft het ieder jaar opnieuw een geweldige ervaring om mee te maken. Geholpen door de kameraadschap en onuitwisbare indrukken van exotische landen en culturen, voel ik me inmiddels een rijk en bevoorrecht mens”, besluit John.

John en Gerard bij de DAF-truck het 'Tweekoppig Monster', een van de trucks in de Dakar Classic
Roel Engel in zijn auto onderweg tijdens een proef
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding